Sponser hver bilkjøper med mange tusenlapper

Så tøff er konkurransen i bilbransjen akkurat nå.

508 RXH er av en bilene som må bli en suksess hvis Peugeot skal klare å snu røde regnskapstall til å bli sorte. Uansett spøker det for mange jobber ved konsernets fabrikker i Frankrike.
508 RXH er av en bilene som må bli en suksess hvis Peugeot skal klare å snu røde regnskapstall til å bli sorte. Uansett spøker det for mange jobber ved konsernets fabrikker i Frankrike.

Det er gode nyheter for nybilkjøperne – og tilsvarende dårlige for flere europeiske bilprodusenter:

Overkapasitet, sterkt fallende salg og priskrig gjør at flere bilprodusenter nå selger nybilene sine med tap. Verst rammet er franske og italienske merker. De har tradisjonelt solgt mye av bilene sine på hjemmemarkedene og i øvrige land sør i Europa. Nå får de finanskrisen midt i fleisen – det gir blodrøde tall.

Sparke 14.000

PSA som består av Peugeot og Citroën er hardt rammet. De har allerede annonsert at de må kvitte seg med 14.000 arbeidere. Og imens renner pengene ut.

Ifølge en studie gjort av CAR Center of Automotive Research ved universitetet i Duisburg-Essen, tapte PSA i gjennomsnitt 789 Euro, eller nesten 6000 kroner, på hver eneste bil de produserte i første halvår 2012.

Alt om Peugeot på broom.no – klikk her:

For mange biler

I denne perioden gikk konsernet med et underskudd på over 6 milliarder kroner. Og det er lite som tyder på at det er noen snarlig bedring i sikte.

– Det blir rett og slett produsert for mange biler i forhold til antall kjøpere. I tillegg går mange av de store europeiske bilfabrikkene på redusert kapasitet. De produserer ikke så mange biler som de kunne – og burde – gjort. Det går igjen hardt ut over lønnsomheten, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Store omveltninger

– Hvem sliter tyngst?

– Peugeot og Citroën er nevnt, Fiat går også dårlig og har underskudd. For Opel er situasjonen virkelig dyster og også Ford taper mye penger i Europa.

– Det store problemet er at dette neppe går over med det første. Den økonomiske situasjonen i Sør-Europa kan fort bli enda verre – og i slike tider prioriterer folk andre ting enn å kjøpe ny bil. Flere prognoser sier at situasjonen for nybilsalget neppe blir bedre før i 2020. Innen den tid vil det garantert ha skjedd store omveltninger i denne bransjen, sier Knut Skogstad.

Vi har et knallår bak oss i Norge – les mer her:

Større forskjeller

– Hva betyr det i praksis?

– At bilfabrikker vil bli lagt ned og at antallet produserte biler må bli lavere. De europeiske produsentene er også under sterkt press fra konkurrenter som produserer rimeligere, både japanere og særlig koreanerne. I tillegg vet vi at kineserne er på vei og ikke er mange år unna å lansere biler på de store europeiske markedene.

– Dette vil nok også presse fram mer samarbeid, for å få ned utviklingskostnader. Dessuten tror jeg vil vi få se mye større forskjeller mellom de ulike produsentene. De som nå gjør det bra og fortsatt har råd til å investere tungt, vil få et stort forsprang kontra de som må ha fullt fokus på å spare, kutte kostnader og sparke ansatte, avslutter Skogstad.

LES OGSÅ: Dette er de mest lønnsomme bilmodellene