Citroën Berlingo Electric: Blir dette håndverkerens nye drømmebil?

Det kan være penger å tjene på denne nyheten.

'Tanklokket' på hjulbuen er ikke det du tror   her skal du nemlig koble til laderen. Citroen Berlingo Electric går på strøm.
"Tanklokket" på hjulbuen er ikke det du tror her skal du nemlig koble til laderen. Citroen Berlingo Electric går på strøm.

Citroën Berlingo er for lengst etablert blant varebilkunder. Den praktiske modellen kan fås i to utgaver: Kort eller lang.

Men nå er det altså en nyhet på gang – som vil vises for første gang på den internasjonale utstillingen for varebiler i Hannover 20. til 27. september: Berlingo Electric.

Dette er en bil som kan vise seg å bli en svært interessant nyhet – spesielt i Norge. Her nyter elbiler godt av gunstige avgifter – i tillegg til at driftskostnadene blir sterkt redusert sammenlignet med diesel/bensin-biler.

Les vår kjøpeguide på Citroën Berlingo her

170 km rekkevidde

Citroën er slett ikke ukjent med varebiler med elmotor – men nå kommer altså siste generasjon.

Og det store spørsmålet er naturligvis: Hvor lang er rekkevidden? Jo, ifølge Citroën skal du kunne kjøre denne bilen 170 km, ved hjelp av batterikapasiteten på 22,5 kWh. Det understrekes naturligvis at dette vil variere, avhengig av last og kjørestil.

Dette gjør nok at det helst er de som jobber i byene som vil se mest verdi i en slik bil.

Når bilen settes til vanlig lading, tar det mellom seks og 12 timer å fylle opp igjen batteriene avhengig av strømstyrke – eller 30 minutter ved hurtiglading. Sistnevnte gir 80 prosent effekt.

Den forhjulsdrevene bilen har en totaleffekt på 67 hk (49 kW) – og et maksimalt dreiemoment på 200 nm.

Citroën Berlingo Electric - profil
Citroën Berlingo Electric - profil

Les mer om første generasjon Citroën Berlingo her

Ett gir

I Citroën Berlingo Electric kjører man stille og enkelt med girkassen som kun har ett trinn for å kjøre fremover. For å lette kjøringen ytterligere, er bilen utstyrt med:

– Informasjon for ”eco-driving” med indikator for elforbruk/gjenvinning av energi, samt en måler med spesifikk visning av elforbruket som går med til oppvarming og ventilasjon

– Gjenvinning av energi ved hastighetsreduksjon og bremsing, akkurat som i Citroën C-Zero

– Elektrisk oppvarming av kupeen med en ”eco-mode”-funksjon for å begrense forbruket

– Bakkestartassistent koblet til ESP-systemet er standard i bilen.

LES OGSÅ: Varebil: Noen centimeter kan koste en lite formue

Like praktisk og rommelig

Akkurat som utgavene av Berlingo varebil med forbrenningsmotor, kan den nye Berlingo Electric leveres i to versjoner; kort og lang. De utvendige lengdene er da på henholdsvis 4,38 og 4,63 meter, og varerommet kan laste opp til 3,3 /3,7 m³ og 685 kg. Kupeen kan utstyres med opp til tre plasser.

Den nye Berlingo Electric blir en viktig modell i markedet for eldrevne varebiler. Den er utviklet i samarbeid med den spanske regionen Galicia og vil produseres på fabrikken i Vigo.

Citroën Berlingo Electric introduseres på markedet i løpet av første halvår 2013.

Citroën Berlingo Electric forfra
Citroën Berlingo Electric forfra

LES OGSÅ: Ombygd varebil: Her kan du spare mye penger