Audi A8 4,2 TDI: Denne råsterke statusbilen har rast i pris

Her kan du gjøre et kupp på en skikkelig familieracer.

Denne Audi A8en har monsterkrefter under panseret. Hele 326 hk er skremt fra i 4,2 literen. Og siden bilen har tapt seg 200.000 kroner i året siden den var ny, kan den nå bli din for en 'rimelig' pris.
Denne Audi A8en har monsterkrefter under panseret. Hele 326 hk er skremt fra i 4,2 literen. Og siden bilen har tapt seg 200.000 kroner i året siden den var ny, kan den nå bli din for en "rimelig" pris.

Audi A8 er en type bil der en må forvente kraftige prisfall ettersom det er så høy pris i utgangspunktet. Toppmodellen på dieselsiden i 2006 var den nærmest hysterisk raske 4,2-liters V8-eren på hele 326 hk.

Den kostet ny over 1,3 millioner kroner - og det ble vel knapt solgt en slik uten ekstrautstyr for fra 150-200.000 kroner.

Nå kan du blir eier av slik råskap for prisen av en ny VW Passat. Den billigste vi har funnet har bare 126.000 km på telleren - og forhandleren har priset den til 430.000, pluss omregistrering.

LES OGSÅ: Audi A8 Coupe: Audien som aldri kom i produksjon

Det betyr at verditapet på denne 2007-modellen har vært på i snitt ca 200.000 kroner årlig - og det er jo hyggelig nyheter for den som kjøper den som bruktbil ...

Lenge lå disse bilene godt over 500.000 kroner på bruktmarkedet her hjemme - men etter nyttår har prisene hatt en markant nedgang som resultat av avgiftsendringene på store motorer.

Audi A8 er Audis største bil - og merkets flaggskip. Forrige generasjon ble introdusert i 2003 - og i 2006 kom den med facelift. Da kom også en ny motor - 4,2-literen på hele 326 hk.
Audi A8 er Audis største bil - og merkets flaggskip. Forrige generasjon ble introdusert i 2003 - og i 2006 kom den med facelift. Da kom også en ny motor - 4,2-literen på hele 326 hk.

0-100 km/t på 6,3 sekunder

Her snakker vi altså om selveste flaggskipet til Audi - en diger, luksuriøs komfortcruiser - som i tillegg har sportsbilytelser. Den tunge bilen sparker såpass ifra at 0-100 km/t fikses på svært hyggelige 6,3 sekunder, og har en toppfart på godt over 250 km/t uten fartssperre.

4,2-literen overtok for 4-literen som i sin tid (2003) var tidenes sterkeste diesel personbil. 2003-modellen med 4-liters motor har 275 hk - og trenger et halv sekund mer enn den nyere 4,2-varianten på å nå 100 km/t. Men kan vel knapt kalles en sinke av den grunn.

Les Brooms bruktbilguide på Audi A8 her

Interiøret i A8 er bunnsolid og elegant - og gir skikkelig storbilfølelse. Men den klumpete og digre girspaken har eldet raskere enn resten av interiøret.
Interiøret i A8 er bunnsolid og elegant - og gir skikkelig storbilfølelse. Men den klumpete og digre girspaken har eldet raskere enn resten av interiøret.

Litt ukurant

Siden vi snakker stor Audi er dette en bil med firehjulstrekk-systemet Quattro i kombinasjon med luftfjæring, og dermed kommer du deg fram til hytta også. Disse bilene kommer seg godt fram også på utfordrende føre.

Den aktuelle bilen er i sølv metallic - men mangler sportsseter og fire soners klimaanlegg som mange er ute etter i en slik bil - og det er nok delte meninger om lysegrått som interiørfarge. Like kurant som sort er det i alle fall ikke.

Men så ligger den også lavt priset sammenlignet med de andre 4,2-liters A8ene.

LES OGSÅ: Audi A8: Slik kan du få "nyere" bil

Koster mye

A8, og særlig V8-modellene, er naturligvis ikke den billigste å fikse på om noe skulle gå galt. Her snakker vi mye teknologi - og hvis det først ryker, så blir det dyrt. Så enkelt er det. For eksempel er luftfjæring en nydelig luksus - men også en lei kostnad den gangen den ryker. En grundig sjekk av alt det elektriske er så absolutt å anbefale - og få gjerne en tilstandsrapport om du ikke føler deg kyndig nok til å sjekke selv.

Forbruket er imidlertid hyggeligere enn på de fleste biler med tilsvarende vekt og ytelser. Du klarer deg godt under literen på langkjøring, mens offisielt blandet forbruk er 1,19 l/mil.

Det kan virke som om prisene nå begynner å stabilisere seg - og at nivået er justert til det det skal være etter avgiftsendringene ved nyttår.

Klikk her for å se hele annonsen

Audi A8 forfra
Audi A8 forfra

LES OGSÅ: Audi A8: Denne har tapt seg 1,1 million - skal jeg slå til nå?