Porsche Boxster: Tro det eller ei – du får den for under 200.000 kroner

Så lav er terskelen for å bli eier av en vaskeekte, nyere Porsche.

Drømmer du om en Porsche cabriolet til sommerferien? Det trenger faktisk ikke å koster mer enn 180.000 kroner   og du får likevel en relativt moderne bil, med fornuftig km stand.
Drømmer du om en Porsche cabriolet til sommerferien? Det trenger faktisk ikke å koster mer enn 180.000 kroner og du får likevel en relativt moderne bil, med fornuftig km stand.

Noen bilnavn klinger ganske enkelt bedre enn andre. Sånn har det alltid vært – og Porsche er et av de navnene som klinger aller, aller best for dem som liker sportsbiler.

Gjennom flere tiår har de på mange områder lagt lista som "røkla" blir målt etter. 911 er jo en legende som det knapt finnes maken til.

På slutten av 90-tallet bestemte de seg for å lage en bil som litt flere hadde råd til, ettersom 911 er en kostbar affære.

LES OGSÅ: Porsche Boxster: Se, så lekker baby-Porschen er blitt

Denne hyggelig ideen fra Porsche-leiren ga grunnlag for din "rimelige" roadsteren med det macho navnet Boxster.

Og selv om den kostet rundt 700.000 kroner da den var ny, var det likevel et helt nytt marked som nå fikk mulighet til å parkere en Porsche i garasjen.

Nå, drøyt ti år senere, kan du bli eier av en "moderne" Porsche Boxster for vesentlig mindre enn en ny Toyota Corolla!

Del med dine Facebook-venner

Interiøret tåler godt sammenligning med langt mer moderne biler.
Interiøret tåler godt sammenligning med langt mer moderne biler.

Perfekt vektfordeling

Ikke trenger den å ha gått særlig langt heller. Du finner flere biler som har mindre enn 150.000 km på tellerverket til under 200.000 kroner.

Og hva får du da? Jo, en bil som har bedre vektfordeling enn 911, ettersom motoren er plassert rett bak setene, og ikke bak. Det gir utrolige kjøreegenskaper – absolutt verdig en Porsche.

Ellers er det naturligvis bakhjulstrekk, to seter, begrenset bagasjeplass (260 liter).

Dessuten leverer Porsche, i motsetning til mange andre sportsbilprodusenter, kvalitet du kan stole på. Her går ikke noe galt hver 5. mil du kjører.

Boxster er forresten utgangspunktet for coupeen Cayman som kom i 2006.

LES OGSÅ: Porsche-nyhet avslørt uten kamuflasje

Mest solgt

Motoren er, som navnet indikerer, en boxer – nærmere bestemt en 6-sylindret 2.5-liter med 205 hk. I alle fall på de fleste. Du kunne få den en del hvassere om du kjøpte S-modellen. Men da ble bilen plutselig rundt 200.000 kroner dyrere – og nærmet seg farlig 911-en i pris. Og tross alt, de aller fleste valgte da heller å kjøpe "originalen".

Men 205 hk er slett ikke lite. 0–100 km/t går unna på 6,5 sekunder. I tillegg kan du glede deg over et oppgitt forbruk på 0,63 l/mil ved langkjøring. Det er ikke verst.

I 2000 ble for øvrig denne motoren erstattet av en 2,7-liter på 220 hk.

Suksessformelen lav pris og høy kjøreglede gjorde Boxster til den mest solgte Porschen fra den ble lansert og helt fram til Cayenne kom på markedet i 2003.

LES OGSÅ: Porsche 911: Folke-sportsbil til 200.000 kroner

Porsche Boxster.
Porsche Boxster.

Billigmanns-Porsche

Boxsteren sitt største problem er faktisk storebror 911. Dette skyldes at minstemann blant flere ble omtalt som fattigmanns-Porsche – og at entusiastene ikke syntes noe om at motoren ikke var montert bak i bilen.

Den har også et litt ufortjent rykte på seg for å være en såkalt "frisørbil".

Men alle som har sittet bak rattet i en Boxster vet hvilken fantastisk maskin det er. Og mer kjøreglede for pengene skal du lete lenge etter. Også er det en Porsche da! Cabriolet til og med ...

Bilen vi har funnet er en 1998-modell, som er gått 159.000 km. Prisen er 179.900 kroner, ferdig registrert.

Klikk her for å se hele annonsen

Bennys råd

– Før -02 modell hadde alle Boxster bakrute i plast, sjekk at denne er hel, fri for rifter og klar. Lekkasje fra kjølesystem med overoppheting og motorhavari har forekommet på Boxster – og særlig de første årgangene. Oljelekkasje fra motoren er heller ikke uvanlig. På biler med manuelt gir slites kløtsjen ganske raskt – så sjekk nøye. Og på biler med Tiptronic girkasse har det også vært en del feil med for trege girkasser. Endeledd, bærekuler og bremser må selvfølgelig også sjekkes.

Sitatet over er hentet fra Brooms bruktbilguide på Porsche Boxsterklikk her for å lese hele guiden.

Her finner du flere bilder av Porsche Boxster:

LES OGSÅ: Porsche kutter prisene på Cayman og Boxster