Toyota GT86: En ting imponerer enda mer enn motoren

Vi har testet Toyotas nye retrosportsbil.

Det er litt rart. De siste årene har Toyota skapt A) Snusfornuftige og gode biler med driftssikkerhet som nesten grenser til det kjedsommelige B) Biler med ny teknologi, og lavt utslipp som soleklar hovedprioritet framfor hvasse kjøreegenskaper og moro.

Nå har jeg akkurat satt meg inn den nyeste Toyota-modellen, GT86, og er klar for svingete spanske landevier. En modell som bryter helt med det vi har sett fra Toyota de siste årene.

Driftssikkerheten er jeg ikke et øyeblikk i tvil om holder mål, men snusfornuftig er den lagt ifra – snarere tvert imot. Ikke byr den på merkelige hybridløsninger og ny, innovativ teknologi heller. Snarere tvert imot.

For dette er veldig back to basic og en god, gammel og klassisk sportsbiloppskrift: Stor motor foran, lekkert karosseri, lavt tyngdepunkt og trekkhjulene bak.

Del med Facebook-vennene dine


Akkurat i det jeg putter inn førstegiret og slipper clutchen i den svarte testbilen, titter sola fram og slipper sine gyllengule stråler ned gjennom irrgrønt, tynt og vårlig løvverk. Solbrillene settes på nesa. Jeg tror dette blir en fin dag på jobben!

Bakerst nye Toyota GT86, i midten 2000GT og foran S800
Bakerst nye Toyota GT86, i midten 2000GT og foran S800

Les også: – Noen finner drømmedama – andre finner drømmebilen


Mens motor, girkasse og kardang blir varme er det tid for et tilbakeblikk. Det er jo langt fra første gangen Toyota lager sportsbil.

Lille S800 kom allerede i allerede i 1965 med boxermotor og bakhjulstrekk – akkurat som GT86-en jeg nå sitter i. Men det er nok Toyota 2000 GT som kom et par år senere som tross alt er hovedleverandør av DNA til nykommeren - i alle fall på design.

Formen på siderutene kjennes lett igjen, det samme gjør bulene på skjermene, deler av dashbordet og profilene i taket, men også elementer fra superbilen, og "storebror" Lexus LFA går igjen.

Hva er dette:

Toyota-GT-86-bakfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota-GT-86-bakfra (Foto: Benny Christensen)

Som mange av våre årvåkne lesere sikkert har fått med seg er Toyotaen et samarbeidsprosjekt med Subaru. Toyota GT86 og Subaru BRZ er tvillingbiler, og det er kun mindre ting som skiller disse to fra hverandre.

Det er Toyota som har stått for produktplanlegging og design, mens Subaru har bidratt med bremser, hjuloppheng, girkasse og motoren. Sistnevnte er i kjent Subaru-stil en boxer – denne gangen uten turbo – på 2 liter, som har blitt utstyrt med Toyotas D-4S-innsprøytning og yter 200 hk.

Bilen finnes kun som coupe med 2+2 seter, kun med denne motoren og til Norge tar man inn bare én utstyrsvariant, nemlig "top of the line"-modellen. Det vil si at det du trenger, og litt til, er standard.

Det du kan velge mellom er syv farger og to forskjellige girkasser – sekstrinns manuell eller automat med ratthendler, også den sekstrinns. Prisen er 448.000 kroner uansett hvilken girkasse du velger.

Rune kjøpte Lexus til 4,3 millioner – usett:


Hvordan er den å kjøre?

Toyota-GT-86-bakfra-i-fart (Foto: Toyota Norge)
Toyota-GT-86-bakfra-i-fart (Foto: Toyota Norge)

Om vi sammenligner GT86 med Subaru Impreza, ser man at motorplasseringen er ganske ekstrem på GT86-en. 10 centimeter lavere og hele 20 centimeter nærmere kupeen. Det gir en bortimot optimal vektfordeling og ikke minst et tyngdepunkt som er bare 46 centimeter over bakken – et tall som matcher de fleste supersportsbiler.

Styringen imponerer – svært skarp, men uten å være nervøs, i de sportssetene sitter man som støpt og med perfekt ratt- og pedalposisjon. Det er ikke rart at smilet lokkes fram på spanske fjellveier - mens nåla på turtelleren nærmer seg rødmerkinga og boxer´n under panseret knurrer hissig, men fornøyd!

Vingårder og skjeve murhus passeres i ekspressfart.

Allikevel – bilens utrolig gode balanse imponerer mer enn motoren – selv om den også absolutt leverer varene.

0–100 km/t går unna på 7,6 sekunder med manuelt gir. Allikevel skulle jeg ønske meg enda litt raskere gassrespons. En aldri så liten turbo kanskje ...

Les også: Folke-sportsbil til 200.000,-


Hvordan er plassen?

Toyota-GT-86-interiør
Toyota-GT-86-interiør

Plassen har aldri vært det viktigste i en bil som dette. Men plassen i forsetene er raus nok alle veier – også i høyden, fordi man på sportsbilvis sitter lavt, men veldig godt.

Bakseteplassen testet jeg ikke engang. De har visstnok Isofix-fester til barnestol, selv om jeg tror at en sittepute er den optimale barne-sitteplassen her. En tre / fireåring vil sitte helt greit da hjem fra barnehage etc. Men noe blivende sted er det ikke. De bakre siderutene er små og jeg ser for meg at en liten tass fort kan bli bilsyk her.

Bagasjeplassen er på ca. 240 liter. Det vil si at to får med seg alt de trenger for en hyggelig helgetur, eller en uke på ferie om de pakker litt minimalistisk.

Finest utenpå eller inni?

Toyota-GT-86-dashbord
Toyota-GT-86-dashbord

Rikelig med designelementer fra klassikeren Toyota GT2000 til tross – så er GT86 absolutt en bil med moderne og harmonisk design. Coupe-karosseriet på 4,24 meter er både tøft og elegant.

Jeg tror dette kommer til å falle i smak hos mange. To feite eksosrør ut på hver side bak, diffuser, knekken i "hoftene" over bakhjulene og forhøyningen over hjulene på forskjermene, moderne frontlykter og en litt aggressiv grill er ting som absolutt understreker at dette er en skikkelig sportsbil.

Allikevel synes jeg at den er tøffest inni. Jo da – det finnes elementer av hardplast her og hver bryter er ikke helt på BMW-nivå, men det er helt greit.

Jeg synes man har lyktes veldig godt med å skape et slags retrointeriør her. Sportsstolene i svart skinn / alcantara (standard i norske biler) er lekre med sine røde kontrastsømmer. I tillegg er de som nevnt gode.

Dashbordet er plassert nærme føreren – og gir en følelse av intimitet med bilen. Turtelleren er hvit og det sentrale instrumentet på instumetbordet. Toyotas geniale "Touch and go" navigasjon / info-sentral er standard i norske biler. Vippebryterne på midtkonsollen er kule, alt er intuitivt og – ja, nesten litt enkelt i god, tradisjonell sportsbilånd. Det liker jeg.

Cabriolet? Disse kan du gjøre et vårkupp på:

Går den bra?

Toyota-GT-86-motor (Foto: Benny Christensen)
Toyota-GT-86-motor (Foto: Benny Christensen)

Motoren er den nyutviklede FA20-boxeren på 1998 ccm. fra Subaru og er uten turbo, mens Toyota har tatt seg av innsprøytingsanlegget som de kaller D-45. Denne pakken gir 200 hk / 205 Nm, det er nok til å sende den 1240 kg tunge bilen fra 0 – 100 km/t på bare 7,6 sekunder. Velger du automatgir er tiden 8,2 sekunder. Toppfarten er på henholdsvis 226 og 210 km/t.

Så, ja den går bra! Men det er allikevel ingen fare for at du verken svelger gebisset eller mister tupeen under akselerasjon, for så ekstrem er den ikke.

Til gjengjeld er den er lettkjørt. Det er ikke noe problem at mora di låner denne mens hun har Yarisen sin på service – hun klarer helt fint å kjøre sportsbilen til og fra shoppingsenteret eller til venninnen sin på andre siden av byen. Det eneste hun vil slite litt med er lukeparkering. Sikten bakover er nemlig noe begrenset og ryggekamera eller parkeringssensorer finnes ikke.

Jeg har vel faktisk ikke nevnt det før, men det er bensin som er drivstoffet her – som seg hør og bør på en sportsbil. Forbruket er ligger på 0,78 l/mil ved blandet kjøring med manuell kasse. Automaten bruker faktisk litt mindre og nøyer seg med 0,71 på samme øvelse.

... og hva er konklusjonen?

benny-bak-ratt (Foto: Toyota Norge)
benny-bak-ratt (Foto: Toyota Norge)

Dette er nok en fulltreffer fra Toyota – det er bare å stille seg i kø!

De 70 bilene som kommer til landet blir det rift om. Neste år kommer det 150 til, men de er verdt å vente på. Dette er nemlig en fullverdig sportsbil etter god gammel oppskrift. Ikke nok med det – dette er også en bil som i motsetning til en gammel italiensk sportsbil eller amerikansk muskelbil – vil gi deg et forutsigbart og enkelt bilhold hvor du ikke behøver å tilbringe tre av ukas kvelder i garasjen for å få doningen til å gå.

Ikke samme sjarm – vil entusiastene si. Det er for så vidt riktig det. Det samme ble vel sagt om Datsun 240 Z i sin tid også, og om Mazdas smått legendariske RX-modeller.

Jeg er i alle fall ikke i tvil: Både de nevnte over og Toyota GT86 er sportsbiler! Og – ja, det ble en sjeldent fin dag på jobben!

Er dette tidenes tøffeste Toyota?

Del med Facebook-vennene dine

Pluss: Enklere og mer forutsigbart sportsbilhold skal du lete lenge etter.

Minus: Kunne hatt litt mer bunndrag og raskere gassrespons - så hadde den blitt enda morsommere!

Bil: Toyota Modell: GT86 Motor: 2-liter bensin boxser uten turbo Effekt: 200 hk / 205 Nm 0–100 km/t: 7,6 sekunder Toppfart: 236 km/t Forbruk: 0,78 l/mil ved blandet kjøring (manuell) Pris: 448 000 kroner


Les også: Fredrics Toyota GT86 får 700 hestekrefter:

Toyota GT 86 forfra i fart (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 forfra i fart (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 bakfra i fart (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 bakfra i fart (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 dashbord
Toyota GT 86 dashbord
Toyota GT 86 interiør
Toyota GT 86 interiør
Toyota GT 86 ratt (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 ratt (Foto: Toyota Norge)
benny bak ratt (Foto: Toyota Norge)
benny bak ratt (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 motor (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 motor (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 bagasjerom (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 bagasjerom (Foto: Toyota Norge)
Toyota GT 86 bakfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 bakfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 forfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 forfra (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 side (Foto: Benny Christensen)
Toyota GT 86 side (Foto: Benny Christensen)
Bakerst nye Toyota GT86, i midten 2000GT og foran S800
Bakerst nye Toyota GT86, i midten 2000GT og foran S800