Opel Mokka: Kan bli en ny folkefavoritt

Brooms utsendte tester nykommeren på stranda – og er imponert.

Det er litt utenfor badesesong   men både Mokka og Brooms utsendte trives på stranden allikevel.
Det er litt utenfor badesesong men både Mokka og Brooms utsendte trives på stranden allikevel.

Timingen er god når Opel nå kaster seg inn i klassen for kompakte firehjulstrekkere, enten vi kaller dem mini-SUVer eller crossovere.

Mokka heter bilen, og akkurat nå er Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen ute og kjører den ett eller annet sted i Europa.

Hvor nøyaktig? Det skal vi finne ut nå, det er tid for å ringe Vegard og høre førsteinntrykket hans.

ring ring ...

Ikke badebukse

– Hallo, Knut! Passer bra at du ringer nå, har akkurat en pause på stranda her sammen med kollega Marcussen fra Autofil, skjønner du. Nydelig vær, sola skinner og det er helt greit å være på jobb her ...

– Stranda??? Er du i Spania, eller noe sånt?

– Nei da. Vi er i Tyskland og bortsett fra at det er en fantastisk sandstrand og at sola som sagt skinner, er det ikke akkurat badebuksevær. Det blåser og er ganske bikkjekaldt faktisk. Men – jeg klager ikke! Nå har vi kjørt skikkelig her på stranda, både i sand og vann. Tror jeg har noen bra bilder å ta med hjem herfra, gitt!

Når du virkelig skal kjøre på stranda – sjekk denne!

Dårlig i tysk ...

– Kjøre på stranda.... Er det lov, eller?

– Tja, det var nå i alle fall lov å kjøre inn her ... Og vi har ikke blitt stoppet av noen. Jeg gruer meg litt til å levere tilbake bilen i kveld for den har blitt utrolig sandete, får kanskje prøve å skylde på Marcussen hvis det skulle bli noen spørsmål om hva vi har drevet med. Og så er jo tysken min ganske dårlig også, he he.

Aggressivt priset

– Ok skjønner ... Men for å spørre om det jeg egentlig ringer for å finne ut av – hvordan er bilen?

– Jo, førsteinntrykket er at Opel har laget en bil som bør ha alle mulige forutsetninger for å lykkes. Dette er en sånn bil som egentlig ikke har noen svakheter. Den er bra på det aller meste – særlig imponerer plassen og praktiske løsninger i interiøret.

– Og så priser Opel aggressivt. Startpris på 239.000 kroner gjør at mange konkurrenter bør frykte Mokka, kanskje særlig japanerne i klassen. Flere av dem sliter med billigfølelse, særlig i interiøret. Her er Mokka bedre. Den føles både litt mer solid og mer påkostet.

Den nye kometen i klassen – les test av Subaru XV her:

God plass

– Men god plass – dette er jo en liten bil?

– Ja, den er ikke mer enn 4,28 meter lang, det er kortere enn de fleste konkurrentene. Men Opel har virkelig utnyttet plassen godt. Når du kommer inn i bilen, oppleves den som mye større enn utseendet og målene skulle tilsi. Selv jeg som måler 1,90 m på strømpelesten, sitter godt i baksetet. Og foran er det både lyst og luftig.

– Noe av årsaken er at Mokka er en høy bil. Det merkes litt på kjøreegenskapene. Det blåser kraftig her nede, og det kjennes godt i bilen. Den har også litt tendenser til krenging i svinger. Ikke påfallende, men såpass mye at man legger merke til det.

Småpirk

– Kjøreegenskapene ellers er helt på det jevne. Her handler det tydeligvis om å ikke gjøre sprell som kan skremme bort noen kunder. I denne klassen er det jo heller ikke hvasse kjøreegenskaper det vanligvis handler om. Jeg synes den er litt kort i fjæringen, det smeller litt mer enn jeg kunne ønske på ujevnt underlag. Men det er bare småpirk.

– Til nå har vi kjørt utgaven med 1,4-liters bensinmotor og 140 hestekrefter. Fin motor som passer bilen godt, det er bra med trøkk når vi gir på. Den skal starte på 275.000 kroner, med 4x4 øker prisen til 310.000 kroner. Mokka starter forresten på 239.000 kroner.Dermed legger Mokka seg under mange av konkurrentene, dette er mye bil for pengene!

LES OGSÅ: Bestselgerne er sjelden de smarteste kjøpene

Strand eller autobahn?

– Nok til at Opel klarer å snu en negativ tendens her hjemme, tror du?

– Det tør jeg nesten ikke spå noe om ... Men bør ikke stå på bilen her, den imponerer!

– Og hva skal dere gjøre nå..?

– Nå har vi akkurat sjekket inn på hotellet, så bærer det ut for å kjøre igjen. Og da kommer vel det vanskelige spørsmålet opp: Skal vi velge mer strand – eller skal vi ta autobahn?!? He he, det blir ikke enkelt!

LES OGSÅ: Plutselig dukket den opp på autobahn

Vi kommer naturligvis tilbake med full test på bilen når Vegard har fått kjørt seg ferdig.

Her står bilene klare for testkjøring i Tyskland - Broom er på lanseringen av splitter nye Opel Mokka. (Foto: Vegard Møller Johnsen)
Her står bilene klare for testkjøring i Tyskland - Broom er på lanseringen av splitter nye Opel Mokka. (Foto: Vegard Møller Johnsen)

LES OGSÅ: – Hvorfor er storebror Antara så billig?