Land Rover Freelander: – Er den virkelig en katastrofe på fire hjul?

Han har lyst til å kjøpe – men vet ikke om han tør.

Første generasjon Land Rover Freelander hadde mye kvalitetsproblemer   og er en bil Brooms bilekspert sliter med å anbefale.
Første generasjon Land Rover Freelander hadde mye kvalitetsproblemer og er en bil Brooms bilekspert sliter med å anbefale.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei har lest litt om det dere har skrevet om Land Rover Freelander (den første utgaven) og ser blant annet at du kommer inn på den i et spørsmål du har fått på Spør Benny angående generasjonen etter. Her skriver du om første Freelander at "de første bilene var jo rullende katastrofer – og noe av det mest elendige som noensinne har blitt lagd av biler i moderne tid".

Vet ikke om du overdriver litt for underholdningens skyld eller om det er så ille? Er bilen virkelig en katastrofe på fire hjul, som du skriver? Grunnen til at jeg spør er at vi vurderer en Freelander som bil nummer to, og til bruk til hyttekjøring på vinteren da kan ha god bruk for firehjulstrekken. Bilen tilhører en kollega av meg i dag og han sier at det ikke har vært mye problemer med den ut over vanlige servicer og slikt. Det får jeg ikke helt til å stemme i forhold til det du skriver om bilen. Hva er i så fall grunnen til at den er så dårlig? Vil du fraråde oss å kjøpe uansett? Jeg er i tvil om jeg skal tørre dette ut fra det jeg har lest. Mvh. Simen.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Land Rover Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen

Benny svarer:

Hei Simen. Mulig det kan høres litt bombastisk ut det jeg skrev om Freelanderen, men dessverre er det nok ganske berettiget. Dette en av de aller dårligste bilene fra de siste 20 årene.

For å ta det siste spørsmålet ditt først: Grunnen er nok i hovedsak at bilen ble utviklet på et veldig lavt budsjett. Land Rover hadde (for å si det mildt) heller ikke mest orden på kvalitetskontroll den gangen. Delene ble hentet litt her og der fra – og byggkvaliteten var veldig ujevn.

Det betyr igjen at noen eiere faktisk kan være heldige og oppleve lite problemer, men de er nok i et soleklart mindretall. Særlig i starten var det ekstremt mye tull, og 1,8-liters bensinmotoren var trøblete hele veien. Her er topplokkbytter omtrent like vanlig som oljeskift. Det er også rapportert mye feil med kjølesystem og vannpumpe. Dessuten forstilling, endeledd, bærekuler og fôringer. Også en del feil med servostyring – pluss mye feil med drivverk og differensialer og mye trøbbel med det elektriske anlegget.

Tungsolgt

Det ble heldigvis litt bedre etter facelift i 2004 og det "beste" kjøpet er helt klart en slik med dieselmotor. Du får også Freelander med V6 bensin, den er ekstremt tørst og ikke spesielt sterk.

Jeg synes det er veldig vanskelig å anbefale noen å kjøpe Freelander, men hvis du har veldig lyst på bilen, må du i alle fall sjekke nøye før du kjøper. Komplett servicehistorikk og god oppfølging er en absolutt forutsetning. Jeg ville også tatt den på en NAF-test eller lignende før kjøp. Sjekk også litt rundt i markedet hva prisene på tilsvarende biler ligger på. Freelander er tungsolgt, her bør du få en god "kollega-pris" hvis du slår til.

En del av problemene kan nok forebygges hvis du er på vakt og følger opp bilen godt. Det er også en stor fordel at du vet hva du eventuelt kjøper, da blir kanskje ikke overraskelsen/skuffelsen like stor hvis noe går galt. Og du bør definitivt ha en lite "reparasjonsfond" i bakhånd.

Lykke til!

LES OGSÅ: Bruktbilene fra helvete – ja Freelander er en av dem

Del med Facebook-vennene dine

Hengerfeste: Hvordan kan dette koste over 15.000 kroner?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: