VW Golf: 38 av utgavene blir dyrere!

Statsbudsjettet gir utslag for Norges mest solgte bil - og mange flere.

VW Golf er tilgjengelig i hele 56 varianter   og kun 12 av disse får lavere avgifter neste år. Vi har kikket litt på noen av de andre Norges favorittene for å se hvordan avgiftene gjør utslag.
VW Golf er tilgjengelig i hele 56 varianter og kun 12 av disse får lavere avgifter neste år. Vi har kikket litt på noen av de andre Norges favorittene for å se hvordan avgiftene gjør utslag.

Vi har allerede vært innom de store linjene med tanke på hvordan statsbudsjettet vil påvirke nybilprisene i 2013. Og det er ganske omfattende endringer vi snakker om.

I hovedtrekk kan en oppsummere med at dieselbilene får noe høyere avgifter, biler med store bensinmotorer blir får lavere avgifter, ladbare hybridbiler kommer godt ut – og at elbiler fortsatt slipper unna avgiftene.

Men hva betyr dette når en går inn på ulike modeller og sjekker prisene på de mest populære bilene her i landet?

Vi har tatt for oss noen av de mest solgte modellene i de viktigste klassene: Kompaktklassen (Golf-klassen), familiebil, SUV og varebil. Så har vi brukt kalkulatoren hos Bilnorge.no for å sjekke hvordan bilene kommer ut etter avgiftsendringen.

LES OGSÅ: Statsbudsjettet: Denne bilen går mest ned i pris

KOMPAKT-KLASSEN: VW Golf

VW-Golf-R-2010
VW-Golf-R-2010

Norges mest solgte bil er - ja, du visste det sikkert fra før - VW Golf. Og den blir i utgangspunktet litt dyrere neste år.

Av i overkant av 56 (!) ulike Golf-modeller, er det bare 12 som kommer gunstigere ut av avgiftsendringene.

R-modellene (med og uten DSG-automatgir), med 270 hk er de som får størst prisreduksjon, en nedgang på rundt 14.500 kroner.

GTI (210 hk) nyter også godt av endringene – med en reduksjon på 4.300 kroner (manuelt gir)/ 4.221 (DSG) kroner.

LES OGSÅ: VW Golf VII: Her er den: Den nye bestselgeren

TDI-økning

Utover de tolv som får lavere avgifter (kun to av disse er diesel: 2,0 TDI 170 hk med og uten DSG) er det i de fleste tilfellene snakk om en avgiftsøkning på rundt 2.000 kroner.

TDI-motoren på 90 hk blir hardest "straffet" – der er det snakk om en økning på 3.067 kroner.

Årsaken til at det totalt sett blir en økning i avgiftene på Golf – er at det tilbys et vidt spekter av dieselmodeller.

Inntil videre er det jo ikke slik at resten av verden har gjort de samme grepene rundt NOX-utslipp som vi har – og derfor står diesel fremdeles veldig sterkt i de fleste landene i Europa.

PS: Neste år kommer en splitter ny Golf!

LES OGSÅ: VW Golf 2013: Vi velger bort stor motor til fordel for mer utstyr

FAMILIEBIL: Toyota Avensis

Toyota-Avensis-2012-forfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota-Avensis-2012-forfra (Foto: Benny Christensen)

Blant familiebilene har vi tatt for oss Toyota Avensis. Dette er en av Norges aller mest populære i denne klassen.

Denne bilen kan du få i 36 ulike varianter – med startpris i dag på 289.900 kroner.

Også her er historien den samme: Mange modeller med dieselmotor gjør at denne i snitt også risikere å bli noe dyrere enn i år.

LES OGSÅ: TEST: Toyota Avensis: Derfor er dette en av Norges mest solgte biler

Diesel – dyrere og billigere

Modellen som går mest opp i pris er 2,2 D-CAT 150 hk som stasjonsvogn – her er prisøkningen på knappe 6.000 kroner. I dag koster denne 458.500 kroner.

Modellen som går mest ned i pris er 2,2 D-CAT 177 hk som sedan – her er prisreduksjonen 1.211 kroner. Prisen på denne modellen i dag er 396.900 kroner.

Ute etter første generasjon Avensis? Les om den i Brooms bruktbilguide her:

SUV: Subaru XV

Subaru-XV-bakfra
Subaru-XV-bakfra

Blant SUV-ene er det kompakt-SUV-en, eller crossoveren om du vil, Subaru XV som er "hottest" om dagen. Den er tilgjengelig i åtte varianter – fire diesel og fire bensin.

Her også blir totalen noe høyere – bare én modell går ned i pris. Det er den største bensinmotoren på 2-liter – som går ned 955 kroner.

LES OGSÅ: TEST: Subaru XV: Den er som et kneippbrød

Bestselgeren blir dyrere

Dieselvariantene går alle opp i pris – og den som øker mest er 2-literen med 109 hk. Den vil få 3.244 kroner mer i avgifter neste år. Prisen på denne bilen nå er fra 404.900 kroner.

Startprisen på Subaru XV er imidlertid 299.900 kroner – det er for den minste bensinmotoren 1,6i. Denne kommer til å øke med drøyt 1.400 kroner neste år – slik at prisen bikker 300.000 kroner med mindre Subaru nedjusterer tilsvarende avgiftsøkningen.

LES OGSÅ: Disse kompakt-SUV-ene selger som hakka møkk

VAREBIL: VW Caddy

VW Caddy, her i en sporty spesialutgave, er Norges suverent mest solgte varebil.
VW Caddy, her i en sporty spesialutgave, er Norges suverent mest solgte varebil.

Den mest solgte næringsbilen i Norge er uten sammenligning VW Caddy. Denne blir også hardere avgiftsbelastet neste år.

Du kan kjøpe den i tre varianter, to diesel og en bensin.

Med bensinmotor er startprisen på denne bilen 292.700 kroner. Her blir avgiftene 1.588 kroner høyere neste år.

LES OGSÅ: VW Caddy Cross Edition: Norges mest solgte blir mye tøffere

Dyrt med diesel

Dieselmodellene må regne med et større prisøkning. Den minste dieselmotoren på 102 hk vil øke med 2.820 kroner.

Ønsker du mer pulver under høyrefoten velger du 2-literen på 110 hk – men denne blir hele 9.314 kroner dyrere neste år.

Når det gjelder næringsbil er det imidlertid viktig å huske at det også foreslås å redusere omregistreringsavgiften med 40 prosent neste år.

NB: Prisene vi referer til er listepriser basert på kalkulatoren hos bilnorge.no . Prisene neste år vil ikke nødvendigvis endres lik endringen i avgiftene.

LES OGSÅ: VW Caddy: Denne er snill mot førerkortet