Dette blir en storselger - se så billig den blir
Ny modell fra Ford er historisk – les hvorfor:
Si ”pickup” i Norge, og be de rundt deg om å fortelle hvilken bil de tenker på først. Ford Ranger vil trolig ikke være helt i toppskiktet, til tross for at bilen nå har vært på markedet i mange år og gjennom mange generasjoner.
Det vil Ford ha forandring på. Og i fjor fikk de utrolig god hjelp på veien, da den nye utgaven av bilen som første pickup i historien oppnådde topp score i krasjtesten hos Euro NCAP: Fem stjerner ble resultatet, og høye poengsummer for beskyttelse både av voksne, barn i baksetet, fotgjengere og også for graden av sikkerhetsutstyr.
Les også: Fem stjerner - derfor er denne pickupen historisk
Fra 271.400 kroner
Nå er bilen omsider klar for norske veier. Salget starter i disse dager, og Ford Motor Norge melder at man satser på en markert økning i salget. 500 biler i løpet av 2012, og rundt 1.000 i 2013 er de konkrete måltallene.
Oppmerksomheten rundt sikkerheten som er bygget inn i bilen er ett argument som taler for at man kan få større trafikk rundt bilene i salgshallen. Importøren er i tillegg svært tilfreds med prisen som man har oppnådd på bilene i Norge, og hevder de kan bli et salgsargument i seg selv:
Billigste Ford Ranger – som her i landet kun vil bli solgt med firehjulstrekk – vil bli 271.400 kroner for en standardutgave, mens ”Rab Cab” starter på 291.650 og ”Double Cab” forutsetter at du er villig til å ta farvel med 311.550 kroner.
Mange varianter
Variasjonsmulighetene blir store. De tre karosserivariantene er nevnt – i tillegg kommer bilene i fire utstyrsnivåer; XL, XLT, Limited og Wildtrak, og man kan velge mellom to motorer. Begge er firesylindrede dieselvarianter med volum på 2,2 eller 3,2 liter og effekt på 125, 150 eller 200 hester. Og til slutt kan man også velge mellom sekstrinns manuell eller automatgir.
Les også: Volvo 850 - denne pickupen har du ikke sett maken til
Kjernepublikummet er nok fremdeles håndverkere og anleggsarbeidere som trenger en skikkelig sliter i jobben. Disse vil ikke minst merke seg at den nye Rangeren kan trekke hele 3.350 kilo hengervekt, og også tilgangen på mye nytt utstyr som vil bedre fremkommeligheten og gjøre bilen mer egnet som arbeidsredskap. ”Hill Descent Control” er ett eksempel, vadedybde på hele 80 centimeter et annet.
Dramatisk økt sikkerhet i forhold til den forrige utgaven, og også i forhold til konkurrentene, slik det er dokumentert hos Euro NCAP blir selvsagt også et aktuelt argument for de profesjonelle brukerne. Men det er også kvaliteter som kan bidra til å gjøre kjøpergruppen større – ikke minst sett i sammenheng med økt komfort.
Interessant som familiebil
- Det er bygget inn komfort, sikkerhet og teknologi som ogås gjør bilen til et interessant alternativ for familier med en livsstil og fritidsinteresser som krever et kjøretøy med egenskaper som en vanlig personbil ikke dekker, sier salgsdirektør for nyttekjøretøy, Per Netland, hos Ford Motor Norge AS.
Han peker i tillegg til det som er nevnt på ting som bakkestartassistanse, systemer som skal hinder tilhengerskrens og velt samt muligheten for å koble firehjulstrekket ut og inn i fart.
I tillegg heves altså nivået for komfortutstyr, og tilgjengelig enten som standard eller tilleggsutstyr blir blant annet et system som skal hindre feilfylling av drivstoff, ryggekamera, ryggesensorer, oppvarmet frontrute og bluetooth-tilkobling av diverse utstyr.
Les også: Jeep Forward Control - klassisk pickup kan gjenoppstå!