1968 Pontiac Firebird: Sangstjernen bestilte 32 ekstra tilbehør – og rosa metallic!
Nå kan du kjøpe den – se hvem som var første eier!
Takket være Smokey and the Bandit-filmene er det stort sett andre generasjon man tenker på når navnet Pontiac Firebird nevnes – og helst toppversjonen Firebird Trans Am.
Men Firebird var tøffere enn toget også i sin første generasjon, som i likhet med søskenbarnet Chevrolet Camaro omfattet årsmodellene 1967, 1968 og 1969. Det er bilen du her ser bilder av et utmerket eksempel på.
Ikke behøvde det å være en Trans Am, heller, for å skremme malingen av veggen. Den betegnelsen kom forresten på en svindyr option-pakke på 1969-modellen, og det var bare så vidt den ble med over til andre generasjon, og etter hvert ble til en egen modell. Sports Car Club of America krevde nemlig royalties for bruk av Trans Am-navnet, og forhandlingene skal ha vært ganske tøffe.
"This car was made for driving"
Men Firebird kunne i seg selv være tøff nok også i 1967 og 1968, om man bare kunne og ville betale for det. Og det var åpenbart ikke noe problem for den første eieren av denne bilen, som ville ha en bil som virkelig var bygget for å kjøres når hun parkerte spaserstøvlene:
Det var nemlig ingen ringere enn Nancy Sinatra som bestilte bilen ny – sangstjernen som var like berømt for sin enorme hit ”These boots are made for walking” som for å være datter av crooner-kongen Frank Sinatra.
Nå kan du slå til og sikre deg bilen – den er til salgs i Chicago, og et døgn før auksjonsslutt har ingen slått til og lagt inn startbudet på 33.000 dollar. Ikke trenger du være noen fan av Nancy Sinatra, heller – med den største motoren og kaskader av originalmontert ekstrautstyr er bilen trolig ganske unik helt uavhengig av hvem som har eid den.
Som vi ser er det altså snakk om en bil med den største V8-motoren som kunne leveres, en ”high output”-versjon av big block-V8en på 400 kubikktommer, eller 6,6 liter. Den var god for 325 hester, og gjorde den lille og lette bilen til en virkelig hissigpropp.
Bestilt direkte fra sjefen
En enda råere versjon av motoren fantes, med aktive, såkalte ”ram air” luftinntak i panseret. Det ga for øvrig samme toppeffekt, men en litt annerledes momentkurve. Det skal imidlertid ikke ha vært mulig å kombinere dette med air condition fra fabrikken – men den berømte kjøperen var bestemt nok til at hun fikk det installert likevel før bilen ble levert fra forhandler.
Les også: Gjorde super-lønnsom handel på Plymouth Superbird
Ikke bare delte Nancy tydeligvis sin fars fascinasjon for gromme biler, men hun visste tydeligvis like godt hva hun ville ha, også.
Ifølge et brev selgeren viser bilde av skal bestillingen ha blitt effektuert direkte av John Zachary DeLorean, som var sjef for hele GMs Pontiac-divisjon den gangen. I ettertid er han mest kjent for sitt privatfinansierte og -initierte sportsbileventyr fra tiden etter GM, ”Tilbake til fremtiden-bilen” DeLorean DMC 12, som vi har skrevet om her på Broom flere ganger tidligere.
En av 100 convertibles med 400-motor
Men også mens han var hos GM var DeLorean en omstridt leder med en ganske utadvendt livsstil, for å si det forsiktig. Siden vi vet at han var personlig venn av Sammy Davis Jr og de andre artistene i ”The Rat Pack” er det naturlig å tro at det var en smal sak for Nancy å få direktenummeret hans fra pappa, for så å ringe og bestille drømmebilen uten å måtte forholde seg til forhandlere og ventelister.
Selgeren har fått ut kopier av bilens opprinnelsesdata gjennom Pontiac Historical Society, som viser at bilen i tillegg til den råeste motoren også ble bestilt med intet mindre enn 32 ekstra options. Det gjør den sannsynligvis til verdens best utstyrte convertible med denne motoren – det skal bare ha blitt bygget 100 åpne biler med denne motoren i utgangspunktet.
"Pink mist metallic"
På utstyrslisten finner vi foruten luksus-detaljer som midtkonsoll, klokke og farget glass også mer sjeldne options som lys både i motorrom og bagasjerom, sportsratt, pinstriping og air condition. Og det er også i disse papirene vi finner en detalj som skiller seg fra slik bilen fremstår i dag, og som kanskje kan få original-freakene til å drøye litt med å sette bilen helt tilbake i originalstand:
Den ble nemlig bestilt med spesiell lakk, også, som i løpet av årene er blitt erstattet av mørkrød metallic. Det fremgår av koden på ID-platen og brevet fra DeLorean. Og med gammelrosa ”pink mist metallic” originalt vil vi tro den skilte seg ut på mer enn én måte fra de andre bråkjekke pony-bilene som vaket rundt i småby-kryssene, på jakt etter en frisk rødlys-duell...
Les også: Nå kan du kjøpe DeLoreans egen sportsbil som veteran
Bilen mangler deler fra ram air-luftinntaket, som skal ha blitt stjålet samtidig med at karosserisidene ble ripet opp da bilen sto på en veteranbil-auksjon tidligere.
Forgasseren er heller ikke original. For øvrig skal alle deler være korrekte og autentiske i forhold til serienumre, det gjelder både den sjeldne 400 HO-motoren, den spesialpreparerte automaten som fulgte med motoren, samt sylindertopper, innsugs- og eksosmanifolder og bakakselen med sperre.
Ripet, men i god bruksstand
For øvrig skal den være rustfri og meget velfungerende, med nyoverhalt air condition, lover selgeren, som til og med har gått særdeles nøye til verks for å sjekke autentisiteten på det medfølgende brevet fra DeLorean til en lokal forhandler i Skokie, Illinois, som fikk hysj-hysj-oppdraget med å klargjøre og levere ut bilen til Nancy Sinatra:
Undersøkelsen viser at det ble skrevet på en 1966-modell IBM skrivemaskin, og signaturen til John Zachary DeLorean er også bekreftet korrekt, forsikrer han.
Dermed er det bare å venne seg til tanken på å kjøre rosa verstingbil, kjøpe en samle-CD med Nancy Sinatras beste, benke seg foran skjermen og vente på at budkrigen starter...
I videovinduet under kan du for øvrig bli med selgeren på en liten demonstrasjonstur med bilen:
Les også: Bandit-Trans Amen er tilbake - i oppgradert versjon!