Porsche Cayenne Turbo S: SUV-en som kjører fra alle naboene

Neida, noen synes ikke det er nok med 500 hk i familiebilen!

Familierakett! Den Nye Porsche Cayenne Turbo S byr på vanvittige 550 hestekrefter!
Familierakett! Den Nye Porsche Cayenne Turbo S byr på vanvittige 550 hestekrefter!

Bokstaven "S" på et bagasjelokk betyr nesten alltid litt ekstra moro i bilverdenen. Ofte i form av en litt hissigere motor og ofte med mer sporty kjøreegenskaper.

I dette tilfellet er ordet foran S-en "turbo" og om du synes dette høres litt ekstra moro og spennende ut, ja så er det helt riktig!

Alt annet blir grått og kjedelig

Porsche Cayenne Turbo S er den nye toppmodellen av Cayenne - og en bil som får de andre familie-SUV-ene i gata til å framstå som grå og kjedelige. Du kjører fra dem – lett!

Bilen ser ganske tilforlatelig ut bakfra, men du må ha en skikkelig sportsbil for å holde følge...
Bilen ser ganske tilforlatelig ut bakfra, men du må ha en skikkelig sportsbil for å holde følge...

Porsche Cayenne: Dette kaller vi heftig taxi

Basisen for denne bilen er naturligvis en Porsche Cayenne Turbo, en bil som i utgangspunktet heller ikke akkurat er noen sinke i trafikken.

Brutal ...

Annen turbogeometri og høyere turbotrykk gjør at V8-eren klemmer ut av seg 504 hk og brutale 750 Nm i S-utgaven, mot 500 hk blank i normal-turboen.

Det vil også si at 0–100 sprinten gjøres unna på lynkjappe 4,5 sekunder og at toppfarten øker til anstendige 283 km/t.

Alt i alt vil det si at du må ha en rimelig sprek sportsbil for å holde følge med denne familie-SUV-en!

Ut over den nevnte bokstaven på bakluka er det også andre ting som skiller S-en ifra en standard turbo. Vi kan begynne med 21-tommers hjul, sotede hovedlukter, sort neddel på de utvendige speilene og firkantede eksosutblås framfor ovale.

Innvendig

Unikt tofarget skinninteriør og mere bruk av kevlar detaljer skiller den fra en vanlig Cayenne Turbo innvendig.
Unikt tofarget skinninteriør og mere bruk av kevlar detaljer skiller den fra en vanlig Cayenne Turbo innvendig.

Porsche 356 Cabriolet: Like “ny” 49 år senere!

Innvendig er det flere kevlar-detaljer og spesielt, tofarget skinninteriør som er unikt for denne modellen. Sist, men ikke minst er Sport Chrono-pakken standard.

Drivstoff-forbruket skal være det samme som på den vanlige turboen, nemlig 1,15 l/mil ved blandet kjøring hvilket også gir likt CO2-utslipp på 270 g/km.

Når det gjelder norske priser på herligheten, er ikke de klare ennå, men et sted mellom 2,5 og 3 millioner kroner er nok (dessverre) realistisk.

Porsche Panamera Sport Turismo: Stasjonsvogn for de virkelig rike