Chevrolet Corvette: Kom ut fra låven etter 35 år

Ble parkert som sikkerhet for lånte penger - og ble stående.

Her er Corvette cabrioleten på vei ut i dagslys etter 35 år på en låve. Den ble brukt som sikkerhet for manglende betaling.  (Foto: eBay)
Her er Corvette cabrioleten på vei ut i dagslys etter 35 år på en låve. Den ble brukt som sikkerhet for manglende betaling. (Foto: eBay)

Det er dumt å ikke betale for seg. Det kan nok den tidligere eieren av denne Chevrolet Corvette cabrioleten skrive under på. Bilen ble nemlig overlatt til noen han skyldte penger – som sikkerhet for oppgjøret.

Men uheldigvis ble det "hard times" for eieren - og bilen ble stående. Lenge ...

Hele 35 år har gått siden den da lettere customiserte sportsbilen havnet på låven som sikkerhet i 1977.

Les også: Fant bil til 70 millioner – hos høgger'n!

Dårlig deal

Endelig ute i dagslys igjen etter 35 år i en mørk låve.  (Foto: eBay)
Endelig ute i dagslys igjen etter 35 år i en mørk låve. (Foto: eBay)

Trolig en deal verken eieren av bilen eller mottakeren for den manglende betalingen var helt fornøyde med, men årene gikk ...

Nå er den imidlertid lagt ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden eBay:

Bilen er en 1962 modell Chevrolet Corvette cabriolet. Altså siste årgang av første generasjons Corvette som kalles C1.

På slutten av 60-tallet ble den omlakkert og fikk scoop på panseret. Det var slik det skulle være da. (Foto: eBay)
På slutten av 60-tallet ble den omlakkert og fikk scoop på panseret. Det var slik det skulle være da. (Foto: eBay)

Se hele annonsen her:

Gammel foran – ny bak

Bilen har dermed fortsatt den "gamle", klassiske fronten, men ducktail bakstussen med fire runde baklys som ofte forbindes med C2-generasjonen som kom i 1963. Bilen er også siste Corvette-årgang med stiv bakaksel og panorama frontrute.

Med 327 kubikktommers (5,4-liters) big-block motoren var dette også den raskeste Corvetten så langt. Effekten var på 340 hk på det meste!

Ca 14.500 biler ble produsert i 1962, hvilket var nye rekord for Corvette den gang. U-amerikansk nok ble de fleste også levert med manuelt gir.

Som seg hør og bør i en amerikansk sportsbil var det en V8-er under panseret og girkassen en firetrinns manuell. Uvisst av hvilken grunn mangler nå både motoren og girkassen.

Klassisk

Slik så den ut en gang. Dette er kanskje den mest klassiske fargekombinasjonen av alle.
Slik så den ut en gang. Dette er kanskje den mest klassiske fargekombinasjonen av alle.

Les også: Chevrolet Camaro /Pontiac Firebird: Nå er de veteraner

Opprinnelig har denne bilen vært rød med hvit kalesje og hvitlakkert felt på forskjermen og døra. Mer klassisk kan det knapt bli.

Men på 60-tallet en gang ble dette eksemplaret customisert med Scoop på panseret og hvit flake-lakk. Man vrir seg av skam over dette i dag, men det var slik det skulle være den gang.

Tross 35 år på en låve har bilen klart seg rimelig bra. Karosseriet skal være i god stand bortsett fra en sprekk på høyre forskjerm. Karosseriet er jo av glassfiber på disse bilene, men også rammen skal ha klart seg bra og er rustfri.

Godt utgangspunkt

Også innvendig trenger den litt jobb. Dashbordet har det typiske jukeboks-designet.  (Foto: eBay)
Også innvendig trenger den litt jobb. Dashbordet har det typiske jukeboks-designet. (Foto: eBay)

Chevrolet Corvette: Nå kan du kjøpe verdens tredje eldste:

Bilen er dog – som det tydelig framgår av bildene – et restaureringsobjekt, men vi har absolutt sett verre utgangspunkt.

Strøkne eksemplarer av disse selges for over 100.000 dollar eller for rundt 600.000 kroner. Ikke vet vi hva det opprinnelige beløpet bilen ble tatt som sikkerhet for var, men moralen er uansett: Gjør opp for deg - og ikke gi bilen som sikkerhet.

Og så håper vi at dette eksemplaret snart kan sees på landeveien igjen!

Vil du heller ha en Corvette C2? Sjekk denne: