Et luksusliv fylt med problemer

De er dyre og eksklusive - likevel går de ofte i stykker.

Dette er bilene som mange drømmer om, men som kan være problematiske å eie.
Dette er bilene som mange drømmer om, men som kan være problematiske å eie.

Mange drømmer om en luksusbil. En skikkelig en! En staselig, stor sedan med stor motor, massevis av utstyr som nesten ingen andre har, god design og komfort i særklasse. Rett og slett en bil som får folk til å sende lange, misunnelige blikk etter deg og bilen når du kommer kjørende.

For mange blir det med drømmen. Kanskje er det like greit?

I alle fall om du ikke A: Elsker tekniske utfordringer – uansett når de måtte oppstå. B: Du har mye penger og synes det er greit å legge igjen en stor bunke på verkstedet med jevne mellomrom.

Disse har mest problemer

Det viser seg nemlig at de fleste luksusbilene på ingen måte byr på problemfritt bilhold, snarere tvert imot.

Det får vi igjen bevist i en ny undersøkelse fra forsikringsselskapet Warranty Direct. De tilbyr blant annet utvidet bruktbilforsikring som dekker reparasjoner på bilen. Dermed får de også et ganske unikt statistikkgrunnlag på hva som går i stykker på hvilke biler – og hvilke biler som har mest problemer.

Disse nybileierne er aller mest fornøyd:

Dette er luksusbilene med mest problemer:

Pilene på de rød/grønne feltene sier noe om hvor gode disse luksusbilene er.  (Foto: Faksimile fra Warranty Direct. )
Pilene på de rød/grønne feltene sier noe om hvor gode disse luksusbilene er. (Foto: Faksimile fra Warranty Direct. )

Bruktbil til 10 000? Dette får du:

Både ja og nei ...

Benny Christensen, Brooms egen bilekspert, er du overrasket over dette?

– Både ja og nei. Jeg vet jo at disse bilene ikke er blant de mest pålitelige, men jeg trodde faktisk ikke at det var så ille.

– Det ser jo nesten ut som de røde feltene er for korte, legger han til.

– Hvorfor er det slik?

– Dette er biler som ofte er proppfulle av avansert utstyr. Jo mer dil-dall, jo mer er det som kan gå i stykker. Dette er også biler hvor man gjerne har vist fram ny teknologi. Det er jo ingen hemmelighet at dette gjør bilene vare for "barnesykdommer".

– Jeg synes også det er relevant å legge til at dette ikke bare er nye biler, men at Warranty Direct har med biler opptil åtte år i sin undersøkelse. Jeg er ganske sikker på at de nyere modellene av disse er teknisk bedre enn de eldre, sier Benny.

Denne har hatt et verditap på rundt 1,5 millioner:

Mange drømmer om disse

– Men de eldre modellene er vel fortsatt drømmebiler for veldig mange?

– Jepp – definitivt! Vi får mange spørsmål inn til spalten "Spør Benny" hver uke om disse bilene, ofte som godt brukte.

– Hva svarer du da?

– Prøver jo å være litt diplomatisk og ikke bare "sable ned" folks drømmer, men forsøker også å forklare hvorfor dette kan bli veldig dyrt og alt annet enn enkelt bilhold. Jo eldre og billigere, jo større er sjansen for at ting går galt.

– Jeg skjønner at folk ønsker seg en av disse – det er jo feite biler, da! Skulle jeg valgt en av disse, måtte det blitt Jaguaren. Har alltid hatt sansen for XJ-serien. Den jeg ikke absolutt ikke ville hatt er VW Phaeton. Tenk å lage en så flott (altså ikke god ...) bil og gi den et så stusslig karosseri. Tragisk ...

– Skal du kjøpe en slik bil brukt MÅ du sjekke den nøye før kjøp. Hvis ikke kan fort bildrømmen ende opp som det reneste marerittet, avslutter Benny.

Les også: Gammel luksusbil til hverdagsbruk – er det smart?