– Først måtte jeg be kunden sette seg ned...

Noen verkstedregninger er verre enn andre.

Eldre biler som har gått langt og kanskje ikke er godt fulgt opp kan gi eierne en skikkelig kalddusj... Illustrasjonsbilde.
Eldre biler som har gått langt og kanskje ikke er godt fulgt opp kan gi eierne en skikkelig kalddusj... Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Sitter og leser historien din om Porsche-eieren som fikk panikk. Veldig gøy å lese historier fra en som faktisk har jobbet i bransjen og kjenner virkeligheten der. Selv har jeg vært forskånet for de store utgiftene på bil (heldigvis), men har blant annet flere kolleger som har gått på skikkelige smeller, da snakker vi sånt som ikke akkurat kan tas fra lønnskontoen en vanlig måned ...

Hvor vanlig er det egentlig at «vanlige» biler på verksted plutselig koster mange titusener når de er innom for reparasjon og service? W.

Les historien her: Sossegutt fikk Porsche-panikk

Benny svarer:

Hei du!

Det er heldigvis ikke så veldig ofte at det går fryktelig ille – men det hender nok allikevel at enkelte får seg en liten kalddusj når de har bilen på verkstedet.

Dette gjelder jo stort sett på litt eldre biler som kanskje ikke så veldig ofte er innom til service og vedlikehold. Det er litt med biler som med oss mennesker.

Går vi til tannlegen mist en gang i året, så unngår vi som regel den store smellen – men drøyer vi fire-fem år, kan man liksom ikke bli overrasket om det er noen hull ...

Det handler nok også i noen grad om at mange tror biler går inn i evigheten uten annet enn et oljeskift i nye og ne. Slik er det nok ikke ... På en bil som har gått 170.000 km og er 10–12 år gammel, kan det fort påløpe vedlikeholdskostnader på både 15.000 og 20.000 kroner – kanskje enda mer.

Mye kjeft

Registerreimskift, vannpumpe, kanskje et par strammehjul og en simmring samt nye bremseskiver og klosser og et par nye støtdempere og et hjullager – og vips, du passerer fort en månedslønn.

Dette passer som regel ganske dårlig. Særlig om du ikke har planlagt / vært smart nok til å forutse eller forstå at dette kommer.

Det er også veldig forskjellig på hvordan folk reagerer på dette. Etter mange år som kundemottaker på verksted har jeg opplevd folk som nesten ble irriterte når jeg ringte og forklarte at her ble det ekstra påkost på 20.000 kroner – og har sittet igjen med "hvorfor-plager-du meg-med-dette. Bare-reparer. Det-er-derfor-bilen-er-hos-deg"-følelsen.

Jeg har også opplevd kunder som nærmest har "tiltet" fordi vi har skiftet en skiltlyspære og etterfylt 2 liter spylevæske til 15 kroner, og forlangt beløpet refundert fordi dette ikke var bestilt etter service. Det er neimen ikke alltid like lett ...

Det er ikke mange som får like mye (både fortjent og ufortjent) kjeft som en kundemottaker. Det er faktisk et ganske stressende yrke.

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Smart å gi seg...

Et av de tilfellene jeg husker best er en kar som oppfylte "drømmen" og kjøpte en eldre amerikansk van til familien. Et ganske dårlig eksemplar av arten. Jeg forsøkte litt diplomatisk å forklare at dette ikke var verdens beste bil og at det kunne bli et dyrt bilhold. Jeg forsto at familiens økonomi allerede var litt anstrengt. og at "mor i huset" ikke hadde veldig sansen. Ofte en dårlig kombinasjon ...

Og ganske riktig. Alle feriepengene – og litt til – fløyten da den gamle 6,2-liter dieselen trakk sitt siste hjertesukk, rett før de skulle på ferie. Det ble ikke noen sommerferie på den familien. Både kona og barna gråt.

Året etter var de tilbake igjen. Nå var det EU-kontroll. Det gikk som det måtte ... Full runde med forstilling, nytt eksosanlegg, rustne bremserør, opprustet batterifeste under bilen, rusthull i dieseltanken og rust i bakre del av ramma ... - Jeg ba de sette seg før jeg overbrakte nyheten. Kona gråt igjen og tryglet mannen om å selge "dritten" ...

Familieterapeut

Jeg fikk prøvd meg som familieterapeut, og støttet kona. Som sagt: Bilen var både dårlig og stygg. Jeg visste og forsøkte å forklare at mer påkost ville komme. Det var bare snakk om tid.

Men gubben skulle ikke selge noen bil. Dette var selve drømmen for han. Det endte med forbrukslån og en litt kortere ferietur. Trodde de ...

To dager før de skulle på den avkortede ferien gikk automatkassa til H ... Det endte med nye tårer, avlyst ferie og skilsmisse. Ikke alle skjønner når det er smart å gi seg!

LES OGSÅ: Kan jeg prute på bilverkstedet?

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

LES OGSÅ: På date med stygg bil? Glem det!

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: