Bilen min Citroën 2CV: Blomsterbilen ble reddet etter flere år ute på enga

Nå har den vunnet premier – og neste år skal den til Spania!

Citroën 2CV er blitt et ikon, ikke minst takket være hippiebevegelsen. Og her er en eier som vi forstår at tar 2CV eierskapet på fullt alvor, etter å ha reddet bilen fra et jorde. (Foto: Privat)
Citroën 2CV er blitt et ikon, ikke minst takket være hippiebevegelsen. Og her er en eier som vi forstår at tar 2CV eierskapet på fullt alvor, etter å ha reddet bilen fra et jorde. (Foto: Privat)

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi se nærmere på en virkelig klassiker, som har vært et ikon nesten så lenge den har vært på veien. Og det begynner å bli noen år, selv om det nå faktisk har gått mer enn 20 år siden produksjonen ble lagt ned.

Fikk hele Frankrike på hjul

Da den kom i 1948 ble den raskt populær på sine hjemtrakter i Frankrike, der den var ment å gjøre omtrent det for den franske befolkningen som Bobla for den tyske.

Blomster, farger og ikke minst tilbehør som reiseradio og en og annen blomsterpotte er viktig når man skal nyte en 2CV fullt ut. (Foto: Privat)
Blomster, farger og ikke minst tilbehør som reiseradio og en og annen blomsterpotte er viktig når man skal nyte en 2CV fullt ut. (Foto: Privat)

Forskjellen var at franskmennene skar til beinet og bygget en virkelig minimalistisk bil, som riktignok hadde mer komfort og litt større rekkevidde enn en tråsykkel, men omtrent det samme sikkerhetsnivået.

Les også: Nå kan 2CV komme til å gjøre comeback - sjekk denne!

Men for mange var det akkurat det de trengte – og hadde råd til. Og selv om tiden etter hvert truet med å gå – eller snarere løpe – fra den spinkle konstruksjonen, kom hippie-generasjonen av innbilt fattige rikmannsbarn og ga den et enormt oppsving.

Reddet av hippie-generasjonen

Sammen med den gamle og til dels like ”alternativt” utseende VW-bussen ble 2CV et symbol for flower power-ungdommen utover 60-tallet, og fra å være simple bruksbiler ble raskt mange av dem rullende muntrasjonsråd langs veiene, med eføyen blomstrende i kassen bak og motiver med og uten politisk innhold malt og klistret over hele bilen.

Bagasjerommet er ikke enormt, men det rommer det aller viktigste. Og vi mistenker at en 2CV-eier synes enhver dag på veien med det lille vidunderet er en særdeles god dag. (Foto: Privat)
Bagasjerommet er ikke enormt, men det rommer det aller viktigste. Og vi mistenker at en 2CV-eier synes enhver dag på veien med det lille vidunderet er en særdeles god dag. (Foto: Privat)

Faktisk ble ”jernsenga”, ”hasjmopeden”, ”hippiecabrioleten” og hva den nå ble kalt, etter hvert til et så kjært og nostalgisk ikon at den mistet all evne til å provosere, og ble tatt opp som en liten kjæledegge av borgere i alle samfunnslag – også, og ikke minst, de velbeslåtte.

Mange av dem hadde vel kanskje en litt uoffisiell fortid som hippier selv...

Del med Facebook-vennene dine!

I godt garasje-selskap

Den populariteten som dette medførte bidro ganske sikkert til å holde liv i bilen mye lenger enn det som produsenten opprinnelig hadde tenkt. Eksempelvis rakk den moderne småbilen Citroën Visa både å komme og forsvinne igjen før 2CV ble tatt av plakaten, det hjalp ikke engang å lage en merkelig firedørs cabriolet-versjon av nykommeren, kalt Visa Decotable, for å lokke kundene bort fra det gamle ikonet.

Bilen var hensatt for å dø på et øde jorde da Monas mann rykket inn og reddet den. Etterpå er den restaurert fra bunnen av, og arbeidet er blitt hedret med premie på 2CV-treff i Finland. (Foto: Privat)
Bilen var hensatt for å dø på et øde jorde da Monas mann rykket inn og reddet den. Etterpå er den restaurert fra bunnen av, og arbeidet er blitt hedret med premie på 2CV-treff i Finland. (Foto: Privat)

For mange var det helt inn mot 1990-tallet en slags pirrende luksus i å ha en 2CV ved siden av Mercedesen i den oppvarmede oppkjørselen selv på de mer gullkantede adressene, og det har nok gjort at mange har overlevd, også. Mange har nok fremdeles en 2CV i garasjen, selv om de ikke lenger brukes så mye.

Sjelden på veien i dag

For trafikkbildet i dag gjør det enda mindre fristende å kollidere i en 2CV enn det var for 25 år siden. Og selv hippiegenerasjonen er i dag kommet i den alderen da de er mer følsomme for trekk fra vinduer og takduk...

Les også: Charleston - 2CVen for den som virkelig vil svinge seg

Eier: Mona Espeland, (48)

Bosted: Konsmo i Vest-Agder.

Litt om meg selv: Har alltid drømt om en 2CV. Det er den ultimate bil med sjel. Vi fant den ute på ett jorde der den hadde stått i mange år. Var avskiltet siden 1992. Det tok mannen min 2 år å bygge den opp igjen. Så i mai fikk vi skilter på den igjen. Siden da har vi kjørt rundt hele Skandinavia og kost oss.

”Lykkelig som liten”

Det beste med bilen er uansett hvor vi stopper kommer vi i kontakt med folk. Folk i bygda vår kaller den bare ”blomsterbilen”. Var i Finland på et 2CV-treff med over 400 biler der vi vant prisen for peneste bil.

En bil av dette kaliberet skal selvsagt ha et navn.
En bil av dette kaliberet skal selvsagt ha et navn.

Mannen min har en gammel Trabant 600 1963-modell, så det vekker litt oppsikt når vi kommer I begge bilene. Her har vi ordspråket ”hvorfor være stor når man er lykkelig som liten”.

Bilen: Citroen 2CV Spesial 6

Hvor lenge har du eid den? I to og et halvt år.

Hva har du gjort med den? Restaurert den fra grunnen av .

Skal på tur til Spania!

Liker best med bilen: Sjarmen.

Liker minst med bilen: Kan ikke komme på noe.

Dette er ikke det mest vanlige synet i garasjen til norske bilentusiaster. Så blir de to små farkostene også lagt desto mer merke til når de er ute i trafikken sammen. (Foto: Privat)
Dette er ikke det mest vanlige synet i garasjen til norske bilentusiaster. Så blir de to små farkostene også lagt desto mer merke til når de er ute i trafikken sammen. (Foto: Privat)

Beste opplevelse med bilen: Uansett er det en opplevelse fra en starter den til den er parkert.

Framtidsplaner for bilen: Masse turer og kos – vi skal til Spania til neste år!

Drømmebil: Selvfølgelig denne.

Annet: Bilen var en fødselsdagpresang fra mannen min.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Kjøpelysten? Få gode 2CV-tips i vår kjøpeguide!

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Mona om? Bruk kommentarfeltet under!