1923 Ford: Slik slukker du branner med stil

Denne blir i hvertfall ikke oversett i trafikken...

Glem sportsbiler til flere millioner kroner. Skal du virkelig vekke oppsikt er denne brannbil roden et sikkert tips, forteller Tony A. Johansen fra Roa, som har bilen til salgs. (Foto: TJ Auto)
Glem sportsbiler til flere millioner kroner. Skal du virkelig vekke oppsikt er denne brannbil roden et sikkert tips, forteller Tony A. Johansen fra Roa, som har bilen til salgs. (Foto: TJ Auto)

Det begynner etter hvert å bli noen ombygde gamle biler, såkalte hot rods, på veiene også i Norge. Det på tross av at godkjennings-regelverket setter ganske bastante hindringer i veien for de mest utagerende kreasjonene vi kan se blant annet i USA. Noe slikt som dette har du dermed garantert ikke sett på norsk jord tidligere.

- Den vekker oppsikt, ja. Det blir jo premier og greier over alt der jeg stiller opp med den, ler Tony A. Johansen i TJ Auto på Roa, som har importert ”brannbil-roden” fra USA.

Vekker enorm oppsikt

Etter en sommer hvor den har vært vist på diverse treff, er bilen nå til salgs. Og for 359.000 kroner kan du altså få enorm oppmerksomhet, selv om anvendelsesområdet er ganske begrenset.

Se annonsen her:

Johansen fikk den hjem til begynnelsen av denne sesongen, og har aldri opplevd maken til oppstyr rundt en bil han har hatt med på utstillinger og treff. Og det er ikke slik at Johansen ikke er vant med oppmerksomhet fra før – firmaet hans spesialiserer seg på import og salg av eksklusive, italienske sportsbiler, og du har tidligere kunnet lese om noen av bilene hans også her på Broom.

Høy lakkfinish, leken pinstriping og kaskader av krom og blankpolert aluminium går igjen over hele bilen. (Foto: TJ Auto)
Høy lakkfinish, leken pinstriping og kaskader av krom og blankpolert aluminium går igjen over hele bilen. (Foto: TJ Auto)

- Ganske vesensforskjellig fra det du driver med til vanlig?

- Hehe, ja, det kan du si. Dette skjedde litt tilfeldig – jeg manglet en bil for å få fylt opp en container som jeg skulle shippe hjem fra USA, og da jeg søkte på nettet etter noe morsomt å ta med dukket denne opp oppe i Minnesota, forteller han.

Les også: Stutz Blackhawk - "fabrikk-custom" for de velbeslåtte

Sjelden kost

Den var ganske nybygget og hadde tatt premier og vakt oppsikt der borte også, og dermed tok han sjansen og slo til før annonsen hadde rukket å ligge ute så lenge. For noe tilsvarende er sjelden kost også i USA, selv om slike litt parodisk overdrevne show-rodder med yrkesbil-tema er en show-nisje med røtter helt tilbake til de store custombyggerne på 60- og 70-tallet.

Byggeren har benyttet seg av kun flunkende nye deler fra topp leverandører, og det gjør at kvaliteten står i stil med finishen, lover Tony A. Johansen på TJ Auto på Roa. (Foto: TJ Auto)
Byggeren har benyttet seg av kun flunkende nye deler fra topp leverandører, og det gjør at kvaliteten står i stil med finishen, lover Tony A. Johansen på TJ Auto på Roa. (Foto: TJ Auto)

Slik sett kunne godt denne brannbilen vært signert George Barris eller en av de andre store kanonene på 70-tallet, men er altså bygget av en ukjent, kreativ sjel i det nordlige USA ganske nylig. Og i praksis er det en helt ny bil vi snakker om.

Bare nye biter

- Det er kjøpt bare nye biter fra anerkjente leverandører der borte. Alt fra rammen til motoren, understellet og så videre er flunkende nytt, til og med den originale amerikanske brannbil-lysbroen på taket, forteller han.

Lengden på stigene antyder at
Lengden på stigene antyder at

Motoren er en 350 Chevrolet V8 stroket til et volum på 383 kubikktommer eller 6,2 liter, som med diverse godsaker montert yter et sted rundt 500 hester. C-cab-karosseriet er en replika av 20-tallets varebiler, og med krommet eksosanlegg, ekstremt fete bakhjul og wheelie bars for å forhindre steiling bakerst er ”Engine #13” fra ”Street Rod Fire Department” klar for raske ”utrykninger”.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Denne Volvo-rodden er også "flunkende ny"

Etter at han fikk bilen hjem har han fortsatt å pusse litt på innsiden av den, og lagt opp det elektriske anlegget på nytt med litt bedre finish. Og altså vist den frem – nå senest på Rudskogen forleden, der den igjen vakte mer oppsikt enn mange langt mer kostbare biler.

Både bremser og hjuloppheng er solid bygget, men bilen er nok uansett umulig å få norske skilter på - foreløpig... (Foto: TJ Auto)
Både bremser og hjuloppheng er solid bygget, men bilen er nok uansett umulig å få norske skilter på - foreløpig... (Foto: TJ Auto)

- Men dette er selvsagt kun ment for show, siden ikke engang rammen er en original gammel Ford-ramme fra 1923 er det vel ikke noe håp om noen gang å kunne få skilter på den?

Nye regler kan (kanskje) gi skilter?

- Det er jo akkurat det som er så spennende nå, i og med at det er lovet at vi skal få et regelverk som tillater amatørbygde biler. Det er til og med lovet at det skal være klart til nyttår, og med litt hell kan det åpne for mye av det som vi kjenner igjen både fra Sverige, USA og andre steder. Det de fleste er redd for, er at slike amatørbygde biler på den annen side vil bli avgiftsbelagt som en flunkende ny bil, og dermed likevel ødelegge mulighetene for de som har lyst til å bygge en rod, sier han.

Spinnville rods som denne har vært umulig å få registrert i Norge, med
Spinnville rods som denne har vært umulig å få registrert i Norge, med

Men han regner uansett ikke med å selge den med registrering for øyet – som ”show stopper” og PR-objekt har den allerede demonstrert sine evner ved de anledningene den har blitt vist for publikum, og med mulighet for momsrefusjon tror han den kan være aktuell for ett og annet firma.

Del med Facebook-vennene dine!

Kanskje for noen som driver i brannutstyrs-bransjen. For selv om bilens begrensede lengde har gjort de påmonterte brannstigene ganske korte, er det ingen tvil om at den signaliserer at du tar brannsikkerhet på alvor dersom du har den parkert på et ildrødt teppe i foajeen...

Les også: Kjent rod fra 60-tallet dukket plutselig opp i Oslo