Audi S8: Denne har tapt seg 300.000 kroner i året

Fem år gammel direktørbil med superkrefter – se hva den koster nå.

En Audi S8 byr på både komfort, plass og ekstreme ytelser. Under panseret er det nemlig en V10 motor på 450 hk. Illustrasjonsfoto.
En Audi S8 byr på både komfort, plass og ekstreme ytelser. Under panseret er det nemlig en V10 motor på 450 hk. Illustrasjonsfoto.

Audi har tradisjon for å lage noen skikkelig råtasser i anonym drakt. S-modellene byr på svært spreke motorer – mens eksteriøret gir få tegn på hva som rører seg under panseret.

En av de mest ekstreme i klassen er S8 – basert på Audis flaggskip A8 – et diger flak. Likevel går den som et uvær, takket være at den har mer eller mindre samme motor som i superbilen Lamborghini Gallardo!

Ny kostet S8-ene i utgangspunktet 1,8 millioner kroner - men det var FØR ekstrautstyret. Den vi har funnet på bruktmarkedet er en 2007-modell som er gått 159.000 km. Da denne doningen var ny sto det godt over 2 millioner på prislappen.

Nå, fem år senere, får du den for 639.000 kroner...

Del med dine Facebook-venner

Brennkjapp

S8-en så dagens lys for første gang i den forrige generasjonen av A8 – først med 340 hk, deretter med 360 hk. Det var mer enn nok til å gi heftige prestasjoner. Sistnevnte fikser 0–100 km/t på 6,2 sekunder.

Men det var først med generasjon to av A8, som kom i 2003, at det ble skikkelig sving på sakene. V10-en er et aldri så lite monster – litt større volum og litt lavere effekt, men i essens samme motor som i den tidligere nevnte italienske superbilen.

Med 450 hk/530 nm har den få problemer med å sende den 5 meter lange, og knappe to tonn tunge (!) bilen opp i 100 km/t på smått utrolige 5,1 sekunder.

Toppfart er sperret på 250 km/t.

Det er lett å trives bak rattet i en Audi A8. Audi kan dette med opplevd kvalitet - og MMI-systemet som styrer stereo, navigasjon, telefon og en masse annet er noe av det mest brukervennlige du kan få tak i.
Det er lett å trives bak rattet i en Audi A8. Audi kan dette med opplevd kvalitet - og MMI-systemet som styrer stereo, navigasjon, telefon og en masse annet er noe av det mest brukervennlige du kan få tak i.

LES OGSÅ: Se Audis nye muskelbiler

Stereoanlegg til 56.210 kroner

A8 byr dessuten uten på en del utstyr som ikke akkurat er vanlig i en typisk norsk familiebil. Blant annet har den noe av det ypperste innen bilstereo – signert Bang & Olufsen – 4-soners klimaanlegg, TV, adaptive cruise control og et justerbart understell.

Stereoanlegget kunne det vært skrevet bøker om – men vi nøyer oss med å røpe at prisen på dette da bilen var ny, lå på 56.210 kroner. Det er det samme som du nå betaler for en helt grei A4 TDI på bruktmarkedet ...

For øvrig kommer det søt musikk fra motoren også – V10-brumming er sjelden feil.

LES OGSÅ: Audi S8: Dette er et ekte råskinn

God plass

Ettersom A8 er en såpass stor bil er ikke plass et problem, slik du gjerne opplever med sportsbiler generelt. Snarere motsatt – her er det et hav av plass. Blant annet er bagasjerommet på 500 liter - og med mindre du er på størrelsen med en velvoksen flodhest er det mer en tilstrekkelig armslag i baksetet også..

Quattro-firehjulstrekk bidrar også til at du kan bruke denne bilen året rundt – og takket være den avanserte luftfjæringen kommer du deg helt til hytta uten problemer også.

Nå tipper vi imidlertid at det står en SUV parkert i garasjen i tillegg, hos dem som har både hytte og S8 ...

Like viktige er det nok at sikkerheten er godt ivaretatt – med blant annet åtte kollisjonsputer og Audi Space Frame.

Og med et årlig pristap på 300.000 kroner på fem år, så skulle en jo tro at bilen vi har funnet er et kupp. Det er den kanskje også. Men likevel skal du nok være litt bevisst før du handler.

LES OGSÅ: Audi A8 4.0 TDI: Denne har tapt seg over 1 millioner kroner

Audi S8.
Audi S8.

Koster å være kar

Tro ikke et sekund at du bør kjøpe denne bilen om du ikke har litt penger på konto til å bruke på "diverse utlegg".

Ikke det at S8-en har et spesielt dårlig rykte. Disse bilene tåler å bli kjørt – og dessuten er de såpass dyre at det stort sett har vært godt voksne eiere på dem.

Skulle noe skjære seg, blir det imidlertid ikke noe lett innhogg i familieøkonomien. Nesten alt av deler knyttet til mekanikk og motor er unikt til S8-modellene – og koster deretter. Den justerbare fjæringen er også en dyr luksus dersom det skjærer seg.

Det er dessuten verdt å merke seg at kilometerstanden er såpass høy at det begynner å bli fare for at en del deler må byttes ut etterhvert.

Forsikring er også noe å tenke på for potensielle kjøpere – skjønt, har du over 600.000 kroner å bruke på bil, så klarer du vel fort noen ekstra tusenlapper i året på forsikring også?

Vi gidder ikke å nevne en gang hva snittforbruket er – det er heller ikke interessant. Du kjøper ikke en to tonn tung bil med V10-er under panseret for å sjekke hvor lavt forbruk en kan tyne den ned i ...

Annonsen
Annonsen

Se hele annonsen her:

LES OGSÅ: Bruktbilene fra helvete: Audi Allroad