Kia Cee'd SW: Denne har kvaliteter nok til å kunne bli en norsk folke-favoritt

Prisen er lav, plassen er god - og på ett viktig område er den bedre enn alle andre biler

Så stilig er den nye, kompakte familiebilen fra Kia. Selv om de utvendige målene er beskjedne, byr den på god innvendig plass.
Så stilig er den nye, kompakte familiebilen fra Kia. Selv om de utvendige målene er beskjedne, byr den på god innvendig plass.

Kia er i støtet – de har nylig lansert sin nyeste Golf-konkurrent Cee'd – og bare kort tid etter kommer altså stasjonsvognutgaven, SW, av den samme modellen.

SW står for Sportswagon – men det viktigste med denne bilen er likevel det praktiske.

Bagasjerommet har vokst betraktelig fra forrige modell – trass i bilens relativt beskjedne 4,5 meters lengde – og rommer nå 528 liter. Det er riktignok noe mindre enn Golf stasjonsvogn – men bare inntil du legger ned baksetene. Da får du nemlig 1642 liter til rådighet i Cee'd SW, mens Golfen har 1552.

LES OGSÅ: Kia Sportage: Smart SUV-kjøp

Baksetene.
Baksetene.

Lavpris

Kia har også tatt store skritt videre når det kommer til design – og den nye Cee'd-modellen tåler sammenligning med alle de andre konkurrentene. Særlig har vi sansen for den nye, sportslige fronten – og LED-lysene gir litt mer eksklusivitet.

Prisene er så langt ikke klare – men Cee'd i vanlig femdørsutgave starter på bare 199.000 kroner, mens utgående SW-modell startet på 217.400 kroner. Det skulle tilsi en hyggelig pris også på den nye SWen.

LES OGSÅ: Kia Cee'd: Presses under magisk prisgrense

Gjerrig

Motormessig blir det etter hvert både bensin og diesel. Først ut er imidlertid dieselmotorene på 1,4 og 1,6 liter – der den minste yter 90 hk/220 nm. Med denne motoren skjer 0–96 km/t (0-60 mph) på 13,4 sekunder.

Det snakkes om forbruk helt ned på 0,37 l/m – men offisielle tall er ikke klare enda.

1,6-literen er på 125 hk – og den fikser 0–96 km/t på 10,8 sekunder.

Kia Cee'd er klar som stasjonsvogn - eller SW som det heter på Kia-språket. SW står for Sportwagon - men det her er det praktiske hensyn til er viktigst.
Kia Cee'd er klar som stasjonsvogn - eller SW som det heter på Kia-språket. SW står for Sportwagon - men det her er det praktiske hensyn til er viktigst.

LES OGSÅ: Dette er Kias nyskapende familiebil

Sikkerheten først

Når det gjelder sikkerhet har Kia satt hårete mål. Ikke bare går de for fem stjerner i Euro NCAP-testen, men de har ambisjoner om å oppnå den høyeste poengsummen i sin klasse.

Det håper de å klare gjennom å tilby en rekke utstyr som forkortes med tre bokstaver som standard: ESP, ABS, SVM (Vehicle Stability Management) og HAC (Hill-start Assist Control) – for å nevne noe.

I tillegg kan du bestille bilen med ESC – Eletric Stability Control – som merker om du er i ferd med å miste kontrollen, for så å kunne påvirke både bremser og motoreffekt slik at du skal unngå uhell. ESS (Emergency Stop Signal) kan også bestilles – da blinker bremselysene ved nødbremsing, for å advare biler som kommer bak.

Fotgjengere er også tatt hensyn til, både gjennom at frontlyktene skal falle sammen lettere og ved at det er støtdempende struktur i panseret.

LES OGSÅ: Nå er disse storselgerne krasjtestet

Sånn er førermiljøet i nye Kia Cee'd SW - og nei, bildet er ikke speilvendt. Det er imidlertid bilder av en engelsk bil som er frigjort først...
Sånn er førermiljøet i nye Kia Cee'd SW - og nei, bildet er ikke speilvendt. Det er imidlertid bilder av en engelsk bil som er frigjort først...

Men best av alt

Alt dette er jo hyggelige nyheter. Hvis vi legger til at Kia som eneste merke også tilbyr hele syv års garanti – så begynner det å bli veldig fornuftig!

Et nøyaktig tidspunkt for når vi kan vente å ha bilen i Norge er ikke frigitt – men Kia lover at den skal være på plass i løpet av høsten ...

Kia bakfra
Kia bakfra

LES OGSÅ: Ford Fiesta: Verdens mest solgte småbil fornyes