I TV 2s nye programsatsing «Cover me» skal musikkpersonligheter fra hver sin generasjon og sjanger tolke hverandre.

Kontrasten mellom dem er stor, men til tross for forskjellene skal de to treffes og tolke én av hverandres velkjente låter.

Greve blir programleder

Hip-hop-er, suksessmanager og tidligere «Idol»-dommer Gunnar Greve er programleder for «Cover me». Han har ingen problemer med å identifiserer seg med den yngre garden av artistene.

– Jeg skal i hvert program spille litt på lag med den yngre og urbane artisten, og ta denne med på et møte med den eldre mer etablerte og folkekjære artisten. Utfordringen ligger i at de to kommer fra vidt forskjellige verdener, både med tanke på musikalsk sjanger og liv ellers. Det de vil ha til felles er en sterk lidenskap til musikken, og et ønske om å kunne skape musikalsk magi gjennom en ny tolkning av den andre artistens hitlåt, forklarer Greve.

Timbuktu og Kari Bremnes

I hvert program er det to nye artister som møtes. Blant dem som skal tolke en av hverandres låter er hip-hop-artisten Timbuktu og visesangeren Kari Bremnes.

Gunnar Greve blir programleder for «Cover me». Dette bildet er tatt i forbindelse med «Idol» hvor han var dommer. (Foto: Bjørn Wad)

– Det er utrolig gøy og ikke så rent lite stas at to så store, velrennomerte og dyktige artister har lyst til å være med på et helt nytt program som dette. Jeg tror det kan bli et veldig spennende møte, og gleder meg hemningsløst til det musikalske resultatet, sier Greve.

Kari Bremnes har gitt ut 15 album og har vunnet tre Spellemannpriser, mens svenske Timbuktu har åtte plater på samvittigheten.

20 artister

Timbuktu og Kari Bremnes er to av totalt 20 artister som skal tolke hverandre i løpet av høsten.

– Vi har en rekke tilsvarende gode navn med, og vi har gjort fantastiske opptak allerede. Men vi har lyst til å vente til vi har alle artistene på plass før vi går ut med resten av listen, sier Greve om programmet som vil sendes til høsten.

Ny trend

Det er en europeisk trend med artister som synger hverandres låter, og konseptet «Cover me» kommer fra selve kilden og opprinnelsen til denne trenden, den nederlandske TV-kanalen TROS. «Cover me» har blitt en stor suksess i sitt hjemland – både på TV og nett – og tredje sesong er nå i produksjon.

Programmet er dessuten en suksess i Tyskland og Portugal, og har vunnet og blitt nominert til flere TV-priser rundt om i Europa. Snart kommer programserien også på kanaler i Sverige, Ungarn, Belgia og Sveits.

«Cover Me» har premiere tirsdag 28. august.