Huset Martin Margiela er kjent for sin «no logo»-filosofi, med antrekk tilsynelatende uten merkelapper, enkle og rene snitt og en kunstnerisk og ofte minimalistisk tilnærming til motebildet.

Ikke akkurat en gjengs beskrivelse av den svenske storkjeden H&M, men når har de altså funnet hverandre.

Les hva vi synes nederst i denne saken.

– Vil overraske alle

I en kolleksjon som kommer i salg i 15. november vil Maison Martin Margiela bringe sin konseptuelle og tidløse stil til omlag 200 H&M-butikker verden over, i tillegg til H&Ms nettbutikk.

LES OGSÅ: Se den norske Baywatch-moten

Kolleksjonen vil by på både plagg og accessoirer for dame og herre.

– Maison Martin Margiela er en av de viktigste og mest innflytelsesrike motehusene de siste 30 årene. Jeg er veldig begeistret for dette radikale samarbeidet som vil gi moteinteresserte over hele verden mulighet til å kle seg i eksklusive plagg fra Maison Martin Margiela. Dette samarbeidet kommer til å bli en fantastisk og minneverdig hendelse, sier Margareta van den Bosch, kreativ rådgiver for H&M, i en pressemelding.

– Vi er veldig glade for å kunne presentere plagg fra Maison Martin Margiela på H&M, og tilby et nytt uttrykk av vår visjon. At mote skal være demokratisk har alltid vært sentralt for oss i den kreative prosessen, og samarbeidet med H&M gir oss mulighet til å uttrykke dette enda tydeligere. Vi skal kombinere de vidt forskjellige universene som de to motehusene representerer på en måte som kommer til å overraske alle, sier en representant for motehuset.

ORIGINAL: Den berømte hårjakken til Maison Martin Margiela har blitt laget i mange varianter. Her fra visningen for vår-sommer 2009. (Foto: Bukajlo Frederic, © dS)

Stilen

Motehuset er kjent som et at de viktigste innenfor samtidsmote, og pusjer stadig grensene for hva som er mote og kunst. Designerne tar modige valg med hensyn til snitt og skulpturering av plaggene, samtidig som fargepaletten holdes enkel, med sort, beige og hvitt som basisfarger.

Stilen er elegant og ofte preget av rene og skarpe linjer samtidig som små detaljer gir enkeltplaggene edge og gjenkjennelighet.

Det er Maison Martin Margiela som står bak den etterhvert så berømte hårjakken, laget av ekte menneskehår. Den ble laget i flere varianter, blant annet i en rød utgave, som en hyllest til Sonia Rykiel, under feiringen av hennes 40 år i motebransjen.

LES OGSÅ: Her er motedommen over OL-kolleksjonen

Margielas motevisninger byr ofte på kunstneriske overraskelser eller originale trekk som modeller med hår over ansiktet. Plaggene er ultradiskret merket med en lapp med fire sting og et nummer melom 0 og 23.

Historien

Huset Martin Margiela er et fransk motehus startet av designeren ved samme navn. Han ble født i 1957 i Belgia og studerte ved Antwerpens Royal Academy of Fine Arts. På 1980-tallet jobbet han for Jean Paul Gaultier, før han hadde sin første visning under eget navn i 1989. Margiela trakk seg gradvis ut som designer, og i 2009 ble det kunngjort at huset hadde ansatt et nytt designteam og at Margiela selv trakk seg ut.

Hva synes vi?

Huset Martin Margiela er et spennende og litt annerledes valg for H&M. Mange moteløver har nok ikke engang hørt om dette franske merket. Det blir interessant å se hvordan Margielas ukonvensjonelle men elegante stil kan løses kommersielt innenfor et moteunivers som det H&M representerer. Minst like spennende blir det når Margielas anti-logo tradisjon skal implementeres. Kanskje vil designsamarbeidet gå i en litt annen retning denne gangen? Margielas representant hinter om at de har klart å forene de to universene på en måte som skal kunne overraske alle. Vi er spente på hvordan Maison Martin Margielas «annerledeshet» kan smeltes sammen med H&Ms ultrakommersielle design. Samtidig lurer vi på om ikke er et resultat av at de to trenger hverandre. Luften gikk litt ut av mystikkbalongen da Margiela selv forsvant ut fra motehuset. Og H&M trenger kanskje mer luft i sin ballong, om de skal holde oppmerksomheten oppe, etter snart ti år med designerkolleksjoner. Om samarbeidet med Maison Martin Margiela er heliumet som får disse kolleksjonene til å fyke til himmels? Ja, det vil tiden vise.