En indisk kvinne tok nylig ut skilsmisse etter to måneders ekteskap. Grunnen var rett og slett at ektemannen ikke skiftet sivilstatus på Facebook fra singel til gift.

Nå viser det seg at Facebook er årsaken til én av tre skilsmisser, ifølge en britisk undersøkelse gjort av advokatfirmaet Divorce-Online.

Øker antall skilsmisser

I tillegg bekrefter amerikanske advokater at dette faktisk er tilfelle. 80 prosent svarer at det sosiale nettverket bidrar til å øke antall skilsmisser, ifølge Smartmoney.

– Jeg ser at problemer grunnet Facebook er med på å bryte ekteskap hele tiden, forteller skilsmisseadvokat Gary Traystman.

Av de 15 skilsmissesakene han behandler per år, der hovedårsaken til bruddet er datahistorie, tekstmeldinger og e-poster, er 60 prosent av dem kun relatert til Facebook.

Les også: Til alle foreldre: Dette bør du ikke gjøre på Facebook

Les også: Alt du trenger å vite om din Facebook-tidslinje

En lignende undersøkelse ble gjort av Divorce-Online i 2009, og viste da at Facebook får skylden for én av fem skilsmisser. Nå er det én av tre, som er en økning fra 20 til 33 prosent.

Skjer på noen få klikk

Jason Krafsky har skrevet boken «Facebook og ditt ekteskap» sammen med sin kone, og han forteller at utroskap utvikles på et blunk på Facebook. I den virkelige verden kan sidesprang på jobb og når man er ute av byen ta flere måneder før det utvikler seg til noe som helst. Ikke på Facebook.

– På Facebook kan slike sidesprang skje på bare noen få klikk, sier Krafsky.

Facebook er annerledes fra andre sosiale nettverk og nettdatingsider fordi det er en lav terskel for å ta opp kontakten med gamle flammer, og møte nye bekjentskaper.

Les også: Dette hater vi å lese om på Facebook

Les også: Facebook sprer ulykke

– Føles trygt, uskyldig og privat

En annen amerikansk skilsmisseadvokat har følgende å si om saken:

– Forskjellen med Facebook er at det føles trygt, uskyldig og privat. Folk legger ut store mengder informasjon som kan være grunn til anklagelse. Det kan være noe så uskyldig som en innsjekking på en restaurant, eller et bilde, forteller Randy Kessler.

Les også: Vi er lei maset på Facebook