– Det er jo en helt perfekt Norges-bil, men ...

Sjeldenhet på bruktmarkedet – det har sine grunner.

9 3X er 'offroad utgaven' av Saab 9 3 stasjonsvogn. Med stor bensinmotor ble den ingen salgssuksess i Norge, men leter du litt kan du finne eksemplarer på bruktmarkedet.
9 3X er "offroad utgaven" av Saab 9 3 stasjonsvogn. Med stor bensinmotor ble den ingen salgssuksess i Norge, men leter du litt kan du finne eksemplarer på bruktmarkedet.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei jeg er en av dem som er godt over gjennomsnittet interessert i bil og liker også de litt sære tingene som ikke alle andre har. En bil jeg er litt nysgjerrig på om dagen er Saab 9–3 XWD, altså den utgaven som har firehjulstrekk og litt høyere bakkeklaring. Med offroadstyling synes jeg det er en tøff bil og den var jo egentlig en helt perfekt Norges-bil da den kom, hadde det bare ikke vært for at Saab var på vei over stupet da.

Jeg ser at det nå ligger et par stykker ute til under 400.000 kroner. Kombinasjonen stor bensinmotor, firehjulstrekk, automatgir og mye utstyr frister i alle fall meg. Hva mener du om denne, er det et godt kjøp? Er også spent på hva du mener om verditapet på den framover, tror du den vil tape seg mye de neste årene? Mvh. Steinar.

Benny svarer:

Hei Steinar! Jeg har også fulgt litt med på denne bilen. Vi kjørte den i testduell mot Volvo XC70 tilbake i 2010, det endte med full seier til Volvoen.

Da kostet Saaben 662.000 kroner, hemningsløst mye penger for en relativt trang og langt fra topp moderne stasjonsvogn. Så ble da heller ikke modellen noen stor suksess her hjemme, for å si det mildt. Den kom altfor sent og den ble for dyr.

Det ble solgt en liten håndfull eksemplarer, og de er nok forsiktig sagt ikke lette å selge nå heller, selv om prisen har falt under 400.000 kroner.

DSC_0320 (Foto: Sigmund Bade)
DSC_0320 (Foto: Sigmund Bade)

Les duellen her: Svensk mesterskap i 4x4

Bør kunne prute


Men jeg er langt på vei enig i utgangspunktet ditt. Dette er egentlig en skikkelig Norges-bil, på den måten at den passer norske bilbehov veldig bra. Problemet er egentlig bare motoren, en tørst og forurensende bensinmotor på 210 hestekrefter som dro på seg uhorvelig med avgifter. I denne klassen har det tradisjonelt vært diesel som gjelder. Bensin er på vei oppover nå, men da snakker vi langt mindre ekstremt maskineri enn det som sitter under panseret til Saaben.

Men kjøreglede – det er det virkelig i denne bilen! Og har du ikke ekstreme plassbehov, bør den duge som familiebil for mange. Jeg synes også designet er ganske lekkert. Saab tilførte den akkurat nok offroad-faktor til å gjøre den mye tøffere enn vanlig 9–3 stasjonsvogn.

Verditapet kommer nok til å være temmelig bratt framover også, men vi snakker altså om få biler på markedet. Det er helt sikkert Saab-entusiaster der ute som sikler på disse og mye verditap er tatt nå. Slik sett er de nok tryggere kjøp enn standard 9–3 stasjonsvogn, den har falt mye de siste årene.

Er du ute etter en bil som skiller seg ut og som har noen virkelig sterke sider i motor og kjøreglede, er ikke dette nødvendigvis et dumt kjøp. Men vær obs på at det bør kunne være mulig å prute en god del. Dessuten er det smart å ha et langsiktig perspektiv på eierforholdet, da kan totaløkonomien i det bli grei.


LES OGSÅ: Denne bilen taper seg aller mest

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Skoda til 880.000 kroner – jo det er mulig!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: