Bilen min Volvo 940: Denne pensjonerte politibilen er kvassere enn noen gang
Og Andreas spiller så høyt på anlegget at rusten rister av...
I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.
Bakhjulsdrevne Volvoer av de siste årsmodellene står som vi tidligere har sett mange eksempler på svært høyt i kurs blant unge bilister med ferske førerkort. Det er solide og lettskrudde biler med god komfort, som atpå til byr på noe så sjeldent som underholdende vinteregenskaper.
Populær som politibil
Og den grove oppbygningen gjør nok også at mange lettere engstelige foreldre synes det er helt greit at avkommet debuterer som bilførere bak rattet i en slik.
Se video: Hvorfor bruke en hel politibil når en halv gjør nytten?
Her skal vi se på en av de aller siste representantene for alle de tradisjonelle Volvo-egenskapene. Ingen hadde nok trodd at den gamle 940en skulle leve helt til årsmodell 1998, men det gjorde den altså – takket være stor interesse fra kjøpergrupper med sans for tradisjon og velprøvde konstruksjoner.
Mange steder i verden var disse bilene populære som taxi, da først og fremst i land der bensinen kostet litt mindre enn i Norge. Men også her ble det solgt mye 940, og en yrkesgruppe som bidro sterkt til det var Politiet.
Spennende pensjonist-tilværelse
Til røff bruk var den grove bilen helt perfekt. Den hadde også god plass til personer og utstyr, og god komfort for betjenter som mange ganger tilbragte mesteparten av dagene i bilen.
De tålte også mye, men som offentlige tjenestebiler flest hadde også de en tilmålt tid som folkets tjenere. Og da den var over var det nok adskillig mer slitasje, bulker og hakk i disse enn i de sivilt solgte 940ene, noe som har ført til at overlevelsesprosenten for disse gamle politibilene til i dag nok er adskillig lavere enn for de andre.
Men ingen regel er uten unntak. Her er en av de som en gang i tiden var stramt uniformert, og som ikke på noen måte kan sies å leve noen slapp pensjonisttilværelse. Tvert imot, her holdes livsmotet oppe av en ung og entusiastisk eier som nok behandler den enda penere enn de første blåkledde betjentene en gang må ha gjort.
Les også: Mot strømmen - nå skal portugisisk politi kjøre Nissan Leaf
Eier: Andreas Moslet (1991-modell, altså 20 år gammel).
Bosted: Bjerkås i Asker.
Holder seg til Volvo
Litt om meg selv: Altid vært en bilfreak, og spesielt Volvo. Har hatt andre biler enn Volvo også, men holder meg til det jeg liker best. Ellers så er jeg mye ute på fritiden og treffer andre bilinteresserte folk.
Bilen: Volvo 940 lavtrykksturbo, 1998-modell. Tidligere politibil.
Hvor lenge har du eid den? Har eid den i snart 3 måneder.
Hva har du gjort med den? Bilen har vært under kniven når det gjelder motor og lyd. Motor har ca 250 hester på 1,9 i ladetrykk. Sprek bil som jeg gleder meg til å kjøre på vinteren.
Har satt i stereo anlegg på ca 5.000 watt som spiller noe helt sinnsykt. Om rusta nærmer seg så rister den bare bort!
Skal få 960-interiør
Liker best med bilen: Må være at det er en holdbar bil med alt utstyr som 940 ble levert med. Og at den har et pent utseende og er både bulkfri og rustfri.
Liker minst med bilen: Den bruker mye bensin!
Framtidsplaner for bilen: Holde den i god stand. Alt av interiør skal bort og i søpla, for her snakker vi 960 helskinn, elektrisk!
Drømmebil: Hadde ikke gjort noe med en Dodge Ram SRT-10, men siden jeg er en Volvo-gutt så må det være en strøken 240 av noen slag.
Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.
Les også: Ikke alle politibiler er så oppegående etter endt tjeneste
Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Andreas om? Bruk kommentarfeltet under!