Når man lar barn få sin første mobil er individuelt fra husstand til husstand. Men at «aldersgrensen» har blitt lavere og lavere er det ingen tvil om.

I dag vokser barn opp med mobiltelefoner, noe som ikke var tilfelle for kun 20 år siden. Undertegnede, som er 25 år i dag, husker godt dagen da en murkloss av en telefon inntok huset.

Siden har mobiltelefonen vært i enorm utvikling.

Sosialt press

I løpet av aldersperioden 9-11 år får en stor andel av barn sin første telefon i Norge. Ofte er press fra barnet selv, eller opplevelse av sosialt press fra andre, utløsende årsaker til at barnet får egen telefon, skriver barnevakten.no, gjengitt av tidsskriftet Norsk familieøkonomi.

Les også: 90 % av 10-åringer har mobil!

Mange velger også å kjøpe mobil til barna for å holde gjensidig kontakt.

Men dagens mobiltelefoner er så mye mer enn bare tekstmeldinger og anrop. For at barna skal kunne ta ansvar for selve telefonen, forholde seg til kostnader samt være i stand til å håndtere eventuelle henvendelser fra uvedkommende, mener Barnevakten at det er lurt at barn er i tiårsalderen før de får mobil.

Da gründer Silje Vallestads 6-åring kom hjem med et ønske om å få mobil, ble hun bekymret. Slik ble «Bipper» - en tjeneste som begrenser barnas mobilbruk, til.

Les også: Hver fjerde nordmann mister mobilen en eller annen gang

Dette er nyttig å tenke gjennom som forelder:

  • Mobildebut: Dersom du har barn som ennå ikke har egen mobil, når mener du det er hensiktsmessig å la barnet få egen telefon? Hva tenker foreldre til barnets venner og klassekamerater om debutalder?
  • Valg av telefon: Hvilke funksjoner ønsker du at barnet skal ha tilgang til på mobilen? Ønsker du eksempelvis at telefonen skal kunne brukes til nettsurfing?
  • Valg av abonnement: Hvilke rammer ønsker du å sette rundt barnets mobilabonnement? Ønsker du at barnet skal kunne kjøpe innholdstjenester som ringetoner, bilder med mer? Ønsker du at barnet skal ha tilgang til teletorgtjenester?

Les også: Her er skurkenes skrekk-app

Dette kan du gjøre:

  • Velg et abonnement med definerte økonomiske rammer, for eksempel kontantkort eller faste månedsbeløp. Dette beskytter mot overforbruk.
  • Reserver barnet mot oppføring i telefonkatalogen. Dette beskytter barnet mot henvendelser fra uvedkommende.
  • Oppgi overfor din telefonoperatør at mobilen benyttes av barn. Dette gjør det vanskeligere for barnet å laste ned vokseninnhold på telefonen.
  • Forhør deg om hvilke regler for mobilbruk som gjelder på barnets skole.
  • Bli enige om en sum du synes er ok at barnet ditt bruker på mobiltjenester.

Les også: Med denne kan du ringe opptil 97 prosent billigere til utlandet

Snakk med barna

Det er også viktig å snakke med barna før de tar i bruk sin første mobil.

Forslag til samtalepunkter:

  • Mobilbruk: Hvordan bruke mobilen på en positiv måte?
  • Pengebruk: Hvor mye penger synes dere det er greit å bruke på mobil hver måned? Hvem skal betale for mobilbruken?
  • Innholdstjenester: Hva bør man tenke gjennom før man laster ned ringetoner, bilder eller benytter andre innholdstjenester? Er det noen innholdstjenester dere ikke ønsker å benytte dere av?
  • Trygg bruk: Hvem er det greit å oppgi telefonnummeret til?
  • Bevisst bruk: Når skal telefonen være av/på?
  • Lovlig bruk: Hva bør man tenke på dersom man vil ta bilder av andre med mobilkamera?
  • Skolebruk: Hvilke regler for mobilbruk gjelder på skolen?
  • Trist/leit: Hva gjør dere dersom dere opplever noe ekkelt eller leit på mobilen (for eksempel noe pornografisk, eller mobbing)?
  • Stråling: Bør man ta noen forholdsregler for å redusere stråling?

Kilde: Barnevakten.no