Dacia Logan: En av Europas billigste blir ny
Den startet lavpris-eventyret – her er andre generasjon.
Åtte år er gått siden Logan kom som første modell ut i det som etter hvert har blitt et lite lavpris-eventyr. Renaults strategi med å kjøpe opp rumenske Dacia og satse på en hel familie rimelige biler har vist seg å bli en suksess.
Det var det ikke så mange som trodde da Logan debuterte i 2004. Men det har altså vist seg at skeptikerne tok feil – og nå er det klart for andre generasjon av Logan.
LES OGSÅ: Nytt bilmerke i Norge – men har du hørt om det?
Mer eksklusiv
Bilen som i starten kostet under 50.000 kroner, skal nå bli noen hakk mer eksklusiv.
Med denne modellen viser også Dacia mer av det som skal bli deres designspråk i årene fremover – og gå igjen på alle modellene.
Stor logo
Det betyr i praksis en front som er skarpere i linjene, og der lyktene bindes sammen av to kraftige horisontale kromstriper over grillen. I midten sitter en stor Dacia-logo – her viser man helt tydelig at navnet ikke er noe å skamme seg over.
En mer påkostet løsning med to-delt grill og mulighet for ekstralys under støtfangeren er også på plass.
LES OGSÅ: Dette kjører de mest fornøyde bileierne
Løfte seg noen hakk
Det øvrige designet preges fortsatt av enkle og robuste linjer. Her er det lite fiks-fakserier ute og går. Det er fokus på løsninger som er enkle og rimelige å produsere.
Hekken må kunne sies å være heller anonym, i alle fall på denne karosseriutgaven.
Også innvendig er Dacias biler preget av enkle løsninger. Nye Logan skal løfte seg noen hakk i materialkvalitet, uten at det på noen måte ser eksklusivt ut.
Det er fortsatt store plastflater og en del løsninger som minner om at man ikke jager etter å ha det siste nye. Naturlig nok.
I andre enden av skalaen: Hvordan kan dette koste over 20.000,-?
Flere versjoner
Dagens Logan har blitt bygget i flere utgaver, som fem- og sjuseters stasjonsvogn, pickup og varebil.
Det er grunn til å tro at også nykommeren vil bli rullet ut i flere versjoner etter hvert. Men først ut er altså sedanen – den debuterer på bilutstillingen i Paris som åpner dørene 27. september.
LES OGSÅ: Denne nybilen har ikke engang servostyring!
Vi har testet SUV-en Duster i Norge – les mer her: