Full stopp i tungtransport over grensen

Svensk politi har begynt å bøtelegge norske vogntog som er for lange eller tunge etter EUs regler. Den nye praksisen får store følger for eksportnæringen.

Svensk politi har begynt å bøtelegge norske vogntog som er for lange eller tunge etter EUs regler. Den nye praksisen får store følger for eksportnæringen.  (Foto: Scanpix)
Svensk politi har begynt å bøtelegge norske vogntog som er for lange eller tunge etter EUs regler. Den nye praksisen får store følger for eksportnæringen. (Foto: Scanpix)

– Vektbegrensningene gjør at vi må sende flere trailere over grensa. Det gjør at transportkostnadene våre øker med minst 10 prosent. I tillegg er de logistiske utfordringene store, sier administrerende direktør Anders Hennum i Sønnichsen AS til NTB.

LES OGSÅ: Amerikanske soldater drept av afghansk baseansatt

Stålrørsprodusenten i Fredrikstad omsetter for 200-250 millioner kroner i året. Nærmere 95 prosent av produksjonen går til eksport, og det aller meste sendes til eller gjennom Sverige. At svenske myndigheter plutselig har begynt å håndheve sovende EU-regler som begrenser lengde og vekt på grensekryssende kjøretøy, er dårlig nytt for industribedriften og dens 84 ansatte.

– Økte transportkostnader kommer på toppen av høy kronekurs og andre utfordringer som eksportrettet næringsliv opplever i Norge. Vi er satt i en krevende situasjon som må løses så raskt som mulig, sier Hennum.

LES OGSÅ: «Kon-Tiki» seiler i kjempevær

Bransjeorganisasjonen Norsk Industri har fått en rekke henvendelser fra bedrifter som er satt i en lignende skvis.

– Våre bedrifter har sett seg nødt til å be transportørene tilpasse lasten etter de nye reglene. Det betyr mindre volum og vekt og flere biler i trafikk. En rekke bedrifter innen for eksempel treforedling og metall opplever en kostnadsøkning på inntil 30 prosent, sier fagsjef Sindre Finnes i Norsk Industri til NTB.

LES OGSÅ: Flere spedbarn dør på grunn av mishandling

(©NTB)

Mer innhold fra TV 2