TEST Citroën DS5 Hybrid4: Denne har en stor fordel – og en stor ulempe

Men designet synes vi fremdeles er suverent.

Hva er dette?

DS-modellene til Citroën skal bringe eksklusivitet tilbake til merket. Det startet med minstemann – DS3 – en liten morobil. Så fulgte DS4 – basert på Golf-konkurrenten C4 – og den foreløpig siste i rekken, DS5, er med sin lengde på 4,5 meter størstemann. Men ettersom design har kommet foran funksjonalitet, er ikke plassen ideelt utnyttet.

Jeg lever imidlertid godt med akkurat det, når sluttresultatet er så stilig som på DS5. Og i hvit perlemor blir den ekstra elegant.

Citroen DS5 Hybrid4 Sport Airstream - ikke den korteste modellbetegnelsen i bilhistorien.
Citroen DS5 Hybrid4 Sport Airstream - ikke den korteste modellbetegnelsen i bilhistorien.

Tidligere har vi testet den med dieselmotor i kombinasjon med elektronisk styrte manuelle girkassen (EMG). Nå prøver vi den vesentlig kraftigere hybrid-modellen – som har firehjulstrekk og totalt yter 200 hk takket være dieselmotoren på 163 hk og elmotoren på 37 hk.

Også denne motoriseringen kommer i kombinasjon med den EMG-girkassen.

Når vi henter bilen får vi imidlertid opplyst at denne motoriseringen skal passe den elektroniske girkassen bedre enn dieselen. I det vi starter bilen er vi likevel skeptiske – erfaringen fra dieselmodellen var skuffende, for å si det mildt.

Her kan du lese hele testen av DS5 med den minste dieselmotoren

Hvordan er den å kjøre?

Du kan velge selv hvor miljøvennlig du vil kjøre. I ZEV-modus bruker du minst mulig drivstoff - men du kan bare kjøre i rundt 40 km/t på ren eldrift.
Du kan velge selv hvor miljøvennlig du vil kjøre. I ZEV-modus bruker du minst mulig drivstoff - men du kan bare kjøre i rundt 40 km/t på ren eldrift.

Første punkt vi er spent på er derfor nettopp hvordan girskiftene blir håndtert. Og på vei ut på motorveien må det sies at vi merker en klar bedring. Det virker som om den kraftigere motoren gjør girskiftene mer sømløse – i alle fall er de vanvittige rykkene vi tidvis opplevde i dieselmodellen borte.

Dette kan vi helt klart leve med – akkurat som en automatkasse er det naturligvis ikke, men du slipper å bruke clutchen i alle fall.

For øvrig vil kanskje Citroën-eiere som har luftfjæring bli noe skuffet over komforten i DS5. Det er et hardere oppsett enn den komforten franskmennene er så kjent for.

Likevel klarer den ikke å bli skikkelig sportslig. Nå som den har fått kreftene den tunge bilen fortjener, merker vi også vekten bedre når vi gir på i svingene. Det er ikke et leketøy for småveiene. Men takket være firehjulstrekken slipper en at forhjulene løper løpsk under akselerasjonen.

Bilen kan kjøre i opptil ca. 40 km/t bare på strøm – og det føles merkelig å suse lydløst rundt i en så stor og tung bil. Hvor mye du ønsker å bruke elmotoren er opp til deg – bilen har fire innstillinger: Automatisk, Sport, ZEV (den mest miljøvennlige) og 4WD.

Oppgitt snittforbruk er 0,41 l/mil, mens CO2-utslippet er 107 g/km. Det er imponerende tall i en bil som er såpass stor og sterk. Til sammenligning bruker DS5 med dieselmotoren på 163 hk og automatgir drøyt 0,6 l/mil ved blandet kjøring og slipper ut 159 gram CO2 per kilometer.

Som sist merker vi imidlertid at utsynet i alle retninger er sterkt begrenset. Store A-stolper og lave vinduer bidrar sterkt til det. Ryggekamera er et must!

LES OGSÅ: Test: Citroën DS4: Hopp inn og bli overrasket

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet i en vanlig DS5. 468 liter.
Bagasjerommet i en vanlig DS5. 468 liter.
Bagasjerommet i DS5 Hybrid4 Sport Airstream.
Bagasjerommet i DS5 Hybrid4 Sport Airstream.

Til å være en bil der design har fått såpass høy prioritet, er det egentlig ikke dårlig plass i en DS5. Men takhøyden i baksetet kan være en utfordring for de litt mer langstrakte.

Hybridmodellen har imidlertid en utfordring som krever plass – nemlig elmotoren som sitter på bakakslingen. Den bygger ganske høyt i bagasjerommet, og her minker plassen fra 468 til 325 liter. Det betyr at om du velger hybridvarianten får du mindre bagasjeplass enn i en Golf.

Det vil nok være et hinder for mange – ikke minst de med behov for å legge inn barnevogn.

Finest utenpå eller inni?

Det er ingen tvil om at DS5 er en bil som vekker oppsikt. Utseendet vitner om at Citroën tør å ta den helt ut – og det liker jeg. Den ser ut som den koster langt mer enn den faktisk gjør.

Ikke noe har fått komme i veien for de lekre linjene som følger bilen fra fronten til den lave, sportslige hekken.

Finest er den likevel inni. De stilige sportsskinn-setene og den forseggjorte midtkonsollen, glasstaket som er delt i fire "luker" og materialkvaliteten gir assosiasjoner til premiumklassen.

Akkurat det er jo også målsettingen med DS-modellene. Her skal det også appellere til kunder som vanligvis ville valgt BMW, Audi og Mercedes.

At design kommer før praktiske hensyn vises blant annet ved at bryterne til elvinduene bak er plassert noe kronglete til. Hva gjør man ikke for et lekkert utseende?
At design kommer før praktiske hensyn vises blant annet ved at bryterne til elvinduene bak er plassert noe kronglete til. Hva gjør man ikke for et lekkert utseende?

LES OGSÅ: Luksus for de som vil skille seg ut

Går den bra?

Vi etterlyse mer trøkk da vi testet bilen med den minste dieselmotoren. Det ble litt tamt for en såpass tung bil – og ytelsene matchet ikke helt det tøffe utseendet.

Med en dieselmotor på 163 hk og en elmotor som yter 37 hk blir det straks mer sving på sakene. Nå sparker det godt ifra – også på lavt turtall.

Dette kjennes mer riktig ut i forhold til det en forventer når en ser bilen. Noen racer er den kanskje ikke – 0–100 km/t tar faktisk 8,6 sekunder. Det er ikke mer enn 0,2 sekunder kjappere enn dieselen på 163 hk med manuelt gir klarer uten elmotorhjelp. Velger du sistnevnte i kombinasjon med vanlig automatgir tar imidlertid samme øvelse 10,1 sekunder.

Hybriden oppleves stort sett som mer enn sterk nok – og det er sjelden du tenker at du skulle hatt mer krefter. Takket være elmotoren har en også krefter helt fra bunnen av.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal forføre deg

Og hva er konklusjonen?

Det er altså en velsignelse å få denne bilen med de kreftene under panseret som den fortjener. Den beste nyheten er likevel at motoren er såpass mye bedre i kombinasjon med den elektroniske girkassen. Her stemmer det langt bedre enn når EMG-en er koblet sammen med den minste dieselmotoren.

Det er få om noen biler i denne prisklassen som kan vise til så spenstig design, både utvendig og innvendig, og i tillegg leverer like mye krefter i kombinasjon med svært lavt forbruk.

Den største utfordringen blir at bagasjeplassen i hybriden er såpass begrenset. Her vil nok en del potensielle kunder bli litt skeptiske.

Bil: Citroën DS5 Modell: Hybrid4 Sport Airstream Motor: 2-liters diesel på 163 hk/300 nm + elmotor på 37 hk/200 nm 0–100 km/t: 8,6 sekunder Toppfart: 211 km/t Forbruk: 0,41 l/mil Bagasjeplass: 325 liter Pris: Fra 463.800 kroner – pris testbil 479.900 kroner

Citroen DS5 hybrid - skrått bakfra
Citroen DS5 hybrid - skrått bakfra

LES OGSÅ: Citroën DS5: De første får kjøpe til knallpris!

Citröens designperle, DS5, leveres også som hybrid. Og med denne motoriseringen får bilen de kreftene den fortjener.
Citröens designperle, DS5, leveres også som hybrid. Og med denne motoriseringen får bilen de kreftene den fortjener.
Citroen DS5 hybrid   rett forfra
Citroen DS5 hybrid rett forfra
Citroen DS5 hybrid   rett fra siden
Citroen DS5 hybrid rett fra siden
Citroen DS5 hybrid   skrått bakfra
Citroen DS5 hybrid skrått bakfra
Citroen DS5 hybrid   rett bakfra
Citroen DS5 hybrid rett bakfra
Citroen DS5 hybrid   interiør foran
Citroen DS5 hybrid interiør foran
Citroen DS5 hybrid baksetene
Citroen DS5 hybrid baksetene
Citroen DS5 hybrid   bagasjerom trangere
Citroen DS5 hybrid bagasjerom trangere
Citroen DS5 hybrid felg
Citroen DS5 hybrid felg