Du trenger ikke et treningsstudio for å opprettholde treningen gjennom sommeren. Med enkle og morsomme øvelser kan du trene sammen med en partner, for eksempel i hagen på hytta eller på stranda.

– Det er lov å slappe av og kose seg på ferie. men det koster så lite å bare gjøre noe. Det er absolutt bedre å trene litt, enn å ikke gjøre noen ting, sier Martin Norum. Han er fagansvarlig ved akademiet for personlig trening.

Tren sammen med en partner

Martin Norum har lagt opp et program som baserer seg på styrkeøvelser du skal gjøre rett etter hverandre. Du skal gjenta de forskjellige stasjonene 3-4 ganger.

Les også: Stram opp magen og rumpa med disse øvelsene

Ettbeins knebøy

Med denne øvelsen får du skikkelig tak i lårmuskulaturen og rumpa.

Fagansvarlig i akademiet for personlig trening, Martin Norum, demonstrerer hvordan man kan trene sammen med en partner.

– Hold i armene til partneren din, samtidig bøyer du deg ned på et ben i en dyp knebøy. Partneren hjelper til alt etter hvor sterk personen er, forklarer Martin Norum.

Dette er mye tyngre enn en vanlig knebøy på to ben.

– Du må stabilisere på en helt annen måte og du får bygget en jevnere styrke i beina.

Utfør 5-6 repetisjoner, og 3-4 serier per ben. Gå deretter rett over til neste øvelse.

Les også: Fem øvelser for stram mage til sommeren

Mageøvelse med et håndkle

Her trenger du et håndkle som begge holder tak i. Stram magen og setemusklene.

Mageøvelse sammen med en partner

– Her skal man dra til den ene siden, mens den andre holder igjen. Hold i ca. 20 sek, bytt side og gjenta 3-4 ganger.

Det er viktig å holde bena og magen spent hele tiden, slik at man ikke følger etter den som drar.

Les også: Med disse styrkeøvelsene forbrenner du masse fett

Styrke for ryggen og armene

Dette er en god øvelse for ryggen og armene.

PARTRENING: En god øvelse for rygg og armer. (Foto: God morgen Norge)

– Man skal trekke seg opp, klem sammen skulderbladene ordentlig når du er på toppen av bevegelsen. Da får du aktivert ryggmuskulaturen skikkelig.

Gjør 6-10 repetisjoner og 3-4 serier.

– Dersom du vil ha det litt enklere bøyer du beina litt, da hjelper beina til når du drar deg opp.

Når du er ferdig med denne øvelsen begynner du rett på den første igjen.

Du kan se hele innslaget om partnertrening gratis her: