Det er nok av slankekurer der ute som lover deg gull og grønne skoger, men hvis du ønsker å kvitte deg med noen kilo så kan redningen være enklere enn du kanskje først tenkte.

Ifølge LA Times skal forskere fra Fred Hutchinson Cancer Research Center i Seattle ha kommet frem til at det å føre en dagbok over hva du spiser hver dag, kan være nok til at du skal klare å gå ned noen kilo.

– Ble overrasket hva de hadde spist

Studien ble gjort med en rekke overvektige kvinner med en gjennomsnittsalder på 58 år. Opplegget gikk over seks måneder der målet var å gå ned ti prosent av kroppsvekten. Samtidig skulle de prøve å beholde vekten også i de neste seks månedene.

Les også: Slik unngår du jojo-slanking

– Dette er noe alle kan prøve selv. Skriv ned hva du spiser hver dag og se om du går ned i vekt. Unngå restaurantmåltider - særlig til lunsj, ikke hopp over måltider og se hva som skjer, sier Dr. Anne McTiernan som skal ha ledet undersøkelsen ved forskningsinstituttet.

– Da de skrev dagbok og møtte en ernæringsfysiolog etterpå så ble de veldig overrasket over hvor mye ekstra kalorier de hadde spist. En muffins til mellommåltid kan inneholde en tredjedel av alle kaloriene en voksen dame trenger i løpet av en dag, fortsetter hun.

Les også: 1 av 2 kvinner vil legge seg under kniven

– Matinntaket er selve nøkkelen

Gruppen der damene også trente i tillegg gikk ned mer i vekt enn de som bare gikk på diett, men det var ikke mye.

– Trening er nødvendig, men det er mest nødvendig for å opprettholde vekten og for å hindre muskeltap. For selve vekttapet var matinntaket nøkkelen, sier McTiernan.

Ifølge undersøkelsen så går du mer ned jo mer nøye du er med å skrive hva du har spist.

Les også: Hver fjerde 11-åring har gått på slankekur