De er både kule og praktiske
Mye å dra på? Du trenger ikke kjøre kjedelig bil likevel.
Vi har hørt det mange ganger: ”Skulle gjerne hatt en kulere nummer 2-bil, men jeg har jo så mye jeg må ha med meg hele tiden”. Og dermed ender de opp med å synge det nest siste verset sammen med en gammel Toyota Hiace, før den skipes videre til Afrika.
Men behøver det å tenke praktisk å være så trist? Nei, påstår vi. Enten behovet er stort og daglig eller mer beskjedent og sporadisk finnes det mye å velge mellom, i forskjellige prisklasser og alderskategorier.
Her er noen forslag – si gjerne din mening i kommentarfeltet under:
2006 Honda Ridgeline, kr 223.982,-
Mange synes konseptet fra Chevrolet Avalanche ser kult ut, men er skeptiske til å kjøre amerikansk bil. Her er løsningen i form av den japanske kopien, som takket være sideimportører har kommet til Norge i et beskjedent antall, til tross for at den aldri var ment å se norsk asfalt.
Hondaen har bøs fremtoning, her hjulpet ytterligere med frontbøyle, ekstralys og bug deflector på panserkanten. Norske regler som forbyr baksete i slike biler gjør den selvsagt langt mindre praktisk enn den egentlig er bygget for å være, men en svært behagelig skyss vil vi tro det er. Og med gassanlegg montert kjører du også langt billigere enn man skulle tro.
Les også: Chevy Avalanche faller i smak også blant norske kvinner
Ny Piaggio Porter med tipp, kr. 188.100,-
De knøttsmå men svært anvendelige Piaggioene har etter hvert dukket opp i noen eksemplarer på norske veier, men ikke flere enn at de fremdeles vekker stor oppsikt. Både størrelse og utstyr for øvrig gjør dette til biler for folk med spesielle behov – og når denne i tillegg er elektrisk vil du få enda større oppmerksomhet når du fra tid til annen glemmer deg bort og svinger inn på bensinstasjonen.
Dette er nok ikke bilen for deg som skal farte mye langs motorveier eller frakte store lass. Men for små svippturer i lokalområdet er den utrolig praktisk – og tippen på planet gjør at den vil tette mellomrommet mellom en trillebår og en tradisjonell pickup på en utmerket måte.
Les også: Piaggio Porter er blant de mest sette annonsene
1976 VW Transporter ”hippie-buss”, kr. 45.000,-
”Hvis du kan huske 60-tallet, var du egentlig ikke helt med”, er det noen som sier. Godt da at det aldri er for sent for oss som ikke engang har opplevd særlig av det å gjenskape stemningen. Og intet gjør det som en psykedelisk malt VW-buss av denne typen.
Prisen på disse bilene er stabilt økende, så selv om du går lei motivet og satser på en originallakkering på sikt, kan det være en fornuftig bil å satse på. Teknisk virker den sunn og frisk i annonsebeskrivelsen, og da kan du ha det mye moro i mellomtiden – og få med deg mye rart om du av og til lar ”hippie-sofaen” bli igjen i garasjen.
Les også: Litt for voldsomt? Bygg hippiebussen i Lego i stedet!
1976 Chevrolet El Camino, kr. 129.000,-
El Camino er bilen som laget overskrifter både i norsk og utenlandsk presse da den en gang på 80-tallet ble nektet avgiftsberegning som pickup, til tross for at den oppfylte de tekniske kravene, da noen mente den var ”for pen”. Det gjaldt dessuten den litt "magrere" generasjonen som kom etter denne, som må sies å være den mest linjelekre utgaven av den klassiske bilmodellen.
Hvis bilen er så fin som bildene tyder på, ville det være helligbrøde å laste kartonger eller bruskasser som kan skli frem og tilbake og lage riper i lakken på planet. Men har du lyst på flott og lettstelt veteranbil og føler at et argument om at den er ”praktisk” er det som skal til, så har du bilen her...
Les også: Tom Einar satset i stedet på Fords konkurrent; Ranchero
2009 VW Caddy Carrera Cup, kr. 175.000,-
Vi sølte kaffe over fingrene den første gangen vi så en slik svinge inn på parkeringen på McDonalds, mens vi ante fred og svært liten fare. Og siden dette er noen år siden trodde ingen på det vi mente å ha sett. Men bilene finnes, om enn i lite antall – og her er en sjelden sjanse til å eie en nyttig bil med personlighet.
I ettertid er flere blitt klar over dem, og noen flere er nok kommet til Norge også – til tross for at det opprinnelig het at de ble produsert kun for det svenske markedet, og kun i 250 eksemplarer.
2-liters TDI-motor med 140 hester gjør den til en morsom varebil, om enn den ikke lever helt opp til Carrera-navnet. Litt trist er det også at den mangler Carrera-logoen langs siden, som virkelig ”gjør” disse bilene, men det er nok en smal sak å fikse i forhold til utfordringen i å finne én til salgs.