De er kjent for sine karakteristiske mønstre, farger og bruk av materialer. Vi snakker selvsagt om Missoni. Nå inngår det italienske motehuset et samarbeid med kleskjeden Lindex.

KREATIV LEDER: Angela Missoni er kreativ leder ved Missoni.
Og alle hjerter gleder seg. Sammen skal Missoni og Lindex bekjempe brystkreft, og 25. september 2012 slippes kolleksjonen som består av barn, dame, undertøy og tilbehør. Kolleksjonen består av 70 plagg og tilbehør. Stikkordene for kolleksjonen skal være fresht og moderne med Missonis karakteristiske mønstre og design fremtredende i hvert produkt.

LES OGSÅ: Sommerens kuleste festivalmote

- Målet vårt med samarbeidet med Missoni, var å gi kundene våre tilgang på et av verdens viktigste merker. Missoni er beundret, ikke bare for sin unike og vakre design med karakteristiske mønstre, men også for den feminine elegansen som Missoni alltid lykkes i å levere, sier Director Design & Purchase ved Lindex, Lea Rytz Goldman.

- Samarbeidet med Lindex har gitt oss en unik mulighet til å bringe rimelig design til alle kvinner, og samtidig til å gi noe tilbake, gjennom en verdensomspennende oppmerksomhet på brystkreft, sier kreativ leder ved Missoni, Angela Missoni.

Det italienske motehuset Missoni er er kjent for sine mange og fargerike mønstre. Selskapet ble etablert i 1953, og har vært ledet av generasjoner av kvinner fra Missoni-familien. I dag er det Angela Missoni som er kreativ leder ved Missoni.

LES OGSÅ: Versace for H&M: Dette kan du shoppe og droppe

MISSONI: Her fra Missonis visning av vår- og sommerkolleksjonen 2012 under Milano Fashion Week.

Hva synes vi?

Missoni x Lindex er et svært interessant samarbeid, og vi er veldig spent på resultatet. Designersamarbeid er i vinden, og sammen med kleskjeder som blant annet H&M, Weekday og Bikbok har Lindex for lengst kastet seg på trenden. Fra designersamarbeidet Pink Collection med Narciso Rodriguez og Fashion Report Styled by Rachel Zoe stylet av den amerikanske stjernestylisten Rachel Zoe til de populære Affordable Luxury-kolleksjonene signert den svenske designeren Ewa Larsson sikter nå Lindex høyere enn noen gang før. Og vi liker det! Vel og merke uten å ha sett noen bilder fra kolleksjonen, for som med andre designersamarbeid holdes gjerne kortetene tett til brystet.

LES OGSÅ: Sølv: Designerne du bør merke deg

Så hvorfor denne overveldende entusiasmen? Vel, la oss ta det åpebare først: Missoni er et av verdens ledende motehus. Deres geometriske og fargerike mønstre er nær sagt ikoniske. Og det uten å være det smule harry, noe som kan synes nærmest å være kultur blant italienske motehus. Men som motehus i luksussjiktet flest forblir Missoni gjerne mer en slags fjern drøm enn virkelighet. For designet er fremragende, og prislappen deretter. Det var før designersamarbeidene. H&Ms imponerende rekke av gjestedesignere, blant dem kan nevnes Karl Lagerfeld, Jimmy Choo og Versace og nå Lindex' designersamarbeid med Missoni bringer luksusmote til folket. Så kom visst julaften tidlig i år.

LES OGSÅ: Peaches Geldof: - Jeg liker å freake ut folk med klærne mine

MISSONI: Her fra Missonis visning av vår- og sommerkolleksjonen 2012 under Milano Fashion Week.