Første treningsapp på norsk ute nå

Morten H. Lode fra Oslo er en ivrig jobbsyklist. I likhet med stadig flere foreviger han sykkelturene sine med hjelmkamera og legger ut smakebiter på nettet.

LES OGSÅ: Her er årets store test av terrengsko

TV 2 Sporty har fått tilgang på noen av klippene, som du kan se i videovinduet ovenfor.

VEKKER DEBATT: Reportasjen om hjelmkamerasyklist Morten H. Lode har vakt debattstorm på tv2.no. Datatilsynet mener på generelt grunnlag at uvettig nettpublisering kan være i strid med loven. (Foto: Ravi Chandra Nagabhirava/)

LES OGSÅ: I USA blir stadig flere bilbøller arrestert som følge av hjelmkamera-bevis:

Kjørte ned syklister med vilje – ble filmet

Nesten alltid på
– Jeg kjøpte meg kameraet for halvannet år siden. Jeg har det som regel påslått de syv kilometerne til eller fra jobb, forteller Lode til TV 2 Sporty.

Filmklipp med overivrige, uvørne eller aggressive bilister legger han ut på sin egen hjemmeside og YouTube.

Har du opplevd farlige situasjoner i trafikken? Send oss din historie!

RYGGER I SYKKELFELTET: Mercedesføreren tar ingen hensyn til syklisten, som må kaste seg til side for ikke å bli truffet av den ryggende bilen i sykkelfeltet. (Foto: Morten H. Lode/)

LES OGSÅ: Knuste sykkelen i veisprekk, krever at Vegvesenet betaler

Her er noen av situasjonene Morten har fanget på film:

* Morten blir forbikjørt av en bilist en mørk og glatt kveld. Sekunder senere bråbremser bilisten foran et fotgjengerfelt. Han har ingen mulighet til å bremse i tide, og sykkelen hans smeller inn i bakenden på bilen. – Bilisten kjørte videre som om ingen ting var hendt, forteller han.

* En bilist smetter forbi syklisten, for så å stoppe opp i første kryss og sperre veien.

* En leddbuss suser forbi med bare få centimeters klaring på glatt vintervei.

* En sykkelkollega blir forbikjørt rett før en trang trafikkøy, og blir attpåtil tutet på.

* Føreren av en Mercedes tar ingen hensyn når han rygger i stor fart mot kjøreretningen i et sykkelfelt.

* Parkerte biler i sykkelfeltet er dagligdags i en storby, men like fullt trafikkfarlig og irriterende.

* Det siste klippet viser hvor små marginer syklister opererer med i trang bytrafikk.

SNITTKJØRING: På sleipt vinterføre presser leddbussen seg forbi syklisten med bare noen centimeters klaring. Heldigvis gikk det bra denne gangen... (Foto: Morten H. Lode/)

LES OGSÅ: Så mange sykler stjeles der du bor

Må tenke seg om
– På grunn av hjelmkameraet må jeg tenke over hva jeg selv gjør i trafikken. De vanligste feilene jeg ser syklister gjør et at de sykler på rødt lys, skifter mellom fortau og vei, og ikke bruker lys eller gjør seg synlige i trafikken, sier Morten H. Lode.

Han presiserer at det er fullt lovlig, og ofte nødvendig på grunn av dårlig tilrettelegging, å skifte mellom fortau og vei. Problemet oppstår når skiftene skjer plutselig, uten at syklisten gir noen form for signal eller tenker på å overholde vikeplikten.

– Hvor ille står det egentlig til der ute?

– Heldigvis er det lite stygg kjøring og hissige folk, men det er mye feilparkering og dårlig tilrettelegging for syklister, mener Lode.

hjemmesiden sin fører han statistikk over feilparkerte biler i sykkelfeltet i Karenslyst Allé.

Lodes skrekk er at en bilist, som har parkert innenfor sykkelfeltet, plutselig åpner døren mens han sykler forbi.

TV 2 Sporty har tidligere fortalt om bilisters råtne triks: Spruter spylevæske mot syklister

PRESSER SEG FORBI: En utålmodig og tutende kassebilfører presser seg forbi en syklist rett ved en trafikkøy og en rad av parkerte biler. (Foto: Morten H. Lode/)

Ikke bare for ekstremsport
Stadig flere norske syklister har små kameraer festet på styret eller hjelmen. Dermed kan syklistene dokumentere uvettig kjøring om uhellet skulle være ute.

For et par tusenlapper kan privatpersoner kjøpe seg populære hodekamera av typen Gopro og Contour, opprinnelig bygget for å filme skikjøring, surfing og andre fartsfylte sporter.

Hjelmkamera-trenden fra USA er på full fart inn på norske veier.

– Ja, det kan jeg bekrefte. På YouTube ligger det mange klipp, eksempelvis fra Oslo, som viser ganske farlige situasjoner og forbikjøringer, bekrefter informasjonssjef Hulda Tronstad Nydal i Syklistenes Landsforening.

Man skal ha 1,5 meter klaring mellom bil og sykkel ved forbikjøring

Syklistenes Landsforening har selv gått til innkjøp av et minikamera som de akter å bruke i trafikken.

– Kamera er til god hjelp for å illustrere hvordan situasjoner faktisk skjer i trafikken. Vi trenger et bedre regelverk, særlig når det gjelder passering. At man skal ha 1,5 meter klaring mellom bil og sykkel ved forbikjøring er noe ikke så mange er klar over, sier Tronstad Nydal til TV 2 Sporty.

Hvem er farligst, syklister eller bilister? Si din mening i kommentarfeltet!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!