Bilen min VW Caddy: Arbeidsbiler trenger ikke være kjedelige

Se bare på Torsteins sjeldne Caddy.

Ikke mange VW Caddyer finnes bevart av den første pickup generasjonen fra 1980 tallet. Enda mange færre er så strøkne som denne utgaven. (Foto: Privat)
Ikke mange VW Caddyer finnes bevart av den første pickup generasjonen fra 1980 tallet. Enda mange færre er så strøkne som denne utgaven. (Foto: Privat)

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Bilen i denne reportasjen vil få mange til å sperre øynene opp – for for de fleste av oss er det lenge siden vi så en slik Volkswagen Caddy. Og det er et artig gjensyn, spesielt når den er så strøken som her.

Aldrende konstruksjon

For dette er biler som vi stort sett husker som hardt slitte arbeidsbiler, etter at modellen kom som en litt overraskende versjon av en da ganske aldrende konstruksjon. ”Ener-Golfen” hadde vært på markedet i hele åtte år da Caddyen kom på markedet rundt 1982-83, og selv om populariteten fremdeles var stor, begynte folk å vente på neste generasjon.

Det kantete designet fra Golf 1 var allerede modent for utskifting da første generasjon Caddy dukket opp. Den holdt likevel ut sammen med cabriolet-modellen som
Det kantete designet fra Golf 1 var allerede modent for utskifting da første generasjon Caddy dukket opp. Den holdt likevel ut sammen med cabriolet-modellen som

Den intelligent døpte Golf Caddyen var dermed ikke overvettes moderne, men falt i smak likevel blant mange som hadde behov for en lett pickup – og som kanskje var litt VW-entusiaster i utgangspunktet. For de virkelig seriøse pickup-brukerne fnøs litt av en pickup som ikke hadde drivhjulene under lasteskuffen, et poeng som ikke var helt tatt ut av løse luften.

Tok ikke helt av

Men Caddy var heller ikke ment for de aller tyngste oppgavene – og Volkswagen hadde også et tilbud til kritikerne: Den stadig sjeldnere pickup-versjonen av Transporteren var fremdeles å få, og her var ikke bare drivhjulene men også motoren under lasteplanet.

Les også: Mercedes E-klasse pickup? Joda, den finnes:

Dermed tok salget av første generasjon Caddy aldri helt av – til det var den litt for ”lett”, og kanskje litt for gammeldags. Men de som slo til, beholdt dem ofte lenge, og i dag husker vi synet av en del slike gamle eneiers-biler som etter over 20 års innsats sakte, men sikkert gikk tilbake til naturen igjen mens eierne måtte se seg om etter noe helt annet.

For da bilen forsvant på tidlig 90-tall, omtrent samtidig med den andre ”gjenlevningen” av Golf 1, nemlig cabrioleten, ble den ikke erstattet uten videre.

Del med Facebook-vennene dine!

Nytt konsept tok over

Vi måtte vente enda noen år før Caddy-navnet ble tatt i bruk igjen, og da ble det på en VW-versjon av den lille pizzabilen Seat Inca, en biltype som langt på vei har tatt totalt over for de aller letteste pickupene.

Torsteins Caddy er rik på lekre detaljer - og for en entreprenør kan det være uvant å ta så godt vare på en bil, innrømmer han. (Foto: Privat)
Torsteins Caddy er rik på lekre detaljer - og for en entreprenør kan det være uvant å ta så godt vare på en bil, innrømmer han. (Foto: Privat)

Den har levd videre, og er i dag langt inne på andre generasjon. Og så få er tatt vare på av den opprinnelige pickup-Caddyen at de virkelig legges merke til i trafikken. I dag er det i hvertfall ingen som fnyser av en slik bil – selv om bare de aller færreste er så fine og i så entusiastiske hender som den vi her skal kikke på.

Les også: Pickup-favoritten Isuzu D-Max tilbake i ny utgave

Eier: Torstein Nordal, (22)

Bosted: Lom

Trenger grov bil i jobben

Litt om meg selv: Jeg er en aktiv 22-åring med en del over middels interesse for bil. Tidligere biler: Nissan Primera GT, Mercedes CLK, Audi A8, Mercedes E320, og nåværende bil Nissan Navara Fjallasport (kommer senere i ”Bilen min”). Driver selvstendig med et firma som innebærer entreprenørdrift med traktor og er fast ansatt som maskinfører i et annet entreprenørfirma i Lom.

Med varsellys på taket kan bilen gjøre god nytte for seg - men BBS-felger, hvite blinklys og xenon-innsatser i hovedlysene avslører at det nok mest dreier seg om en hobbybil likevel. (Foto: Privat)
Med varsellys på taket kan bilen gjøre god nytte for seg - men BBS-felger, hvite blinklys og xenon-innsatser i hovedlysene avslører at det nok mest dreier seg om en hobbybil likevel. (Foto: Privat)

Bilen: Volkswagen Caddy, 1986-modell.

Hvor lenge har du eid den? Har hatt bilen 3 uker.

Hva har du gjort med den? Bilen er utstyrt med 16v GTi-motor med VEMS datasprut. Xenonlys med høydejusteringsføler på bakakslingen. Fjernstyrt sentrallås med alarm. Orginale 3-delte skrudde BBS RS-felger. LED-bjelke på taket, strobe-lys i hovedlys og baklykter. CD-veksler. Røde Koni-dempere foran.

Kult og gult blikkfang

Liker best med bilen: At den er et blikkfang ;)

Liker minst med bilen: At jeg må være så forsiktig med den!

Framtidsplaner for bilen: Sote rutene, og bygge lydanlegg.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Trenger skikkelig pickup - se hva Benny anbefaler:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Torstein om? Bruk kommentarfeltet under!