Peugeot 208 GTI: Se, en splitter ny GTI

Klarer den å leve opp til opprinnelsen?

Peugeot har laget nok en GTi modell   denne gangen basert på nye Peugeot 208. Lav vekt og sterk motor skal være noe av oppskriften som skal sikre ny salgssuksess.
Peugeot har laget nok en GTi modell denne gangen basert på nye Peugeot 208. Lav vekt og sterk motor skal være noe av oppskriften som skal sikre ny salgssuksess.

I musikkbransjen snakkes det mye om "one hit wonders" – artister som leverer en stor hit, for siden å rykke tilbake til de grå massene.

Det samme fenomenet finnes i bilbransjen, selv om det eksempelet vi skal nevne nå ikke er det beste. Likevel, Peugeot traff så til de grader bulls eye da de lanserte den vesle sportsbilen 205 GTi på 80-tallet.

Et ikon ble født – ikke bare fordi salget var så bra og den deltok med stort hell i motorsport, men også fordi alle som prøvde den lovpriset kjøregleden.

Siden den tid har en forsøkt å gjenskape magien flere ganger, uten å lykkes helt. Men nå er det duket for et nytt forsøk – og aldri har en satset hardere.

Det er et svært sportslig interiøret i Peugeot 208 GTi.
Det er et svært sportslig interiøret i Peugeot 208 GTi.

Les mer om 80-tallets GTI-bonanza her

Lav vekt – høy effekt

Under panseret sitter det, som i originalen, en 1,6-liters bensinmotor (205 var også tilgjengelig som 1,9-liter). I 1983 fikk du 105/115 hk i 1,6-literen – mens 2013-modellen har turbo og 200 hk.

Resultatet er at 0–100 km/t tar under 7 sekunder.

Det er imidlertid ikke utelukkende kreftene under panseret som sørger for de friske prestasjonene. Lav vekt er også en viktig faktor. 208 GTi veier bare 1160 kilo.

Den lave vekten bidrar også til at forbruk og utslipp begrenses. Foreløpig er informasjon om snittforbruket ikke blitt sluppet, men CO2-utslippet er på bare 145 g/km.

Det blir laget en limited edition av 208 GTi. Denne får hvit perlemorslakk, absolutt alt utstyr som er tilgjengelig og en plakett som forteller hvilke nummer i rekken den er.
Det blir laget en limited edition av 208 GTi. Denne får hvit perlemorslakk, absolutt alt utstyr som er tilgjengelig og en plakett som forteller hvilke nummer i rekken den er.

LES OGSÅ: Renault RS 265 Trophy: Spesialmodell med fraspark

Sportslig

Utover de "skjulte" endringene fra en vanlig 208 – finnes det en rekke små og litt større designendringer å se etter. Blant annet en liten GTi-logo på C-stolpen, forkrommede speilhus, 17" felger, sportsgrill, fangere og skjørt.

Innvendig levnes det heller ingen tvil om at vi snakker om en sportsbil. Aluminiumspedalene og noen detaljer her og der i matt krom står i kontrast til det meste andre, som er sort.

Men både sportssetene, dashbordet, dørene og sportsrattet har også røde detaljer dandert rundt om for å skape litt mer liv.

Peugeot 208 GTi byr på sportslige instrumenter.
Peugeot 208 GTi byr på sportslige instrumenter.

LES OGSÅ: Opel Astra GTC: Denne skal sette konkurrentene grundig på plass

Viktig bil

208 er oppfølgeren til 205, 206 og 207 – og er alt i utgangspunktet en tøff, liten sak. Vi har foreløpig ikke kjørt den – men det er kun snakk om dager før vi skal ha den på en ukes test. Det blir spennende – for dette er utvilsomt en viktig bil for Peugeot.

Og selv om GTi-salget ikke betyr like mye for volumet, så bidrar den i høyeste grad til å bygge opp om merkevaren.

208 GTi vil konkurrere med blant andre VW Golf GTI, Opel Astra GTC og Focus STi – og er planlagt premierevist på bilutstillingen i Paris senere i september.

208 GTi.
208 GTi.

0_0 Peugeot 205 hvit rett fra siden
0_0 Peugeot 205 hvit rett fra siden

Se flere bilder i galleriet under:

LES OGSÅ: Ford Focus ST: Denne bør du glede deg til