Jaguar S-Type: Hvordan kan den være så billig?

Klassisk luksus som virkelig har opplevd verditap.

Jaguar S Type kom på markedet i 1999   det betyr at den også begynner å trekke på årene i bruktmarkedet. Og verditapet har vært solid.
Jaguar S Type kom på markedet i 1999 det betyr at den også begynner å trekke på årene i bruktmarkedet. Og verditapet har vært solid.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Jeg leste i går om det du mener om gammel status-SUV som bil nummer to. Jeg har fundert litt på et ganske lignende prosjekt en stund, nemlig en Jaguar S-Type som bil nummer to. Den er i så fall til meg, kona kjører stasjonsvogna vår. Jeg kommer til å trenge den til litt jobbkjøring i ny og ne, ellers bare sporadiske småturer, ikke mange tusen kilometer i året.

Jeg har alltid vært svak for Jaguar og har fulgt med på disse og X-Type i bruktmarkedet de siste årene og tror det er høyst mulig å få grei S-Type til rundt 100.000 kroner. De blir gjerne liggende ganske lenge så jeg tror det bør være gode muligheter til å prute når bra eksemplarer dukker opp. Det er nesten så jeg stusser på hvordan de kan være så billige... Er dette en plan du vil anbefale eller har du noen advarsler å komme med her?

LES OGSÅ: Dette er kult - og risikofylt

Benny svarer:

He he - dette liker jeg! Det er altfor mange som følger strømmen og kjøper akkurat det samme som naboen. Det er greit nok at de fleste av oss trenger å ha en fornuftig og slitesterk bil som fungerer til hverdagsbruk. Men på bil nummer to er det fort mulighet til å leke seg litt mer og ikke bare kjøpe en fornuftsbil der også.

S-Type har ganske riktig hatt et solid verditap. Jeg tror ditt prisanslag er ganske så riktig, du kan også finne biler til under 100.000 kroner. Men her er det neppe smart å kjøpe det aller billigste, jeg tror derfor at 100.000 kroner kan være et godt utgangspunkt.

Hvorfor så billig? Dette er jo ikke verdens mest kurante bil. I Norge er Jaguar typisk et merke for "menigheten". De aller fleste tar det ikke engang med i vurderingen når de skal kjøpe ny eller brukt bil. S-Type er også en sedan med stor bensinmotor - ikke akkurat en veldig kurant oppskrift på bruktmarkedet. Den fikk diesel mot slutten, men da er vi langt utenfor ditt budsjett.

Utseendet er litt like-eller-hate. Det er konservativt og klassisk, mange mener du minst må være 60 for å kjøpe kjøre rundt i denne bilen, jeg vet ikke om jeg er helt enig i det...

Entusiast-bil

Du får i alle fall mye komfort og luksus-følelse. Interiøret er preget av skinn og mye treverk og skiller seg absolutt fra de fleste konkurrentene.

Ting å se opp for? Joda, klart det er det. Vi snakker her fort 10-12 år gammel bil. Da kan mye være skummelt. Jeg anbefaler absolutt å finne et eksemplar som har vært eid av (helst) én entusiast og som har fått all mulig stell og oppfølging underveis. Da bør du være ganske trygg. Servicebok med mange stempler i er lurt - også en relativt fersk EU-kontroll.

Dette er noe av det vi skriver om S-Type i bruktbilguiden her på broom:

Bærekulene er ett av veldig få svake punkter på S-Type. Dersom disse er defekte, må du bytte komplette bærearmer. På de tidligste modellene var det også enkelte problemer med automatgirkassene. Dette er nok stort sett fikset opp på garantien, men ta likevel en sjekk. Rister det ved nedbremsing, er det sannsynligvis kast i bremseskivene.

Jeg har kjempesans for prosjektet ditt. Finn et fint eksemplar, ta godt vare på det - og du har en nummer to-bil mange vil misunne deg!

Klassisk Jaguar-interiør i S-Type, her er det lett å finne seg
  til rette.
Klassisk Jaguar-interiør i S-Type, her er det lett å finne seg til rette.

Les mer om S-Type i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Denne X5-en har tapt seg en million