Den dominerende sykkeltrenden de siste årene har vært terrengsykkel, gul topp og sykkeltights.

Nå har bysykkel-trenden kommet til Norge.

Og disse koselige syklene har mange fordeler, skal vi tro ekspertene.

– Mer behagelig

Ifølge Stephan von del Lippe fra Anton Sykkeldelisk skiller bysykkelen seg fra de vanlige terrengsyklene på flere områder.

– Mange bysykler er lagd for å sykle flatt, og er mer en transportsykkel for å komme seg fra A til B. Fordelen er at den har en mer behagelig sittestilling, man sitter rettere i ryggen, og gir mer oversikt over trafikken. Samtidig har den som regel et mer behagelig sete, og høyere styre. Dekkene trives best på asfalt eller grus, også har den større hjul som gjør at den triller bedre, forteller han til God morgen Norge.

Les også: Nå eksploderer salget av elsykler

Man skal ikke forveksle bysykkelen med et treningsverktøy, men Stephan håper trenden vil gjøre at flere benytter seg av sykkel som transportmiddel til jobb.

– Det som er meningen med en urban sykkel er at man kan komme seg behagelig avgårde rundt i byen uten å stresse. Ta det med ro og unngå å bli svett når du ankommer jobb. I tillegg er det bedre skjermer mot sprut fra regn og søledammer, så man kan bruke vanlige klær, sier Stephan.

Flere valgmuligheter

Bysykler har lenge vært stort i resten av Europa, men i Norge har trenden latt vente på seg på grunn av kupert terreng. Nå er syklene flere valgmuligheter, som gjør det lettere å bruke. De fås med alt fra tre til åtte gir, men girene er annerledes laget slik at det er større forksjell på hvert girtrinn.

Les også: Sjekk testen: Disse treningstoppene tar best vare på brystene dine

I videovinduet nederst i saken kan du se Stephan presentere disse ulike bysyklene:

1. Jamis Beatnik: som er en singlespeed/fixie-variant. Denne typen sykler er direkte inspirert av banesykler, med ett gir og ingen frigang i bakhjulet. De mest ekstreme fixie-syklistene har ikke bremser på sykkelen, men låser heller bakhjulet med kranken når de skal bremse ned. Veldig «retro».

2. Electra Girard: klassisk damesykkel i nederlandsk stil, med skjermer, skjørtebeskytter og bagasjebrett, bedagelig anlagt, oppreist sittestilling som gir god oversikt i trafikken. Tre innvendige gir.

electragirard (Foto: Mark Clifford)

3. Electra Amsterdam Classic: klassisk herresykkel med skjermer, frakkebeskytter og bagasjebrett. Ellers samme som Electra Girard.

electraamsterdam

4. Electra Townie Balloon 8D: En cruiser med 8 utvendige gir, store ballongdekk og komfortabel, oppreist sittestilling. Geometrien er laget slik at du skal kunne sette ned foten uten å måtte løfte på rumpa, samtidig som du skal ha full strekk i bena når du tråkker.

electraballoon (Foto: Mark Clifford)

5. Cannondale Bad Boy 3: En mer moderne, urban hybrid, med sportlig sittestilling, men ikke noen «treningssykkel». Rask bysykkel som trenger minimalt med vedlikehold. Den er også sort og veldig nøktern, noe som gjør at den får mindre uønsket oppmerksomhet.

badboy3 (Foto: Sincere Photo Studio)

6. Cannondale E-bikes: I Oslo og Norge for øvrig er det mye opp og ned, og da kan en liten elektrisk hjelpemotor komme godt med. Disse går ikke av seg selv. Det er når du tråkker at motoren koples inn, så du får litt mosjon, selv om elektriske primært er transportmidler, og ikke «treningsapparater». Du blir ikke svett på vei til og fra jobb, du kommer deg fort frem, og det er miljøvennlig. Elektriske sykler har blitt veldig populære ellers i Europa. I Norge er vi kanskje litt tregere, men fordelene er åpenbare.