Porsche 914-6: Unik perle - eller fusk og fanteri?
Hawaii byr på mer enn hula-hula damer...
Den eksotiske øya Hawaii forbindes ofte med palmer, hav, varm sol, perfekte surfebølger, sandstrender og ikke minst lettkledde hula-hula damer. Slett ikke noen dårlig kombinasjon det der!
Men Hawaii kan også by på godbiter for den som er interessert i spesielle biler. Forrige uke ble nemlig denne spesielle Porsche 914-6 lagt ut tilsalgs.
Bråk...
Da startet bråket. Betegnelsen 914-6 gjør noe med alle bilinteresserte generelt, og Porsche-interesserte spesielt.
Man rødmer på øreflippene, nakkehårene reiser seg og blodpumpa øker frekvensen så snart denne tallkombinasjonen nevnes.
Sjelden bil
Dette er nemlig sjelden vare, men la oss dra superkortversjonen av historien bak betegnelsen:
VW trengte en arvtaker til sin aldrende og Boble-baserte Karmann-Ghia, mens Porsche på sin side trengte en billigere innstegsmodell enn den kostbate 911-en. De samarbeidet og det resulterte i Porsche 914. En midtmotorisert, lav sportsbil som hadde to seter og targatak.
De aller fleste av disse hadde firesylindret motor, mens 3.360 eksemplarer fikk sekssylindret mor - og dermed betegnelsen 914-6. Sjelden vare, med andre ord.
LES: Unik sportsbil med adelig fortid – funnet i en hekk:
Legg også merke til at Hawaii-bilen originalt og under den lilla lakken har samme farge som bilen på bildet over.
Prisene fyker til himmels
Porsche 914 har tidligere ikke hatt samme status som 911, men de siste årene har både populariteten - og dermed prisene - regelrett skutt i været. Naturlig nok så er det de få bilene med sekser, som kun ble produsert mellom 1970 og 1972, som er mest populære.
Det faktum at bilen har midtmotor gjør at den har suveren vektfordeling og balanse - mye bedre enn den baktunge 911. 914 har dermed fått sin rennesanse på racerbanen, som historisk rallybil og ikke minst som samleobjekt.
Bilene er fra den tiden da Porsche virkelig rustet, og fine biler begynner for alvor å bli mangelvare.
Men på Hawaii, av alle steder, dukket altså bilen som alle venter på opp! Dette skal visstnok være en av de få gjenværende originale med boksersekser bak stolryggene.
Se
hele annonsen her:
Original eller juks?
Jeg nevnte innledningsvis at det ble bråk. Det er riktig, og de lærde strides om dette virkelig er en original 914-6, eller om det er en av de etter hvert mange vanlige 914 som har fått innmontert en sekssylindret motor.
Grunnen til dette er felgene. Originalt på 914-6 så skal det være 5-ekede Fuchs-felger, mens bilen på bildene har stålfelger med hjulkapsler. Men at motoren har seks sylindre er det imidlertid liten tvil om, og den ser original, eller i alle fall veldig riktig ut. Selger på står at bilen har "matching numbers" - altså riktig og original motor og girkasse.
Det er garantert en smal sak å finne ut av dette ved hjelp av chassisnummeret.
Bilen er et ikke kjørbart prosjekt slik den står nå, men den er ser ikke verre ut på bildene enn at den absolutt skal være mulig å få på veien igjen. Den har vært parkert siden 1982.
Porsche
911- kul sportsbil til 200 000,-
Gi bud!
Salt havbris til tross - rust finnes, men det skal i følge selger ikke være veldig mye, men interiøret trenger en gjennomgang.
Bilen finnes til salgs i Honolulu, og det opplyses ikke noen prisantydning - så det er bare å gi bud!
En tur til Hawaii er ikke å forakte uansett, og når man i tillegg kan se på og i beste fall kjøpe en sjelden og morsom bil, så gjør ikke det saken dårligere.
Les også:
Porsche
944, nå er denne et veterankupp
Hva tror du - original eller juks? Skriv
inn i kommentarfeltet under: