– De tok livet av Saab – med fullt overlegg

Tidligere Saab-eier går til sak – krever 18 milliarder i erstatning.

Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)
Saab fabrikken i Trollhättan sto stille i neste ni måneder før selskapet til slutt ble slått konkurs. (Foto: Goran Jorganovich/TV 2)

Støvet har så smått begynt å legge seg etter konkursen i Saab. National Electric Vehicle Sweden (NEVS) fikk til slutt tilslaget – og nå skal det satses på elbiler.

Hvor realistisk denne satsingen er, finnes det veldig mange meninger om. NEVS får det definitivt ikke lett når de skal konkurrere mot verdens største bilfabrikanter innenfor denne nisjen.

Sendt ut pressemelding

Nederlandske Spyker rakk å eie Saab i nesten to år før konkursen var et faktum. De forsøkte lenge å selge selskapet til Kina – med plan om å fortsette produksjonen av biler i Trollhättan. Men der fikk de møte solid motbør fra den tidligere eieren General Motors (GM).

Det har lenge vært kjent at forholdet mellom Spyker og GM var iskaldt og omtrent ikke-eksisterende mot slutten og nå får vi en veldig klar bekreftelse på det.

Spyker har nemlig akkurat sendt ut en pressemelding der de erklærer at de går til sak mot GM og krever en erstatning på rundt 18 milliarder norske kroner.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Jobbet utrettelig

Årsaken: At de mener GM helt bevisst kjørte Saab i konkurs – fordi det var den ønskelige utgangen på det hele fra GMs side.

– Helt siden vi var nødt til å erklære Saab konkurs i desember i fjor, har vi jobbet utrettelig med å forberede denne saken. Vi ønsker å få kompensert de voldsomme tapene GM har påført Spyker og Saab gjennom sine ulovlige handlinger, sier Spyker- og tidligere Saab-sjef Victor Muller i pressemeldingen.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

Ville ikke ha konkurranse

Spyker hevdet lenge at de hadde en vanntett deal med kinesiske Youngman som skulle ta over Saab og sørge for at merket overlevde. Men GM stoppet dette – og hevdet samtidig at det hele tiden har vært en helt klar avtale mellom GM og Spyker at førstnevnte skulle godkjenne enhver ny eier av Saab.

Youngman passet dårlig inn i GMs planer, fordi de allerede har sterke interesser i Kina. Det ville slett ikke være ønskelig at Saab-modellene plutselig skulle begynne å konkurrere med deres egne modeller i Kina.

LES OGSÅ: Dette kan være et skikkelig bruktbilkupp nå

– Vanskelig å forstå

Det sto da også GM knallhardt på underveis i prosessen da Spyker ble stadig mer desperate etter å få solgt Saab. Det var ikke engang villige til å snakke med potensielle budgivere – fordi svaret uansett var nei.

Til nyhetsbyrået Reuters sier GM-talsmann James Cain nå følgende om kravet fra Spyker: Dette er vanskelig å forstå. Vi har ingen kommentar før vi ser søksmålet.

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem.  (Foto: Saab)
33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen