Har du vondt i ryggen eller nakken? Har du mageproblemer? Snorker du? Henger puppene dine mer i dag enn i går?

Alt dette kan ha sammenheng med én ting: Din sovestilling.

Den verste sovestillingen: Ligge på magen

Ifølge Health.com er den verste sovestillingen for din helse å ligge på magen.

– Å sove på magen gjør det vanskelig å opprettholde en nøytral posisjon for ryggen din. Stillingen legger press på ledd og muskler, noe som kan irritere nerver og føre til smerter, nummenhet og kribling, sier kiropraktor Steven Diamant til Health.

Kanskje er det logisk? Tenk hvor sliten og sår du ville følt deg om du holdt nakken til den ene siden i 15 minutter i løpet av dagen. Sover du med vridd nakke holder du gjerne stillingen i flere timer av gangen.

Les også: Har du ryggsmerter som demper din livskvalitet?

SKJØNNHETSSØVN: En god natts søvn kan gjøre underverker for kroppen. Men noen ganger våkner man opp med smerter, uten å forstå at de kan skyldes nettopp den gode natten. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Den nest beste sovestillingen: Ligge på siden

Dette er en fin posisjon for generell helse. Ved å sove på siden reduserer du snorking, samtidig som du holder ryggraden din langstrakt.

Les også: – Mannen min kan snorke, men ikke jeg

Ifølge health.com er det noen kosmetiske ulemper med denne posisjonen. Å sove på siden kan nemlig gi deg rynker fordi du skviser ansiktet ditt ned i puten. Dessuten drar tyngdekraften brystene dine ned mot madrassen, leddbåndene strekkes, og derfor kan sovestillingen gi deg hengepupper.

Se webserien gratis her:

Bjørg (67) vil gå drastisk til verks for å bli kvitt rynkene på halsen

Den beste sovestillingen: Å sove på ryggen

Å sove på ryggen gjør det enkelt for hodet, nakken og ryggraden din å opprettholde en nøytral posisjon. Posisjonen er også ideell for å bekjempe ryggproblemer.

Denne stillingen er også den beste for utseendet ditt.

– Posisjonen forhindrer rynker fordi ingenting presser mot ansiktet ditt. Og vekten av brystene dine støttes fullt ut, noe som forebygger hengepupper, sier Dee Anna Glaser, professor i dermatologi ved Saint Louis University, til Health.

Slik holder du rynkene unna

Lite søvn kan gjøre deg fet

Verste- og beste stilling

– Hvilken sovestilling som er best er veldig individuelt, sier fysioterapeut Benny Storheil til God morgen Norge.

Han vil ikke anbefale noen av sovestillingene på et generelt grunnlag.

Fysioterapeut Benny Storheil mener den beste sovestillingen kommer helt an på hvilke problemstillinger man har. Den posisjonen som er verst for noen, kan være den beste for andre. (Foto: Privat)

– Har man for eksempel en skiveprolaps i nakken vil det være uheldig å sove på magen, mens det for en person med et muskulært problem ikke vil være den verste stillingen, sier Storheil.

Dessuten mener han det er vanskelig å regulere sovestillingen sin. Man vet jo ikke hva man gjør når man sover.

Les også: Maten som hjelper deg å sove

Riktig pute og madrass

Han har likevel noen gode råd for natten.

– Invester i en god madrass. Det sier jeg av egen erfaring. Jeg har selv rygg- og nakkeproblemer og en god, dog litt dyrere, madrass har bedret både søvnkvaliteten og ryggen min, sier Storheil, og legger til:

– Prøv ut hva som fungerer for deg. Det er ikke en type madrass og en type pute som er korrekt for alle.

Få tips til å velge riktig madrass her