Oldsmobile Delta 88: Denne bobilen har du aldri sett maken til!

Den ultimate skyssen på amcar-treff – hvis du tør...

Vi våger påstanden at denne har du ikke sett maken til. En sjelden sjanse for deg som har lyst på både bobil og flott gammel amerikaner, men har kun én garasjeplass... Faksimile: Finn.no
Vi våger påstanden at denne har du ikke sett maken til. En sjelden sjanse for deg som har lyst på både bobil og flott gammel amerikaner, men har kun én garasjeplass... Faksimile: Finn.no

Du husker sikkert det stolte gamle bilmerket Oldsmobile, som gikk ut av tiden for en håndfull år siden. De hadde et bredt modellutvalg, men noe slikt som dette tipper vi de ALDRI hadde tenkt tanken på.

Men her er den altså – en ”Olds-BO-bile”...

Les også: MGP-Didrik kjører amcar utenom det vanlige

Sjelden sjanse

Bilen dukket opp på Finn.no i helgen, og er altså så norsk som det går an – til og med begavet med skilter, og som sådan med en stående invitasjon ut på det høyt skattede norske veinettet. Der vi kan forestille oss at den har vakt oppsikt når den har vært ute på tur.

Standarden ser ut til å være god inne i det moderne bobil-påbygget. Under alkoven er altså ikke førerplassen på en høyreist Fiat eller Mercedes, men en lav og bred, smått klassisk amerikaner. (Foto: Finn.no)
Standarden ser ut til å være god inne i det moderne bobil-påbygget. Under alkoven er altså ikke førerplassen på en høyreist Fiat eller Mercedes, men en lav og bred, smått klassisk amerikaner. (Foto: Finn.no)

Nå kan det være din tur – bokstavelig talt. For 75.000 kroner kan du overta nøklene til den mildt sagt spesielle bilen som selges i Tjørvåg.

Se annonsen her:

Veteran, men fresh

For den summen har du altså en rimelig unik bil, og til tross for at vognkortet viser årstallet 1978, er det ingen gamle og utslitte greier vi tipser om her: Tvert imot ser alt temmelig fresht ut på bildene – selv om selve synet av farkosten krever en viss tilvenning.

Del med Facebook-vennene dine!

Kommer du bak denne vil det meste antyde at du kjører bak en moderne campingbil av en eller annen modell. Men vi nerdene som er i stand til å gjenkjenne baklysene og den kantete støtfangeren fra en sen 70-talls Oldsmobile Delta 88 vil virkelig ane uråd... (Foto: Finn.no)
Kommer du bak denne vil det meste antyde at du kjører bak en moderne campingbil av en eller annen modell. Men vi nerdene som er i stand til å gjenkjenne baklysene og den kantete støtfangeren fra en sen 70-talls Oldsmobile Delta 88 vil virkelig ane uråd... (Foto: Finn.no)

Camping-enheten er nemlig bygget av fagfolk på Vestlandet så sent som i 1995, opplyser selgeren i annonsen. Og som om ikke det var nok, er bilen også temmelig strøken – i tillegg til å være sjelden i Norge:

Noen av disse ble faktisk solgt nye i Norge, ikke minst takket være at de kunne leveres med en senere ganske utskjelt diesel-versjon av 5,7-liters V8en. Mest populær – og billigst, takket være varebilregistrering – var stasjonsvognen Custom Cruiser, mens sedanen Delta 88 var som en skikkelig kostbar luksusbil å regne.

Les også: Her er bil-grillene vi aldri glemmer

Få igjen i Norge

De fleste ble nok brukt både mye og hardt, og gikk tilbake til naturen før entusiastene rakk å redde dem for fremtiden. Her har vi imidlertid en bil som kun har gått drøyt 60.000 miles, eller knapt 99.000 kilometer.

En Oldsmobile Delta 88, som var Oldsmobiles litt mer påkostede tilsvarighet til Chevrolet Caprice, var ingen liten bil i utgangspunktet. Men her skal du nok måle garasjen din både to og tre ganger før du handler. (Foto: Finn.no)
En Oldsmobile Delta 88, som var Oldsmobiles litt mer påkostede tilsvarighet til Chevrolet Caprice, var ingen liten bil i utgangspunktet. Men her skal du nok måle garasjen din både to og tre ganger før du handler. (Foto: Finn.no)

De mest innbitte Oldsmobile-fantastene river seg nok i håret over at en så strøken og lite kjørt bil ble bygget om på denne måten så sent som i 1995. Men om de er mange nok til at det av den grunn er farlig å nærme seg et amcar-treff med den er vel heller tvilsomt.

Våger seg på biltreff

Selgeren avslører i hvertfall at han vurderer å ta med seg bilen på langtur til biltreff i Halden til helgen, der vi føler oss ganske sikre på at den vil vekke oppmerksomhet. Og skulle det bli behov for en rask retrett hvis original-tilhengerne blir for bryske, så er det ingen grunn til å se mørkt på det med denne bilen:

Bilen er i seg selv sjelden i Norge, og med under 100.000 kilometer på telleren er det snakk om et velholdt eksemplar. Alle som har forsøkt å ta vare på en gammel 70-talls amerikaner vet hvor fort tre-dekoren på rattringen sprekker og løsner etter litt bruk. (Foto: Finn.no)
Bilen er i seg selv sjelden i Norge, og med under 100.000 kilometer på telleren er det snakk om et velholdt eksemplar. Alle som har forsøkt å ta vare på en gammel 70-talls amerikaner vet hvor fort tre-dekoren på rattringen sprekker og løsner etter litt bruk. (Foto: Finn.no)

Den spreke 350-motoren gjør nemlig forbikjøring av campingbiler som ikke holder trafikkflyten både raskt og sikkert, understreker han.

Del med Facebook-vennene dine!

Altså burde kanskje flere vurdert å bygge bobilene sine på denne måten?

Les også: St. Regis - oppkalt etter en helgen, men det hjalp ikke