Disse bilene kan du spare mye penger på

Det gjelder bare å tenke litt annerledes enn alle andre. Se hva vi fant:

Norge er et stasjonsvogn land og du kan gjøre gode kjøp på 4 dørs modellene
Norge er et stasjonsvogn land og du kan gjøre gode kjøp på 4 dørs modellene

Jeg synes nesten jeg hører meg selv:

– Velg en stasjonsvogn. Den koster litt mer, men det er penger du får igjen den dagen du skal selge den, dessuten kan du nyte det å ha en praktisk bil så lenge du har den.

Veldig mange har fulgt nettopp det rådet – enten det har kommet fra meg eller andre. Norge er et skikkelig stasjonsvogn-land. Enkelte modeller er knapt å oppdrive i noen annen karosseriform.

De som allikevel kjøpte en sedan, sliter den dagen de skal selge, for "alle" skal jo ha stasjonsvogn.

Men har du egentlig bruk for det? Hvis ikke, kan du gjøre gode – svært gode, faktisk – kjøp på en sedan.

Visst finnes det fordeler ved å velge en sedan også. De er ofte stillere innvendig enn en tilsvarende stasjonsvogn fordi bagasjerommet ikke fungerer som en "resonannskasse", de har som regel et mer vridstivt karosseri og de blir raskere varme innvendig på vinterstid, rett og slett fordi det er mindre volum å varme opp.

I de aller fleste tilfellene får men med bagasjen også. Det er ikke så ofte man pakker helt opp til taket ... Dessuten er mange utstyrt med nedleggbar bakseterygg, så flatpakken fra Ikea får du også med deg.

Dette er bilene som oftest bryter sammen:

Vi har i denne bruktbilrunden sett litt på hvor mye du kan spare på å velge en sedan framfor den tradisjonelle stasjonsvogna:


2011 VW Passat 1,6 TDI. Kr. 248.000.

VW-Passat (Foto: Faksimile fra finn.no)
VW-Passat (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Bare ett år gammel og gått under 10.000 km. Nærmere nybil kommer du nesten ikke. VW Passat er en av Norges mest solgte biler.

Ca 5000 norske familier velger denne hvert år, og bilen har etter hvert utviklet seg til en skikkelig familiebilklassiker. Knapt noen bil har fraktet flere bleiepakker de siste årene enn nettopp denne.

Men skal du ha den som sedan, har du ikke mange å velge i. Over 90 % av salget er stasjonsvogner.

Skal du ha en tilsvarende bil som denne i stasjonsvogn må du ut med ca. 300.000,- du sparer altså over 50.000 kroner på en med fire dører!

Les vår test av VW Passat her:


1999 Volvo S70. Kr 47.000.

Volvo-S70 (Foto: Faksimile fra finn.no )
Volvo-S70 (Foto: Faksimile fra finn.no )

For å se hele annonsen klikk her:

På nettstedet finn.no ligger det bare 19 Volvo S70 ute, mens av stasjonsvogna V70 finner vi 994 eksemplarer. Snakk om forskjell!

Nå skal det riktignok sies at Volvo la ned S70-modellen for noen år siden og at V70 fortsatt selger som hakka møkk. Det var nok en grunn til at Volvo valgte bort firedørs modellen – for å si det slik.

47.000 kroner for en fin Volvo – som riktignok har gått et stykke – men som har fin eierhistorikk, god servicehistorikk, er EU-godkjent, med dokumentert påkost, nye dekk og som ser hel og pen ut, med vinrød lakk og lyst helskinn interiør.

En tilsvarende fin V70 vil trolig koste ca. 20.000 kroner mer. Vi snakker altså nesten 50 % mer for en stasjonsvogn!

Vår bruktbiltest av Volvo V70 finner du her:


2008 Toyota Avensis 2,0D. Kr. 178.500,-

Toyota-Avensis (Foto: Faksimile fra finn.no)
Toyota-Avensis (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Det er med Toyota Avensis som med VW Passat. Skal du ha en firedørs bil, krymper utvalget drastisk, selv om det finnes flere Avensis enn Passat i sedanutgave.

Kanskje er Toyotakundene litt mer konservative – tross alt?

Uansett, du kan gjøre nærmest et kupp på denne om du går for en med fire dører. Det ligger en helt tilsvarende bil, men da sølvfarget, 10.000 kilometer ekstra på speedometeret og selvfølgelig som stasjonsvogn – til salgs for over 220.000 kroner.

Selv eldre stasjonsvogner med langt høyere kilometerstand koster mer enn denne. Vi snakker fort en besparelse på minst 40.000 kroner her også.

Vi testet denne da den var ny – les mer her:


2006 Alfa Romeo 159. Kr. 132.500.

Alfa-Romeo-159 (Foto: Faksimile fra finn.no)
Alfa-Romeo-159 (Foto: Faksimile fra finn.no)

For å se hele annonsen klikk her:

Den som har levd en stund husker kanskje at Alfasud kom som stasjonsvogn. Det var en teit bil det – den gangen. Alfa som stasjonsvogn? Det var jo nesten like dumt som å om skohælen din skulle være foran på skoene dine ... Altså både helt feil og bakvendt.

Slik er det ikke lenger. Det var 156-modellen som klarte å forene stasjonsvogn og Alfa Romeo i et smykke av en bil.

Siden har 159 fulgt godt opp. Faktisk såpass godt at prisgapet mellom en stasjonsvogn og en sedan kan være på over 60.000 kroner for bortimot identiske 2006-modeller med 1,9-liters dieselen på 150 hk.

Her hører det også med til historien at Alfas stasjonsvognutgaver ikke akkurat er laget etter prinsippet om maksimal plassutnyttelse, Her er form og design minst like viktig, dermed blir ikke plassen i stasjonsvognene spesielt stor. Og da "mister" du enda mindre i forhold til å velge sedan i stedet.

Her finner du vår test av Alfa 159: