I flere av kjedebutikkene selges todelte bikinier til jenter helt ned til ettårsalderen. Hennes & Mauritz og Lindex fører bikinier helt ned i ettårsalderen. På KappAhl starter bikinistørrelsene på tre år.

De små bikinitoppene provoserer foreldre.

– Dette er seksualisering av barn, sier Bjarte når tv2.no viser fram en sort bikinitopp i trekantform.

Bikinitoppen er mistenkelig lik bikiniene som selges til voksne kvinner, men kan fås helt ned til størrelse 92, noe som tilsvarer to år.

– Dobbeltmoral

Bjarte er tobarnsfar, og ville ikke kledt sin yngste datter, Andrea (4), i bikinitopp.

– Bransjen later de som om dette er helt uskyldig. Det er det absolutt ikke. Det er en dobbeltmoral uten sidestykke, sier Bjarte, som mener todelte bikinier for små barn ikke burde være i salg.

Les også: Disse vil vi IKKE møte på gata

– Stå imot

Anette Normann forstår ikke vitsen med at småjenter skal ha bikinitopper.

– De har jo ingenting å skjule, sier Normann.

Om barnet selv ønsker seg bikini, synes Normann foreldre skal stå imot.

– Forklar barnet hvorfor de ikke kan kle seg som mamma, sier Normann, som håper hun selv skal klare å holde på sine prinsipper når datteren begynner å mase om en todelt bikini.

Les også: De nedprioriterer egne ting for å ha råd til luksusklær til barna

– Søtt med bikinitopper

SØTT: Siri Hovi synes det er greit at barn bruker bikinitopper, og Alma (4) er lykkelig eier av en todelt bikini. (Foto: Camilla Blok)

Siri Hovi er tobarnsmor, og begge døtrene er lykkelige eiere av todelt bikini.

– Jeg synes det er ganske søtt med bikinitopper til barn. Begge jentene synes det er morsomt med bikinitopper, men når alt kommer til alt bruker de dem ikke, sier Hovi.

Hovi forstår ikke at man legger noe seksuelt i at småjenter går rundt i bikinitopper.

– Da er man på feil spor! Hvis man ikke liker det er det jo bare å styre unna, sier Hovi.

Les også: Maser barnet om å få mobil?

– Ekkelt

Merethe Clausen Moe er daglig leder i Barnevakten. Hun liker ikke bikinitoppene for barn. (Foto: barnevakten.no)

Merethe Clausen Moe er daglig leder i Barnevakten, og er langt fra begeistret for bikinitoppene i små størrelser. Hun mener moteindustrien er blitt mer seksualisert de siste tiårene. De små bikinitoppene som selges til små jenter liker hun ikke.

– Det virker feil å se barna gå rundt med noe som vi forbinder med en sexy, voksen kvinne, sier Clausen Moe til tv2.no.

Les også: – Umulig å kontrollere ungdommenes seksualitet

Stor etterspørsel

Kjedebutikkene melder om stor etterspørsel etter todelte bikinier til småjenter. Hos KappAhl starter bikinistørrelsene på 98/104, noe som tilsvarer 3–4 år.

– For oss er det viktig å tilby kundene en rekke alternativer, slik at de kan velge hva som passer. Våre kunder har ulike behov og vi møter dem så langt som mulig, sier Bente Backe Storløkken i KappAhl.

Også hos Hennes & Mauritz forsvinner bikiniene fra butikkhyllene.

– Det er en etterspørsel fra våre kunder etter bikinier til barn i de markeder som vi befinner oss i dag, sier Vibeke Holann, kommunikasjonssjef i H&M Norge til tv2.no.

Les også:

– Jeg ser ingen grunn til at barn skal se foreldre ha sex