Denne skal bli best i verden
Ser du hvem som kommer med ny modell?
McLaren er noe mer troverdig enn andre når de slår i bordet med ambisjoner om å lage verden best kjørebil. De har tross alt den legendariske McLaren F1 å vise til – bilen som i mange år var verdens raskeste serieproduserte bil, med en toppfart på 386 km/t.
Nå er det sluppet bilder og noe informasjon om oppfølgeren – P1. Det er en bil som har latt vente på seg – men som nå rapporteres å skulle bli produksjonsklar om rundt ett års tid.
SE VIDEO: Han skulle bare prøvekjøre superbilen ...
Knapp gir ekstra krefter
P1 bygger i stor grad på de erfaringene McLaren har gjort seg i Formel 1. Ryktene går på ut at motoren blir den samme som står i den forrige modellen de lanserte: MP4-12C.
Ikke småtterier det – vi snakker en potent V8-er som i P1 skal yte like i underkant av 1000 hk – men som ved hjelp av et KERS-system fra Formel 1 kan lagre enda mer energi i form av hestekrefter, som frigjøres ved å trykke på en knapp.
LES OGSÅ: Nissan GT-R: Denne bilen utfordrer elementene
2,8 sekunder
Mens verdens raskeste bil i dag er Bugatti Veyron Super Sport – som gjør 0–100 km/t på 2,5 sekunder og har en toppfart på over 430 km/t – er det ventet at McLaren vil klare akselerasjonsøvelsen på 2,8 sekunder.
Toppfarten blir foreløpig antatt å være ca. 384 km/t.
SE VIDEO: Denne superbil-byggeren startet med blanke ark
Raskest – men ikke raskest
McLaren understreker at det ikke skal bli den raskeste bilen i verden med tanke på toppfart og 0–100 km/t-tid, men den beste å kjøre.
– Vårt mål er å gjøre McLaren P1 til den mest spennende, mest kapable, mest teknisk avanserte og mest dynamiske bilen som noensinne er laget, sier McLaren-sjef Antony Sheriff.
Og det skal ikke bare være en subjektiv oppfattelse heller – Sheriff vil at det skal konkretiseres ved at P1 er raskest når det kommer til kjøring på bane.
LES OGSÅ: Bugatti Galibier: Skal bli verdens dyreste og raskeste familiebil
Avdukes
Selve avdukingen skjer 27. september i Paris-utstillingen. Da får vi trolig større innblikk både i teknikken, hvilke ytelser produksjonsmodellen vil få – og mer nøyaktig tidspunkt for når den kan settes i produksjon.
Prisen er det nok fremdeles for tidlig å si noe annet om enn at den vil sortere under kategorien "svinedyrt" ...