Hun er ute av Saab-dansen

Kinesiske Youngman trekker seg - svært uvisst hva som skjer med konkursboet nå.

Rachel Pang leder forhandlingene fra Youngmans side og har besøkt Saab fabrikken i Trollhättan ved flere anledninger. (Foto: Scanpix)
Rachel Pang leder forhandlingene fra Youngmans side og har besøkt Saab fabrikken i Trollhättan ved flere anledninger. (Foto: Scanpix)

Kinesiske Youngman har lenge blitt sett på som favoritten til å ta over konkursboet til svenske Saab. Youngman er også selskapet som har vist de største ambisjonene for videre drift - og har blant annet gitt sterke lovnader om fortsatt bilproduksjon i Trollhättan.

Youngman-sjef Rachel Pang har besøkt Trollhättan flere ganger og skal ha gjort et meget bra inntrykk der. Derfor kommer det som en solid kalddusj når flere svenske media nå melder at Youngman ikke lenger er aktuell som kjøper.

Del med Facebook-vennene dine

Flere teorier

Ifølge avisen Dagens Industriforhandler ikke Youngman lenger med konkursforvalterne. Hva som egentlig har skjedd, er uklart. Men det blir spekulert i at kinesiske myndigheter har satt foten ned og ikke lenger backer Youngman.

En annen versjon er at alle utbetalinger fra Youngman styres av det kinesiske byråkratiet og at dette har skapt stor usikkerhet hos konkursforvalterne.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Volvo er med

Samtidig skal et nytt konsortium med utspring fra Kina være på banen, her det snakk om elbiler og muligens også hybrider. Dette skal være et samarbeidsprosjekt mellom en bilprodusent og en batteriprodusent. Men det er helt uklart hvor mye av Saabs konkursbo de skal være interessert i å overta.

Med i kulissene er også Volvo. Volvo Personvagnar skal ha lagt inn bud på flere hundre millioner kroner for maskiner og teknisk utrustning på Saab-fabrikken. En av teoriene er at de ønsker å flytte dette til Kina, hvor Volvo snart skal starte bilproduksjon.

LES OGSÅ: Derfor skal denne bare selges i Kina

Ser mørkt ut

Dermed ser det uansett svært mørkt ut for de som håpet at noen skulle ta over hele Saab.

Det meste tyder nå på en oppstykking av konkursboet. Og hvis det igjen blir bilproduksjon i Trollhättan, blir det i mye mindre omfang enn tidligere.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem.  (Foto: Saab)
33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen