Golf VII: Så billig blir den nye Golfen

Og du får mye mer standardutstyr på kjøpet. OPPDATERT

Interiøret i nye Golf er påkostet   særlig om du bestilles Highline utgaven. Men også listen over standardutstyr er blitt lengre siden utgående versjon.
Interiøret i nye Golf er påkostet særlig om du bestilles Highline utgaven. Men også listen over standardutstyr er blitt lengre siden utgående versjon.

I går kveld ble Golf VII vist for første gang i et stort arrangement i Berlin – og i motsetning til mange andre klarte faktisk folkene i VW å unngå store bildelekkasjer i forkant.

I dag kan vi bringe prisene på bilen her i Norge. Og det er ingen tvil om at Golf kommer til å fortsette å bite godt fra seg, med startpris på 225.000 kroner for innstegsmodellen. Det er bensinmotoren på 1,2-liter og 85 hk.

Denne motoren klarer et blandet forbruk på 0,49 l/mil, mens CO2-utslippet er 113 g/km.

– Det innebærer at prisene i praksis er videreført fra utgående modell, men med mer utstyr som standard, sier direktør Ulf Tore Hekneby hos den norske importøren.

NB: Se egen tabell med priser i bunn av artikkelen

LES OGSÅ: Her er den nye bestselgeren

Golf sak 3
Golf sak 3

4x4 til under 300.000 kroner

Vi har imidlertid en sterk mistanke om at den nye innstegsdieselmotoren med 4Motion også vil stå for en stor andel av salget. Det er nemlig en nyhet at du nå kan få 4x4 med den minste dieselmotoren. For 298.000 kroner kan du dermed bli eier av en Golf med 4Motion med 1,6-liter og 105 hks dieselmotor.

Et annet spennende og nytt alternativ er 1,4-literen på 140 hk. Med sylinderkutt, to sylindre kobler ut når de ikke trengs, har den et CO2-utslipp på bare 111 g/km i kombinasjon med 7-trinns DSG automatgirkasse.

Disse nyhetene vil helt klart bli viktig, i en klasse som bare blir tøffere og tøffere - ikke minst med nye Volvo V40 og Audi A3 som nettopp er kommet.

LES OGSÅ: Golf GTI: 35 år med moro!

0,32 l/mil

Den sterkeste motoren i starten blir foreløpig TDI-en på 150 hk, men også denne blir gjerrig. Kun 0,41 l/mil ved blandet forbruk og et CO2-utslipp på bare 106 g/km.

Men det er naturligvis BlueMotion-versjonen som vil sette standarden. Denne benytter seg av alle de tekniske hjelpemidlene VW-systemet har å by, og det begynner å bli omfattende, for å ende opp med et blandet forbruket på klasseledende 0,32 l/mil – og CO2-utslipp på bare 85 g/km!

LES OGSÅ: VW Golf: Tar 6000 nordmenn feil – hvert år?

Golf sak 2
Golf sak 2

Mer utstyr

Den nye Volkswagen Golf har også fått mer utstyr som standard – blant annet med ny generasjon radio med DAB+ og med 5,4" fargeskjerm.

Det nye "mediesenteret" innebærer standard bluetooth som gir trygg kjøring ved mobilbruk, og som også gir mulighet for streaming av musikk fra mobiltelefon. I tillegg har Golf fått elektronisk håndbrekk med bakkestartassistent som standard.

Listen over ekstrautstyr er naturligvis også lang – og nå kan du blant annet få adaptiv cruisekontroll også på Golf.

Med den største multimedia-pakken vokser skjermen til 8" – og du kan vise bilder og film fra både minnekort, DVD eller fra en smarttelefon.

LES OGSÅ: Golf VII: Dette skal bli Norges mest solgte bil

Høyt sikkerhetsutstyr

Også sikkerhetsutstyret er høyt prioritert. På listen over standard sikkerhetsutstyr på Golf i Norge finner vi dette:

– Tretthetsvarsling

– Kollisjonsputer foran, inkl. knekollisjonspute førersiden

– Sidekollisjonsputer foran

– Hodekollisjonsputer foran og bak

– ABS, ASR, MSR, og ESP med bremseassistent.

– Pre-krasj kollisjonsbeskyttelse

– Multikollisjonsbrems

– Aktive hodestøtter foran (WOKS)

– Elektronisk parkeringsbrems med bakkestartassist

– Dekktrykkontroll

– Feiltankebeskyttelse

LES OGSÅ: 3.500 norske VW-eiere må bytte dieselrør

Tre utstyrsnivåer

Ny Volkswagen Golf leveres i tre utstyrsversjoner; Trendline, Comfortline og Highline.

I topputgaven, Highline, er blant annet belysning av logo i grillen, 17" felger, aktive tåkelys med kromramme, "sota" baklys, sportsseter, LED-leselys foran og bak, multifunksjonsratt og parkeringssensor.

– Det knytter seg store forventninger til denne modellen. Golf er Norges mest kjøpte bilmodell gjennom en årrekke og derfor også viktig for oss, sier Hekneby.

Ny Volkswagen Golf vil stå på bilutstillingen i Paris i slutten av september, og den vil ha premiere hos de norske Volkswagen-forhandlerne 12. november.

Salget i Norge starter allerede 5. september.

PRISOVERSIKT: Bensin: 1,2 85 hk TSI - fra 225.900 kroner (Trendline) 1,2 105 hk TSI - fra 255.300 kroner (Comfortline) 1,2 105 hk TSI med DSG - fra 273.400 kroner (Comfortline) 1,4 140 hk TSI - fra 288.900 kroner (Highline) 1,4 140 hk TSI med DSG - fra 305.100 (Highline) Diesel: 1,6 105 hk TDI - fra 277.000 kroner (Highline) 1,6 105 hk TDI med DSG - fra 295.900 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI - fra 308.800 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI med DSG - fra 328.400 kroner (Highline) 1,6 150 hk TDI med 4Motion - fra 341.600 kroner (Highline)

Kilde: VW.no

Bensin:

1,2 85 hk TSI - fra 225.900 kroner (Trendline)

1,2 105 hk TSI - fra 255.300 kroner (Comfortline)

1,2 105 hk TSI med DSG - fra 273.400 kroner (Comfortline)

1,4 140 hk TSI - fra 288.900 kroner (Highline)

1,4 140 hk TSI med DSG - fra 305.100 (Highline)

Diesel:

1,6 105 hk TDI - fra 277.000 kroner (Highline)

1,6 105 hk TDI med DSG - fra 295.900 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI - fra 308.800 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI med DSG - fra 328.400 kroner (Highline)

1,6 150 hk TDI med 4Motion - fra 341.600 kroner (Highline)

Kilde: VW.no

Se flere bilder av nye Golf VII her:

Klikk på videovinduet under for å se den første videoen av den nye Golfen:

https://www.youtube.com/watch?v=M_YCEhOvxvg

LES OGSÅ: Golf Mk1: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre