Drømmen om et dollarglis består

Åpningen for privatimport av USA-biler til Norge er reddet.

Det blir fremdeles mulig å få godkjent og registrert en nyere amerikansk bil i Norge uten å måtte betale for tester og ombygginger til europeiske krav, melder Amcar. Spørsmålet om 'unntaksparagrafen' har versert i årevis.
Det blir fremdeles mulig å få godkjent og registrert en nyere amerikansk bil i Norge uten å måtte betale for tester og ombygginger til europeiske krav, melder Amcar. Spørsmålet om "unntaksparagrafen" har versert i årevis.

Har du hørt om den såkalte unntaksparagrafen 1-15 i Kjøretøyforskriften? Langt fra alle har det, men den lille bestemmelsen har ganske stor betydning for et stort antall norske bilentusiaster.

Nemlig alle de som har et ønske om å importere og få godkjent en nyere amerikansk bil i Norge.

Tilpasning til regelverket i EU gjorde for et titall år tilbake dette til litt av en nøtt. For amerikanske biler som ikke ble markedsført i Europa, og som dermed ikke var typegodkjent etter europeiske normer, ble det stopp.

Måtte testes i laboratorium

Amerikanske krav til ting som bremser, avgasser, lydnivå og lykteglass skiller seg nemlig noe fra de europeiske normene. Den som ønsket å få norske skilter på en slik bil måtte i utgangspunktet selv sørge for samt bekoste tester av bilen ved godkjent, europeisk laboratorium i hvert enkelt tilfelle, noe som ble uforsvarlig kostbart med mindre man skulle importere serier av like biler.

Les også: Denne gammel-Bobla blir ikke veteranbil før i 2025!

Amcar fikk til slutt gjennomslag for den nevnte unntaksregelen, som skulle gjøre det mulig å få godkjent biler i original utførelse på grunnlag av registreringsdokumenter fra USA.

Regelen trådte i kraft i 2004, og gjaldt i utgangspunktet for alle bilklasser, inklusive lastebiler og busser, men ble snart innskrenket til å gjelde kun for personbiler og varebiler klasse 2.

En lang kamp

Og det skulle vise seg bare å være det første skjæret i sjøen for bestemmelsen som gjorde det mulig for nordmenn å få skilter på sin nyere Mustang eller Corvette – eller hvilken bildrøm det nå enn var de ville realisere. Kampen for unntaksregelens videre eksistens har pågått helt til nå, og nå ser det endelig ut til at den er vunnet, melder Amcar på sine hjemmesider.

Del med Facebook-vennene dine!

– Denne unntaksparagrafen har gjort det mulig for både firma og privatpersoner å få teknisk godkjent biler som kom fra primært USA uten at det må legges frem dokumentasjon på at alle tekniske krav er tilfredsstilt. Eneste krav er at lysutstyr på bilen må ha riktig farge etter europeiske krav, forklarer teknisk sjef Stein Moe i Amcar til Broom.

Mange nordmenn har et ønske om å importere og ta i bruk en amerikansk bil som i utgangspunktet ikke er tenkt levert i Europa, og dermed ikke testet etter europeiske krav. Etter dette gjennombruddet blir det fortsatt mulig å kjøre eksempelvis Dodge Challenger i Norge - forutsatt at man har råd til å betale engangsavgiften.
Mange nordmenn har et ønske om å importere og ta i bruk en amerikansk bil som i utgangspunktet ikke er tenkt levert i Europa, og dermed ikke testet etter europeiske krav. Etter dette gjennombruddet blir det fortsatt mulig å kjøre eksempelvis Dodge Challenger i Norge - forutsatt at man har råd til å betale engangsavgiften.

“Bråket” startet for alvor da det kom nye EU-krav som skulle harmonisere typegodkjenning i Europa i 2007. Vegdirektoratet ønsket å fjerne unntaksregelen, mens Amcar hevdet at lovverket ga åpning for nasjonale unntaksregler av denne typen.

Les også: En av Norges første hot rods er tilbake - og til salgs

– Det nye direktivet skulle egentlig gjøres gjeldende fra 2009, men ble utsatt på grunn av all forvirringen, forklarer Moe.

Hjelp fra ambassaden

Amcar fikk med seg handelsseksjonen i den amerikanske ambassaden og American Chamber of Commerce i kampen, og dannet det Moe betegner som en “bred front med bra tyngde”. Likevel skulle det altså ta flere år, én høringskonferanse og hele to høringsrunder før man nå er i mål.

15. september ble til slutt det nye regelverket tatt i bruk i Norge, og bare få dager før fikk Amcar den beskjeden de håpet på: Paragraf 1-15 i Kjøretøyforskriften “overlever” som nasjonal unntaksbestemmelse. Og nå er det endelig.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed lever den amerikanske drømmen videre for et stort antall norske bilentusiaster: Det vil fremdeles være teknisk mulig å importere og få skilter på en nyere amerikansk bil uten å bygge den om og kjøre den på kostbare laboratorietester. Direkte billig vil det nok uansett aldri bli - men selve avgiftsnivået er en helt annen utfordring som Amcar og andre jobber videre med.

Les også: Sjekk disse høydepunktene fra Amcar-historien