Porsche Cayenne Turbo S: SUV-en som kjører fra alle naboene
Neida, noen synes ikke det er nok med 500 hk i familiebilen!
Bokstaven "S" på et bagasjelokk betyr nesten alltid litt ekstra moro i bilverdenen. Ofte i form av en litt hissigere motor og ofte med mer sporty kjøreegenskaper.
I dette tilfellet er ordet foran S-en "turbo" og om du synes dette høres litt ekstra moro og spennende ut, ja så er det helt riktig!
Alt annet blir grått og kjedelig
Porsche Cayenne Turbo S er den nye toppmodellen av Cayenne - og en bil som får de andre familie-SUV-ene i gata til å framstå som grå og kjedelige. Du kjører fra dem – lett!
Porsche Cayenne: Dette kaller vi heftig taxi
Basisen for denne bilen er naturligvis en Porsche Cayenne Turbo, en bil som i utgangspunktet heller ikke akkurat er noen sinke i trafikken.
Brutal ...
Annen turbogeometri og høyere turbotrykk gjør at V8-eren klemmer ut av seg 504 hk og brutale 750 Nm i S-utgaven, mot 500 hk blank i normal-turboen.
Det vil også si at 0–100 sprinten gjøres unna på lynkjappe 4,5 sekunder og at toppfarten øker til anstendige 283 km/t.
Alt i alt vil det si at du må ha en rimelig sprek sportsbil for å holde følge med denne familie-SUV-en!
Ut over den nevnte bokstaven på bakluka er det også andre ting som skiller S-en ifra en standard turbo. Vi kan begynne med 21-tommers hjul, sotede hovedlukter, sort neddel på de utvendige speilene og firkantede eksosutblås framfor ovale.
Innvendig
Porsche 356 Cabriolet: Like “ny” 49 år senere!
Innvendig er det flere kevlar-detaljer og spesielt, tofarget skinninteriør som er unikt for denne modellen. Sist, men ikke minst er Sport Chrono-pakken standard.
Drivstoff-forbruket skal være det samme som på den vanlige turboen, nemlig 1,15 l/mil ved blandet kjøring hvilket også gir likt CO2-utslipp på 270 g/km.
Når det gjelder norske priser på herligheten, er ikke de klare ennå, men et sted mellom 2,5 og 3 millioner kroner er nok (dessverre) realistisk.
Porsche Panamera Sport Turismo: Stasjonsvogn for de virkelig rike