Saab: Konkurs – men populær som aldri før!

Kaspar skal til og med pakke inn og konservere sin nye Saab

Saab startet med bilproduksjon i 1947. Her ser du en 2011 modell 9?5 (f.v.), en 1964 modell 96 og en 2006 modell 9?5 stasjonsvogn. Thomas Lund fra Kløfta eier den eldste av bilene.   Saab interessen har jeg fått fordi faren min har hatt Saab tidligere, forteller Lund.
Saab startet med bilproduksjon i 1947. Her ser du en 2011 modell 9?5 (f.v.), en 1964 modell 96 og en 2006 modell 9?5 stasjonsvogn. Thomas Lund fra Kløfta eier den eldste av bilene. Saab interessen har jeg fått fordi faren min har hatt Saab tidligere, forteller Lund.

Kasper Partyka (35) er stolt eier av Saabs siste modell som ble produsert på fabrikken i Trollhättan før bilmerket gikk konkurs i desember i fjor. Den vil han aldri kvitte seg med.

– Hvis det ikke finnes noen ny Saab å få tak i når min nyanskaffede 9–5 har gjort sitt som familiebil, vil jeg pakke den inn og konservere den. Saab er spesielle biler, sier 35-åringen fra Flateby til rb.no.

Svenske Saab har alltid vært en sjelden fugl på bilhimmelen, kjent for innovative løsninger, særpreget design og en spesiell tiltrekningskraft hos yrkesgrupper som arkitekter og ingeniører.

Del med dine Facebook-venner

Medlemsvekst

Nå er ikke bilene bare sjeldne, men også utrydningstruet. Det er nemlig høyst usikkert om det noen gang vil bli produsert nye biler med Saab-merke på.

Men samtidig som Saab Automobiles AB har kjempet med nebb og klør for sin eksistens, har samholdet mellom Saab-entusiastene blitt sterkere.

– Vi har opplevd en betydelig medlemsvekst etter at usikkerheten rundt merket begynte å bli alvorlig. Saab-eiere føler en slags tilhørighet til hverandre, og den triste situasjonen som endte i konkurs har gjort samholdet sterkere, sier PR-ansvarlig i Saab Turbo Club Norway (STCN), Tomas Bolkstad (42) fra Sørum.

Verdifall

Saab-konkursen har også ført med seg betydelig verdifall på nyere modeller fra bilprodusenten.

Ifølge den svenske nettavisen nyteknik.se har Saab-eiere måttet regne med et prisfall på rundt 20 prosent den siste tiden.

– Det skyldes vel at mange har vært nervøse for om man får tak i reservedeler i årene framover. Men det har de ingen grunn til. Jeg vil snarere si at det er gode muligheter for å gjøre noen skikkelige kupp ved kjøp av brukt Saab nå, sier Bolkstad.

Selskapet som sørger for reservedelene til Saab, Saab Parts AB, er ikke konkurs.

– Det finnes fortsatt verksteder som utfører service på Saab, og flere av de nyeste modellene har mange felles deler med Opel. Jeg frykter ikke deletilgangen de nærmeste ti årene, sier Kasper Partyka.

Snart klassiker

Med en usikker og vanskelig tid bak seg for Saab, ser Tomas Bolkstad likevel lyst på framtiden.

– Nå som det ser ut til at vi ikke får flere biler fra Saab, er det mer interessant å holde bilene ved like og ta vare på dem. Jeg gleder meg til å komme på treff med Gammalsaabens Venner om 20 år når 9-5-en min har blitt en klassiker. Det blir moro, sier Bolkstad.

– Ja, da blir det snart hilseplikt for alle Saaber, slik det er for veteranene i dag. Alle hilser på veteranene, istemmer Thomas Lund fra Kløfta som ratter rundt i en 1964-modell Saab 96.

Les flere bil- og motorsaker i RBs motormagasin her

LES OGSÅ: Saab 9-5: Blir dette et skikkelig kupp på bruktmarkedet?