Audi S6: Stasjonsvogn med Lamborghini-motor

Nå får du råskinnet til under halv nypris.

Denne bilen er 'billig'   og som du ser av annonseteksten   svært velutrustet hva gjelder effekt.
Denne bilen er "billig" og som du ser av annonseteksten svært velutrustet hva gjelder effekt.

Audi S6. De fleste som kjenner Audi smiler bare av å høre betegnelsen. De vet at bak det korte navnet og beskjedne utseendet, ligger det voldsomme ytelser.

Helt siden begynnelsen på 90-tallet har S-ene til Audi vært motstykket til BMWs M-divisjon og Mercedes AMG-modeller. De tre tyske gigantene har kjempet om å være størst, raskest og best i flere tiår.

Da Audi kjøpte Lamborghini i 1998 – fikk de plutselig tilgang på helt nye ressurser. For første gang kunne en av de tyske kraftbilene krydres med italienske hestekrefter. Og snakk om resultater.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: 2012 Audi S6: Test: Kultivert råskap

Lamborghini-motor

Audi S6.
Audi S6.

Kjennere vet at S-modellene ikke er det aller verste Audi kan by på. Skal du ha et fullstendig vanvidd av ytelser, kjøper du en modell med RS i navnet. For eksempel RS6 – som i 2008 fikk svimlende og suverene 580 hk – nok til at selv superbilen Audi R8-en med V8-motor, må gi tapt på en lang, rett strekke.

Men selv om S6 ikke er heeelt verst, så tro ikke at vi dermed snakker om en daukjørt tralle av en bil.

Nei da, du får nemlig den samme Lamborghini-motor i denne også, bare i en noe mer kultivert utgave, som er litt snillere mot forbruket og miljøet. Her yter V10-eren 435 hk.

A6, som ellers er kjent for god plass, høy komfort og elegant interiør, blir plutselig en familieekspress som gjør 0–100 km/t på 6,1 sekunder.

LES OGSÅ: Audi A8 4.2 TDI: Denne har tapt seg 1 million – skal jeg slå til nå?

Sjelden bil

S6-en anno 2007 og oppover er en sjelden art i den norske bilfloraen. Det betyr at du neppe trenger å bekymre deg for at naboen skal kjøpe akkurat lik.

Det ligger det to til salgs på finn.no – den ene er 2007-modellen vi har plukket ut. Se hele annonsen her.

Prisen på denne stasjonsvogna som er kjørt 75.000 kilometer, er 607.000 kroner, ferdig registrert.

Hvite skinnseter

Den andre er ett år nyere og er gått knappe 25.000 km kortere. Prisforskjellen mellom de to er imidlertid hele 268.000 kroner. Og den dyreste er da en sedan!

Det er med andre ord ting som tyder på at vi snakker om et kupp her – skulle bilen være i god stand.

Mange vil synes det blir litt feil med hvite skinnseter og tredekor – men noen liker nok det også.

Til denne prisen tipper vi bilen uansett får ny eier ganske raskt.

Denne kjører fra de aller fleste andre stasjonsvogner - samtidig som den er en super helårsbil med firehjulstrekk. (Foto: Privat/finn.no)
Denne kjører fra de aller fleste andre stasjonsvogner - samtidig som den er en super helårsbil med firehjulstrekk. (Foto: Privat/finn.no)

LES OGSÅ: Audi S6/S7/S8: Se Audis nye muskelbiler

Malurt i begeret

Brooms bilekspert Benny, har noen gode råd på veien for dem som nå er overmodne for å pantsette huset og bli S6-eier.

– Dette er en grombil, ingen tvil om det. En av de store fordelen med verstingbilene til Audi, er at de har firehjulstrekk. Quattro-systemet gjør at det er fullt mulig å bruke denne bilen også på vinterstid.

Men han heller naturligvis litt malurt i begeret også. Det er jo typisk!

– Ja, du kommer ikke unna et heller brutalt driftsbudsjett. Det høye forbruket er en ting, men husk at alt av deler som skal byttes, som for eksempel bremser, også koster mye mer enn på en vanlig A6. Det samme gjelder servicer. Forsikringen på denne typen biler er jo ikke akkurat billig heller. Men de nyere S6-ene, den tredje i rekken, har ikke like frynsete rykte med tanke på driftssikkerhet, som første- og tidlige varianter av andre generasjon hadde, legger han til.

Så da er det opp til deg – blir det tysk muskelbil med italiensk hjerte til sommerferien i år?

Se flere bilder av Audi S6 her:

LES OGSÅ: Bruktbil: Denne familiebilen har superkrefter