Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Terje Langli (47) har VM-gull i langrenn både individuelt og i stafett. Nå reiser han landet rundt og lærer nordmenn kunsten å trene på rulleski.

Skitur på asfalt er ikke så farlig som mange tror – bare du tar noen enkle forholdsregler.

LES OGSÅ: – Staker du på rulleski unngår du at overkroppen visner

Se video ved å klikke på vinduet ovenfor!

GOD SOMMERTRENING: Tidligere langrennsverdensmester Terje Langli (i midten) er klar for rulleskiøkt langs Flyplassvegen i Bergen sammen med Lars Petter Grønvigh og Stig Lund fra MX Sport. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

LES OGSÅ: Enkelt å forebygge barnebrudd

– Er du nybegynner anbefaler jeg at du går i traseer der du kjenner terrenget. Da får du ingen ubehagelige overraskelser, for eksempel at det dukker opp en bratt nedoverbakke, sier Langli til TV 2 Sporty.

Selv har han kjørt rulleski i 80–90 km/t, men aldri opplevd noen alvorlige fall.

Der oppdaget jeg at det var slutt på asfalten

– Jeg har bare opplevd småting i lav fart. Du må lære deg å bremse: Ploge eller ta en rollerblade-brems der du tverrstiller en ski. Du klarer uansett ikke å bråbremse med rulleski. I nødsfall må du kjøre inn på gruskanten eller ut på en plen, sier Langli.

– Jeg var på treningstur i Finnmark der jeg kom rundt en skarp sving i god fart. Der oppdaget jeg at det var slutt på asfalten, og det var bom stopp på grusen. Da måtte jeg velge grøfta, men det gikk bra!

FULL RULLE: Tidligere verdensmester Terje Langli (47) i fint rulleskidriv på Flyplassvegen i Bergen. (Foto: Eivind A. Pettersen/)

Slik går du trygt på rulleski:
* Gå på bilfrie veier de første gangene.
* Tren balanse, bremsing, sving og sikkerhet før du begir deg ut på vei.
* Gjør deg godt synlig og bruk hjelm.
* Det finnes ski med brems, men på de fleste modeller må du lære deg å ploge.
* Velg flate veier og ta av deg skiene i nedoverbakker om nødvendig.

Tenker sikkerhet
– Jeg går ned bakken der jeg føler det blir for bratt, sier Stig Lund ærlig.

42-åringen er friluftsansvarlig ved MX Sport Laguneparken og trener rulleski to-tre ganger i uka.

– Jeg har aldri falt, men bruker hjelm og skihansker, og finner løyper som er ganske flate og har lite trafikk. Rulleski er utrolig god trening, nesten bedre enn vanlig langrenn, mener han.

LES OGSÅ: Se de lynraske Birken-utforkjøringene

Stående fall
Det mest vanlige fallet skjer når nybegynnere står i ro og prøver å rulle skiene frem og tilbake, slik man gjør på langrennsski.

– De tenker ikke på at klassiske rulleski har rullebrems, slik at man ikke kan gli skien bakover. Dermed går de på ryggkulen, flirer Langli.

SOMMERTRENING: Sporty-ekspert Frode Estil på rulleski sammen med landslaget i sine aktive dager. (Foto: Privat/)

Få stygge ulykker
Landslagsløperne Bjørn Dæhlie, Frode Andresen og Astrid Uhrenholdt Jacobsen har alle pådratt seg skader som følge av rulleskifall. Likevel hører man sjelden om alvorlige skader på rulleski, til tross for at flere titusener av skimosjonister forbereder seg til vintersesongen på asfalt.

– Folk har heldigvis blitt flinkere til å bruke hjelm og velge terreng ut fra egen ferdigheter. Teknologien er så enkel at også tiåringer nå kan gå på rulleski, sier eksperten til TV 2 Sporty.

LES OGSÅ: Dette brukte undertøyet er nordmenn gale etter

– Hvorfor skal vi gå på rulleski?

– Når du når 45-50-årsalderen har mange problemer med knær, hofter og andre skavanker. Da er rulleski et fint supplement til løping og sykkel. Og så blir du rå til å stake! Her er det mange minutter å hente i Birken, sier mannen som gikk sitt siste internasjonale langrennsmesterskap i 1995.

– Gå avslappet
Teknikken for rulleski er litt annerledes enn på snøski, men du styrker de samme musklene som ved vanlig skigåing.

– Å gå klassisk på rulleski er lettere, men det er også fort gjort å bli lurt fordi du aldri har glipptak. Sørg for å starte frasparket så tidlig som mulig og før tyngden over på frasparkfoten. Få samspill med stavtak og beintak slik at all kraften går fremover. Vær lett og ledig i nakke og avslappet i skulderpartiet, er rådene fra Terje Langli.

Petter Northug på rulleski (Foto: Eeg, Jon/Scanpix)

LES OGSÅ: Nå eksploderer salget av elsykler

– Har du noen gode tips for skøyting?

– Få kraften fremover, ha like mye skyv på begge beina. Vær i balanse når du starter skyvet, og få med hofta over på skyvfoten. Ikke gå for mye fremoverlent med overkroppen!

Bruk stavene som gir
– Hva med stavbruken?

– Du bruker stavene på samme måte som et gir: Er det bratt fører du dem nærmere kroppen, har du høy fart strekker du stavene lenger ut fra kroppen. I klassisk skal du være litt fremoverlent, napp litt opp med skuldrene for å skape overheng. Ikke før armene lenger bak enn hofta.

– Hvor mye penger skal jeg bruke på utstyr?

– Du får en vesentlig bedre opplevelse om du legger litt penger i det, slik er det med alt fritidsutstyr. Du får en god pakke med ski og binding fra 2000–2500 kroner. Juniorpakker har vektbegrensning på 70–75 kilo. De fleste bruker sine gamle vinterskisko på asfalt, men etter sommersesongen er de gjerne så skitne at man velger å bytte dem ut.

– Finnes det én rulleski som dekker begge stilarter?

– Det finnes noen kombiski, men det beste er å ha rulleski som er beregnet for kun klassisk eller skøyting. Velger du ski på høyeste nivå må du være mer kontant i frasparket. Går du på dårlig asfalt vil jeg anbefale fiber/karbon som demper vibrasjoner, sier Terje Langli.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!