Volvo V40: – Dette kan være årets viktigste bilnyhet

Broom-Benny er i Italia og prøvekjører splitter ny Volvo.

Brooms bilekspert benny Christensen er blant dem som har testet Volvo V40   og latt seg imponere over nykommeren.
Brooms bilekspert benny Christensen er blant dem som har testet Volvo V40 og latt seg imponere over nykommeren.

Det er ikke så lenge siden vi fikk se den for første gang, Volvo V40. Her snakker vi bilen som omtales som Volvos viktigste noen gang – som til alt overmål tar sikte på å erstatte ikke én, men to modeller: C30 og V50.

Videre er bilen et forsøk på både å kapre kunder fra dem som kjøper Norges mest populære bil, VW Golf, OG premiumkunder som ellers kjøper BMW 1-serie og Audi A3.

Legg til at det er meningen at dette skal bli Volvos bestselger – og være verdens sikreste bil – og du har hele den hårete ambisjonen.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Volvo V40 Heico: Tøffere – allerede for den kommer

Norges-modellen

I Italia er Benny for å sjekke om bilen som kommer til Norge over sommeren lever opp til forventningene. Vi ringer for å høre om han lar seg overbevise...

– Hei, Benny. Hvordan går det i solfylte Italia?

– Jo, her går det helt strålende. Maken til flott sted! Vi er i et vindistrikt i Verona, med flotte, svingete fjellveier som passer ypperlig til å få testet ut den nye Volvoen. Akkurat nå går jeg rundt i shorts og tar bilder mens jeg småsvetter.

– Ikke helt som sommeren her hjemme skjønner jeg.

– Nei, ikke akkurat. Også har jeg har dessuten fått prøve den bilen som er mest aktuell hjemme, nemlig D2-en. Det er dieselmotoren på 115 hestekrefter, med et dreiemoment på 270 nm.

– Ja, og hva er dommen?

– Jo da, den har krefter nok. Jeg savner litt moment på lavt turtall, men det er mest når det skal kjøres litt aktivt på svingete veier. Da må jeg gire litt mer enn ønskelig, men sånn ellers går det veldig greit. Det er en motor som passer bilen godt. Dessuten er utslipp og forbruk imponerende lavt. Jeg husker ikke akkurat tallet i farten, men vi snakker CO2-utslipp på under 100 g/km. Snittforbruket er oppgitt til 0,36 l/mil. Det er veldig bra!

Volvo V40.
Volvo V40.

LES OGSÅ: Volvo V40: Denne byr på en verdensnyhet

Skifter farge

Likevel er det ikke motoren som imponerer Brooms bilekspert mest.

– Jeg må si at dette virkelig er helt nye toner fra Volvo. Med V40 er det helt tydelig at de for alvor ønsker å ta steget opp i premiumklassen. Her er design og opplevd kvalitet viktig. Og jeg synes de har lykkes. Den er lekker, og dessuten skikkelig morsom å kjøre. Selv uten sportsunderstell gir den god styrefølelse, og er fast i fjæringen gjennom svingene.

– Hva med interiøret? Jeg har jo bare sett bilder, men det ser fancy ut ...

– Ja, så absolutt. Du kan for eksempel velge hvordan instrumentene skal se ut. Både farge og hvilke informasjon som prioriteres. Ganske fiffig. Har du valgt elegance dominerer en rolig og diskret brunfarge, i eco fokuserer det på forbruk og du får blågrønn farge – mens i sport-modus blir det rødt og turteller dominerer. Knalltøft!

LES OGSÅ: Volvo V40: Skal kapre kunder fra BMW og Audi

Godt selskap til middag

Prisene på V40 starter på 249.900 kroner, det er for D2-modellen. Hvis du bor i en av de større byene og frykter for at flere skal kaste seg på "stenge for dieselbiler"-trenden, så er inngangsbilletten for en bensinmodell 299.900 kroner. Da får du imidlertid 150 hk i stedet for 115, som det er i dieselen.

– Jeg tror prisene, kombinert med stilig design, høy sikkerhet og gode kjøreegenskaper, vil gi V40-en gode muligheter til å bli en suksess, sier Benny.

– Ja, du høres i alle fall overbevist ut.

– Det kan jo ha litt med at jeg satt ved siden av hun som har hatt hovedansvaret for designet under middagen i går kveld, he, he. Hun har jo jobbet morgen og kveld med denne bilen siden 2006! Tenk det da. Holde på så lenge med akkurat samme bil. Men vet du hva, hun skal ikke ha den selv. Nei da, takket være mann, tre barn og en katt – må hun gå for V70 selv.

– He, he, ja, der kan du se. Plass er kanskje en svakhet?

– Nja, det kommer an på hva du forventer. Dette er jo ingen stasjonsvogn, eller herregårdsvogn som Volvo kaller det. Foran er det ypperlig, også for de som er like store som meg, og baksetet går også greit. Men bagasjerommet er ikke større enn det må være.

LES OGSÅ: Volvo V40: Så billig blir Volvos viktigste modell

Ikke heeelt GTI-følelsen

– Har du fått prøve den med noen av de andre motorene enda?

– Jada, akkurat nå kjører vi T4-en med 180 hk bensinmotor, automatgir og sportsunderstell. Den helt store GTI-følelsen får jeg ikke, selv om det er krefter nok. Automatgiret er jo litt typisk Volvo. Den trenger litt tid på å reagere før det skjer noe. Men likevel, en morsom bil er det jo, blant annet takket være de gode kjøreegenskapene.

– Men nå får jeg legge på. Så langt har vi bare kjørt på svingete småveier med høns, traktorer og syklister over alt. Nå skal vi kjøre på motorvei. Vi får snakkes – kos deg i den norske sommeren, he, he.

– Jo, takk for den. Velkommen hjem skal du være.

Volvo V40.
Volvo V40.

LES OGSÅ: Golf gir seg ikke uten kamp – her er neste generasjon av storselgeren